'EEN GO-JEK SCOOTERTAXI IS OP TE ROEPEN VIA EEN APP OP JE MOBIEL' door dwangarbeiders werd geklaard. Zeker twaalfduizend van hen verloren hierbij hun leven. Complete gemeenschappen langs de weg verloren hun kostwinnaars, leden honger en raakten getraumatiseerd door het met de dwangarbeid gepaard gaande geweld. Verkeersinfarct Op dit moment is Indonesië het land waar reizigers in de grote steden met regelmaat te maken hebben met verkeersinfarcten. Jakarta en Surabaya behoren tot de top tien-steden met het drukste verkeer. Behalve stress heeft ook een aanzienlijk deel van de bevolking last van gezondheidsproblemen die te maken heb ben met een slechte luchtkwaliteit. Maar het is ook het land dat in korte tijd een uitgebreid netwerk van tol-snelwegen wist te realise ren. Met name op Java en in mindere mate op Sumatra en Kalimantan waar de reiziger ook met moeilijk begaanbare bergwegen en vele rivieren te maken heeft die maar op een beperkt aantal plekken overgestoken kunnen worden. Er werd nog meer gerealiseerd. Zo kwam in 2009 de bijna 5,5 kilometer lange Suramadu-brug tussen Surabaya op Java en Bangkalan op Madura in gereedheid. Wellicht aangemoedigd door deze prestatie pakt de In donesische overheid met regelmaat ook weer het stoute plan op om een brug over de Straat Soenda, Selat Sunda, tussen Java en Sumatra, aan te leggen. De technische mogelijkheden bestaan, maar of het miljardenproject er daad werkelijk komt, is nog maar de vraag. Er moet immers een overbrugging van dertig kilometer gerealiseerd worden. In de grote steden bestaan tal van transport mogelijkheden: privéauto's, stadsbussen - in Jakarta het TransJakarta busbanensysteem, driewielige en vooral luidruchtige bajaj, angkot - minibusjes - die vaste routes in de stad rijden en ontelbare motoren en scooters die behen dig tussen het overige verkeer, of desnoods over het trottoir, hun weg vinden. Deze gemo toriseerde tweewielers zijn nog altijd groeiend in aantal. Niet zo verwonderlijk, want je kunt er opstoppingen en files mee ontwijken. Het is dan ook moeilijk om deze reizigers over te ha len met het, in sommige gevallen inefficiënte en verhoudingsgewijs dure openbaar vervoer te gaan. Motorrijden vraagt wel om enige durf... Iedereen kent in zijn of haar familie wel iemand die een valpartij heeft meegemaakt. Kasih point Een recenter fenomeen is de Go-Jek scooter taxi die zich vooral op het vervoer over een korte afstand richt. Het is een variant op de ojek die vaak op strategische plaatsen - voor supermarkten, kantoren of een station - staan. Ojek hanteren geen vaste prijzen, wat maakt dat een klant moet onderhandelen en in luttele seconden de rijprestaties van de bestuurder moet inschatten. Een Go-Jek daarentegen is op te roepen via een app op je mobiel. De prijs wordt vooraf bepaald, je krijgt een indicatie van de wachttijd en de passagier kan op zijn mobiel de waardering van anderen bekij ken. De in het groen-zwart geklede Go-Jek bestuurders bieden de klant een haarnetje en een helm aan. Na afloop van de rit wordt de passagier beleefd om punten gevraagd: 'jangan lupa kasih point'. De geschiedenis van het spoor begon halver wege de 19e eeuw met de NV Nederlandsch Indische Spoorweg (NIS) en later de Staats- Pak Arief heeft zijn zoveelste sigaret opge stoken. Het zal niet lang meer duren, voordat hij aan boord van de inmiddels aangemeerde KM Umsini kan gaan. Bij een eettentje heeft hij wat snacks gekocht. 'Voor de eerste uren. Ik vermaak me aan boord met eten, luieren en ngobrol.' Voor hem is het tripje naar Makassar de gewoonste zaak van de wereld. Toch is het bijzonder dat een land met een opper vlakte van 2 miljoen vierkante kilometer, een bevolking van 260 miljoen zielen (het op drie na grootste land ter wereld) door een netwerk van duizenden wegen, spoorlijnen, vaar- en vliegroutes met elkaar is verbonden. Verkeer en vervoer zijn bindmiddelen voor de natie. Of niet pak Arief? spoorwegen die lijnen op Java en Sumatra aanlegde. De lijn Jakarta-Surabaya sprak het meest tot de verbeelding. In 1894 was de reistijd voor dit traject nog drie dagen in totaal. Veertig jaar later was de reistijd dras tisch verkort tot elf en een half uur. Bezoek je een station als Kota in Jakarta, dan zou je gezien het straatbeeld een mensenmassa in de wachtruimtes en perrons verwachten. Het tegendeel is waar. Er heerst doorgaans een gemoedelijke drukte. De middenklasse kiest liever voor de eigen auto of voor een goed koop vliegticket. Toch treinen er op jaarbasis in Indonesië nog steeds zo'n 200 miljoen passagiers en wordt er 200 miljoen ton aan vracht vervoerd. De Indonesische overheid wil met name dat vrachtvervoer verder uitbreiden door het verbeteren en uitbreiden van het spoornet en de infrastructuur. JANUARI 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 23