ONZE EUROPESE WERELD IS TOCH DE BESTE EN MOOISTE DIE ER IS - EN DAAR MOGEN WE TOCH TROTS OP ZIJN? INTERVIEW maar het Indische leeft voort.' Zo publiceerde Thierry's inmiddels overleden opa, Henri (Han) Baudet, als hoogleraar economische en sociale geschiedenis meerdere boeken over Indië en was ook deskundig op het gebied van de Mo lukse problematiek. 'Mijn opa wees erop dat er een ernstige nalatigheid is geweest vanuit Nederland waardoor de Molukkers destijds tot wanhoop werden gedreven.' Thierry is niet de enige rechts-conservatieve opiniemaker of politicus met een Indische achtergrond - denk maar aan Amanda Klu- veld, Geert Wilders (PVV), Annabel Nanninga (FvD) en Theodor Holman. 'Heel veel mensen die nu vooroplopen in het debat over de islam hebben een Indische achtergrond. Veel Indi sche Nederlanders wilden Nederlandser dan Nederlands zijn. Dit zou ik ook graag zien bij andere immigranten.' De Indo als de perfecte immigrant, lijkt hij te zeggen, ja, de immi grant naar keuze. Op de vraag of hij zich kan voorstellen dat veel Indische Nederlanders het gevoel hebben gehad dat er bij aankomst in het moederland geen plek was voor hun eigen identiteit, antwoordt hij simpelweg: 'Migratie doet pijn.' ik fout af te schilderen. De stroman: het is de oudste retorische truc ter wereld.' Zijn uitspraak over verdunning zou dus niets met 'ras' te maken hebben, hoewel hij eens de uitspraak deed dat hij wil dat 'Europa domi nant blank en cultureel blijft zoals het is'. Het is altijd glashelder geweest dat hij spreekt over verval van culturele waarden, houdt hij vol. Momenteel zouden we er in Nederland alles aan doen om deze eigen waarden te gronde te richten. Waarom we dat doen? 'De dominante ideologie van de heersende politieke klasse is er een van zelfhaat. Hier in Nederland hebben we een gigantische schroom om voor onszelf op te komen. Onze Europese wereld is toch de beste en mooiste die er is - en daar mogen we toch trots op zijn? Maar op universiteiten, bin nen het publieke debat en in de politiek gelo ven veel ideologen momenteel oprecht dat de ter is geworden toen de Europeanen eenmaal waren vertrokken. Nederland heeft Indië veel gebracht. Het enige waar wij als Nederlan ders onze excuses voor moeten aanbieden, is dat we onze kolonie halsoverkop in de steek hebben gelaten en het misdadige bewind van Soekarno de vrije hand hebben gegeven.' Thierry noemt de lijn die de Nederlanders van begin twintigste eeuw hebben ingezet, tot aan het akkoord van Linggadjati, 'lovenswaardig' en 'te goeder trouw'. 'Dat Java het overnam en het Nederlandse koloniale rijk overpakte en een schrikbewind heeft ingesteld: mijn hart breekt als ik daaraan denk. We hadden de Javanen nooit de sleutels van het eilandenrijk moeten geven. Hoe er is huisgehouden op vele eilanden. En dan de islamisering in het Indone sië van nu: het is allemaal heel erg verdrietig.' Zelfhaat Tijdens de verkiezingscampagne van 2017 hekelde Baudet als politiek leider van FvD de massale immigratie die het gevolg zou zijn van 'culturele zelfhaat'. Hij deed destijds de uitspraak: De zelfhaat die we proberen te ontstijgen door de Nederlandse bevolking homeopathisch te verdunnen met alle volkeren van de wereld, zodat er nooit meer een Neder lander zal bestaan. Zodat wie wij zijn, geen ge stalte meer kan krijgen. Gaat het hier over de angst dat het Nederlandse, blanke 'ras' door uitheemse rassen wordt verdund? Opnieuw benadrukt Thierry dat mensen die zijn uitspra ken associëren met racisme te kwader trouw zijn. 'Ik ben zelf deels Indisch, deels Frans, mijn toenmalige vriendin was Iraanse, onze lijsttrek ker in Amsterdam is Indisch, onze medewerker hier op kantoor is Filipijnse. De mensen die nu aan de macht zijn - in de media, in de politiek: ze hebben er belang bij om uitdagers zoals westerse cultuur alleen maar slechte dingen heeft gebracht. Dit gaat gepaard met een heel romantisch, naïef idee over andere culturen. Daarnaast is er binnen de politiek natuurlijk een enorme groep meelopers die slap is en geen enkel ideaal heeft. Ze denken: als ik maar niet opval kom ik vanzelf wel bij die ministers post uit, of bij dat burgermeesterschap.' Heeft deze zelfhaat misschien te maken met een schuldgevoel over het koloniale verleden? Als dat zo is, zegt Thierry, dan in elk geval een aangepraat schuldgevoel. 'We moeten geen excuses aanbieden over ons koloniaal verleden. Het was een andere tijd, er heersten totaal andere normen. Het is volkomen gratuit om nu "sorry" te gaan zeggen over dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd. Bovendien moet je je afvragen of de situatie voor die gekoloniseerde landen wel zoveel be- Blame games Baudet schrijft ook romans. Zo debuteerde hij in 2014 met Voorwaardelijke liefde en komt in mei zijn tweede roman Van elk waarheen bevrijd uit bij uitgeverij Prometheus. 'Het gaat over een man van een jaar of zeventig, een babyboomer, die vanuit Parijs terugblikt op de idealen van zijn generatie. Het gaat over bevrijding, maar ook over ontheemding. De hoofdpersoon ziet dat we ons sinds de jaren '60 hebben losgemaakt van alles, maar daarmee ook onze inbedding, onze worteling zijn kwijtgeraakt. Is onze cultuur niet te plat en egoïstisch geworden?' In een dubbelinterview in Vrij Nederland met Tommy Wieringa zegt Thierry dat hij het als zijn levensproject ziet de heelheid van de wereld te herstellen. Maar waar komt het idee vandaan dat de wereld op een bepaald punt in MEI 15 Moesson #11 mei 2018 V2.indd 15 -f®4- 25-04-18 15:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 15