m 'Mensen die van een eiland komen willen altijd van het eiland af, maar ook altijd naar het eiland terug' INTERVIEW dat ik schrijf. Vanwege mijn achtergrond zit er toch een soort oer-melancholie in mijn persoonlijkheid. Ik schrijf om dingen vast te kunnen houden, en in die zin te ver eeuwigen. Mensen die van een eiland komen willen altijd van het eiland af, maar ook altijd naar het eiland terug. Dat is wat melancholie is: je verlangt naar een toekomst, of naar een andere plek, maar ook om geen afscheid te nemen, je wilt altijd weer terug.' Hoe was het voor jouw grootouders om in Nederland te komen vanuit Indonesië? 'Mijn Molukse opa heeft het niet makkelijk gehad, maar voordat hij overleed vertelde hij ons dat hij terugkeek op een mooi leven. Mijn Javaanse oma leeft nog en woont in een verzorgingshuis. Mijn opa was in zijn jongere jaren actief bij de Committee Rehabilitation Army-men of Maluku Selatan (CRAMS), die zich beijverde voor het rechtsherstel van oud-KNIL-militairen. Hij was heel actief binnen de kumpulan Nusa Bupolo, de eilandvereniging van mensen afkomstig van Buru. Ook heeft hij in de wijkraad gezeten van Hoogeveen. Mijn oma vond het in het begin lastig als Javaanse uit Solo te midden van de Molukse vrouwen, maar in Hoogeveen werd ze volledig geaccepteerd. Mijn grootouders waren het langstlevende KNIL-echtpaar van de wijk in Hoogeveen. Dat zag je ook bij de troostdienst die voor mijn opa werd georgani seerd: van heinde en verre kwamen mensen naar deze dienst toe. Dat vind ik het mooie aan Molukse rituelen, dat er een groot saamhorigheidsgevoel is.' samenleving. Mijn roman is daar in feite ook een pleidooi voor: voor medemenselijkheid, en meer interesse in elkaar. Het maatschappelijke, je meer inzetten voor de publieke zaak zonder meteen de politiek in te gaan, dat kan al in je eigen buurt, denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk. Zo zit ik bijvoorbeeld in de Raad van Toezicht van De Krake ling, het grootste jeugdtheater in Amsterdam. Wat betreft vrijwilligerswerk hoef je het niet heel ingewikkeld te ma ken: begin bij kleine dingen die dicht bij jezelf liggen, dan is het ook leuk en kun je het makkelijker volhouden.' Hoe heb jij jouw multiculturele achtergrond ervaren als kind? 'Mijn vader, Juan Seleky, heeft samen met oud-Vrij Neder /and-journalist Tessel Pollmann twee boeken geschreven over de Molukse geschiedenis, dat was verplicht leesvoer voor ons; hierdoor wisten we veel over onze achtergrond en geschiedenis af. Mijn moeder, Désirée Martis, was journaliste bij de Wereldomroep en NOS waarvoor ze veel programma's maakte voor Antillianen en Arubanen in Nederland. Omdat zij betrokken waren bij de community Mis je dit saamhorigheidsgevoel binnen jouw eigen generatie? 'Zelf ben ik actief in allerlei besturen en clubs, ik heb ook al jarenlang dezelfde vriendenclub. Ik breng graag een groep bij elkaar, zo heb ik onder andere in het reünis- tenbestuur gezeten van mijn studentenvereniging en ben ik erelid van mijn dispuut bij het Amsterdamsch Studentencorps. Ik organiseer daarnaast veel evenemen ten: dat is letterlijk mensen bij elkaar brengen om samen een ervaring te delen. In de wereld om ons heen is er veel individualisme, terwijl ik ervan ben overtuigd dat we geen enkel groot vraagstuk alleen kunnen oplossen, dat moet in coalities gebeuren, met andere mensen. We mogen denk ik best wat vaker een beroep doen op de ander. Bij ons thuis was de publieke zaak een groot goed, en werd en wordt er nog steeds gesproken over wat er in de maatschappij gebeurt, er heerst bij ons thuis een bepaalde dienstbaarheid ten opzichte van de hebben we de politieke geschiedenis altijd goed meege kregen. Tegelijkertijd konden we ook goed mee komen in de Nederlandse cultuur. Mijn broertje en ik zijn altijd trots geweest dat we al die verschillende achtergronden hadden en we dragen ze met ons mee, maar we hebben ook onze plek in de Nederlandse samenleving gevonden. Ik denk dat we nu pas, nu onze opa is overleden en we de dertig zijn gepasseerd, een hernieuwde interesse hebben gekregen in onze achtergrond en zelf naar de Molukken willen. Op Buru wonen nog veel Seleky's, maar geen di recte familie. Mijn vader, broertje en ik willen eigenlijk nog vóór 2020 deze reis maken.' Laten we het hebben over je roman. Wat is de link met jouw multiculturele achtergrond? 'Een van mijn personages uit het boek, Max, komt uit de Bronx, uit een arm milieu. Hij klimt op en komt in de MAART 15 Moesson #9 maart 2018 V2.indd 15 22-02-18 12:28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 15