Een diep verlangen om herkend
en erkend te worden voor wie je
eigenlijk bent. Ik denk dat dit bij alle
immigranten, iedereen met andere
roots, herkenbaar is9
INTERVIEW
wereld van het grote geld terecht, als een self made
man. In deze wereld voelt hij zich toch een beetje een
buitenstaander. Hij leest romans om zijn vrouw beter te
begrijpen, maar heeft toch het gevoel dat hij niet door
haar en haar omgeving wordt geaccepteerd. Daarin zit
een diep verlangen om herkend en erkend te worden
voor wie je eigenlijk bent. Ik denk dat dit sentiment bij
alle immigranten, iedereen met andere roots, herkenbaar
is. Je weet dat je anders bent, maar toch doe je veel
moeite je aan te passen. Veel Indische mensen hebben
dit in het begin gedaan, ze hebben veel moeite ge
daan te assimileren, waarbij ze soms voorbijgingen aan
zichzelf, en pas later terug gingen grijpen naar hun eigen
identiteit. Wie ben ik nou echt?'
Wat voor rol zie jij voor jezelf weggelegd als multicul
turele schrijver?
'Ik ben een van de weinige Molukse schrijvers en ik denk
dat ik hiermee een inspiratie kan zijn voor Molukse jon
geren die van schrijven houden. Molukse jongeren, daar
zit veel creativiteit en talent in, maar ze kiezen vaak voor
andere media, met name voor muziek. In mijn vorige
roman Ego Faber (2010) was het hoofdpersonage Ego
Faber van Indische afkomst. Ook in Een tragedie in New
York is er een personage dat te maken heeft met twee
culturen. Leonard is een zwarte, succesvolle man, zoals
Barack Obama, en een buitenstaander in zijn sociale
context. Hij werkt in de reclame, iets wat toch vaak met
de blanke wereld wordt geassocieerd.'
Waarom speelt de roman zich af in de V.S.?
'Dat heeft een technische reden: het boek had ik in
eerste instantie gesitueerd in een anonieme stad. Mijn
toenmalige redacteur interpreteerde het als een Amster
dams boek. Toen dacht ik: ik wil juist geen Amsterdams
boek, dus laten we dan maar een bestaande locatie be
denken. Het werd New York, de stad der steden, moeder
van de metropool. In de Verenigde Staten kun je andere
vraagstukken behandelen, daar kun je alles uitvergro
ten. Je kunt een hele la opentrekken aan Amerikaanse
geschiedenis, literatuur, muziek, films, alles wat je van de
invloedrijke Amerikaanse cultuur weet. En toen kwam
de politieke laag; als romanschrijver was de opkomst
van Trump een heel interessante ontwikkeling die ik kon
gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens de nacht
van de verkiezingen wat tranen heb moeten laten, ik
was doodsbang. Ik denk dat iedereen uit een minder
heidsgroep zich op een of andere manier tot Obama kon
verhouden, misschien ook wel veel Indische mensen van
wege zijn jeugdjaren in Indonesië. Obama is onkreukbaar
gebleken, en dat is een grote verdienste in tijden waarin
leiders moreel gezien fluïde blijken te zijn, dan ben je
echt een groot voorbeeld. Trump is het tegenoverge
stelde: zijn morele kern is gecorrumpeerd. Waar Obama
een community builder was en voor de publieke zaak is
gegaan, is Trump duidelijk voor het grote geld gegaan,
en voor hem is het presidentschap toch een soort trofee
op zijn schouw.'
Tot slot, is Een tragedie in New York een politieke
roman?
'Ik maak me druk om wat er maatschappelijk en politiek
gebeurt en kan me voorstellen dat alles wat ik nu doe
in de periferie, in het kader van mijn werk, nog eens een
politieke rol zou kunnen krijgen. In het geval van Een
tragedie in New York: het is in eerste plaats een roman
over de tijdsgeest en de mensen. Het is geen politieke
roman, er is wel een politieke onderstroom aanwezig. Zo
werkt het in het dagelijks leven, voor mensen zoals jij en
ik, immers ook: we zijn in eerste plaats met onze eigen
sores bezig, de politiek vindt plaats op de achtergrond.
De personages in het boek hebben het over Trump, maar
daar blijft het ook bij. Ze zouden een actiegroep kunnen
opzetten maar dat doen ze niet. Dit is hoe mensen nu
eenmaal in elkaar zitten; wat dat betreft is de roman
een kritiek op de personages, maar ook op de lezers en
op mijzelf. In de roman vraagt een van de personages
zich af: hoe kan Trump zijn verkozen? Zou het misschien
kunnen komen omdat we teveel bezig waren met onze
eigen shit?'
MAART 17
Moesson #9 maart 2018 V2.indd 17
22-02-18 12:28