Eduard Cuypers Uit de kunst Recent zijn twee boeken van de hand van Obbe Norbruis over architectenbureau Cuy pers Hulswitt-Fermont uitgekomen. Alweer een sieraad voor de stad behandelt de bouw werken van het bureau waarin Eduard Cuypers (1859-1927) aanvankelijk samenwerkte met Marius Hulswitt (1862-1921), en vanaf 1915 met Arthur Fermont (1882-1967). Het tweede boek, Met vlag en wimpel behandelt de bouwwerken van het bureau Fermont-Cuypers, dat na de dood van Cuypers in 1927 werd voortgezet. In de periode van 1908-1955 realiseerden beide bureaus vele bouwwerken in Indië. Tijdge noten van Cuypers en architectuurcritici in Nederland hadden geen hoge pet op van zijn eclectische stijl, waarbij hij elementen van vroegere bouwstijlen in één gebouw toepaste. In Indië bouwde het bureau onder meer in de uit Frankrijk afkomstige Beaux arts stijl, waar bij elementen uit het neoclassicisme, de neo- barok en neorenaissance werden toegepast. Veel bankgebouwen in de grote steden van de archipel werden in die stijl opgetrokken, zoals de voormalige Javasche bank in Jakarta. We vinden de stijl ook terug in steden als Singapo re, Manilla en Calcutta. Daarnaast bouwde het bureau in een Indische stijl en in Amsterdamse School, waarvan Cuypers' bureau in Amster dam de kraamkamer was. Aanvankelijk werd gedacht dat een ander bureau deze prachtige villa (zie foto) uit 1921 had gebouwd; met het opmerkelijk dak waarin Indonesische vormen vermengd zijn met Europese. In de jaren negentig echter vertelde een dochter van een voormalige agent van de Javasche bank voor wie de villa in Surabaya was gebouwd, dat Cuypers het ontwerp had gemaakt. De bouwwerken van Cuypers Hulswitt-Fer- mont werden in Indië geroemd, maar niet in Nederland. In het huidige Indonesië worden ze nog altijd gekoesterd. Hopelijk dragen beide Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. boeken bij aan een herwaardering in Neder land voor het gedeeld cultureel erfgoed van dit architectenbureau. MAART 25 Moesson #9 maart 2018 V2.indd 25 22-02-18 12:29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 25