LIFESTYLE 'EEN WEEMOED DIE ZICH NIET VERKLAREN LAAT - VRIJ NAAR NIJHOFF - MAAR ER ALTIJD IS. DAT IS OOK INDISCH VOOR MIJ' DE DRIE MISSIES VAN SAVANNAH BAY er letterlijk tussen voor mijn gevoel, los van hoe anderen dat zien natuurlijk. Dat kwam ook omdat ik toen inmiddels wist dat ik biseksu eel was. Daardoor heb ik altijd een fascinatie gehad voor mensen die zich bevinden in een tussenpositie. Die tussenmens speelt in de filo sofie en literatuur een ongelooflijk belangrijke rol. Indisch, daar zit ook altijd weemoed in. Rudy Kousbroek zei het mooi "de weg weten in een huis dat niet meer bestaat", een zin die ik altijd onthouden heb. Ook Bloem beschrijft dat: we erven een land dat niet meer bestaat, het is er gewoon niet meer. Dat is iets wat we met andere migranten delen, want het Marokko van de jaren zeventig bestaat ook niet meer. Een weemoed die zich niet verklaren laat - vrij naar Nijhoff - maar er altijd is, dat is ook Indisch voor mij. Die weemoed zie je ook terug bij joodse mensen. Geen Gewoon Indisch Meisje is zo'n belang rijk boek maar wordt slechts beoordeeld op identiteitskwesties. Je ziet het nu ook weer gebeuren met Mounir Samuel. Zijn boek Liefde is een rebelse vogel wordt alleen maar gerecenseerd op kleur en gender terwijl het ook literair vernieuwend is. Wat doen zij met taal, met narrativiteit, waarom schrijven ze op deze manier, deze volgorde? Dat soort vragen worden nauwelijks gesteld, het gaat om het exotische. Zoiets gebeurt niet bij Conny Palmen of Franca Treur. Het blijft opvallend gespleten in de receptie.' Hoe ben je in het boekenvak gerold? 'Ik was altijd al een boekenwurm en ben afge studeerd als literatuurwetenschapper. Ik leerde Savannah Bay kennen omdat ik er voor mijn studie boeken kocht en werd toen vrij snel vrij williger. Savannah Bay ontstond als vrouwen boekwinkel, het was een collectief en toen dat uit elkaar viel, kon ik het niet verdragen dat de winkel dicht moest. In 1997 heb ik als eigenaar de winkel overgenomen en zo ben ik inmiddels 21 jaar zelfstandig ondernemer. De winkel drijft nog steeds op de inzet van vrijwilligers. Mijn moeder is vanaf het prille begin vrijwilliger bij mij geweest. Ze kwam 'even helpen' en is 15 jaar gebleven, ik heb haar met verplicht pensioen moeten sturen, haha! Het was heel bijzonder om op die manier met mijn moeder samen te werken en er zijn nog steeds klanten die naar haar vragen. Ze praatte met ieder een, oordeelde nooit, klanten vonden haar geweldig. In Savannah Bay voelen alle soorten klanten zich thuis en mijn moeder vond dat schitterend. Ze trok ook Indische mensen, hele vriendschappen ontstonden er, dat was wel bijzonder.' Werk je als boekhandelaar vanuit Indische waarden, denk je? 'Het eerste wat ik heb gedaan toen ik eigenaar werd, is het woord vrouwen van de winkel afhalen, het stond letterlijk op het logo. Ik heb een allergie voor hokjes. Ik ben out proud feminist en ik sta voor alles wat we hier verkopen, maar ik wil geen hokjes. De winkel verkoopt zowel literatuur als boeken op gebied van gender en seksualiteit. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik die combinatie wilde, maar voor mij is dat juist Indisch. En volgens mij heeft de winkel het door dingen te combineren ook gered. Indo's weten zich altijd goed te handhaven omdat ze meerdere werelden in zich verenigen. Je kan me zo naar de Rotary sturen, maar ook naar de queer praatgroep en alles ertussen.' 1. sharing stories: verhalen staan centraal en zijn er om gedeeld te worden 2. social space: de buurthuis functie 3. specialised support: gespecialiseerde kennis Marischka: 'Ik ben niet van uitgespro ken meningen geven, maar vind het wel heel belangrijk dat ze gehoord worden en dat er ook echt geluis terd wordt. Dat is mijn persoonlijke missie.' MAART 31 Moesson #9 maart 2018 V2.indd 31 22-02-18 12:29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 31