Emeritus hoogleraar Piet Emmer heeft een missie. En die is om zich teweer te stellen tegen wat hij beschouwt als de waan van de dag: ahistorisch en politiek correct denken dat zich vooral manifesteert wanneer het gaat om de koloniale geschiedenis, het slavernijverleden en migratie. In Het zwart-witdenken voorbij zet Emmer zijn standpunten uiteen. DOORWIM MANUHUTU Het boek begint met de tekst van de Johan de Witt- lezing die hij in oktober 2017 in Dordrecht hield. Daar mee wordt direct de toon gezet. Volgens Emmer is er sprake van een beeldenstorm tegen symbolen en iconen uit de Nederlandse geschiedenis waarbij geen enkele rekening wordt gehouden met de andere normen en waarden in het verleden. Ja, er was slavernij, racisme en uitbuiting. Maar dat was nu eenmaal normaal in die tijd. En bovendien waren het niet alleen de Europeanen die zich daaraan schuldig maakten; dat deden Afrikanen en Aziaten net zo goed. Hoewel de auteur zegt een bijdrage te willen leveren aan de discussie, gooit hij zijn tegenstanders op één hoop en wekt de indruk alsof ze allemaal van alle standbeel den en straatnamen af willen om de geschiedenis uit te wissen, terwijl ze volgens Emmer juist gebruikt kunnen worden om over die geschiedenis te vertellen. Daarmee maakt hij een karikatuur van de diverse stemmen die vragen om een andere - meer kritische - benadering van de geschiedenis. Emmer schuwt stellige uitspraken niet. Zo schrijft hij op pagina 20: 'Toen het kolonialisme nog bestond, werd het meestal positief beoordeeld. Zowel door de kolonisten als de gekoloniseerden.' Een betwistbare uitspraak die je onmogelijk over de verschillende eeuwen kolonialisme kan doen. Hij wijst op zaken als onderwijs, bestuur en rechtspraak als positieve effecten van het kolonialisme. Daarmee schaart hij zich in het kamp van collega-his torici zoals Niall Ferguson met zijn Empire. How Britain made the modern world. Dat Ferguson ook in eigen land A REO-LETTER DAV, The Strengernow lono uavk tov bekn civiukkdf The Nativekykk since my home was burned to tub oroi-np. and my wifb and children shot. fel bekritiseerd is door vakgenoten vermeldt Emmer dan weer niet. Zeker waar het gaat om slavernij - een terrein waar hij lang als dé autoriteit in Nederland gold - gaat Emmer stevig in tegen vakgenoten en anderen die het verband leggen tussen Nederlandse slavernij en slavenhandel en de ontwikkeling van de Nederlandse economie. Volgens hem is de bijdrage minimaal geweest en zitten jongere historici die anders be weren er flink naast. Of dat zo is, valt maar te bezien. Karwan Fatah-Black en Matthias van Rossum, om maar twee van die historici te noemen, hebben in een wetenschappelijk artikel laten zien dat de data waar Emmer zich op baseert inmiddels achterhaald zijn. Ook van de doorwerking van het koloniale of het slavernijver leden in het heden moet Piet Emmer weinig hebben. Volgens hem is het niet toevallig dat een land als Haïti dat zich in 1803 vrij vocht van de Fransen, nu het armste land in de regio is. Het was beter af geweest bij een langere kolonisatie. Het feit dat het land herstelbetalingen aan Frankrijk moest doen, laat hij hierbij onvermeld. En zo zijn er nog wel meer passages waarin de auteur, ondanks zijn presentatie als objectieve historicus, zelf ook een activist lijkt te zijn. Maar dan een die een beeld van de geschiedenis in stand wenst te houden dat in toenemende mate aan kritiek bloot staat. Het zwart-witdenken voorbij door Piet Emmer Nieuw Amsterdam ISBN 9789046822685 16,99 08 MOESSON Moesson #10 april 2018.indd

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 8