ONZE EUROPESE WERELD
IS TOCH DE BESTE EN MOOISTE DIE
ER IS - EN DAAR MOGEN WE TOCH
TROTS OP ZIJN?
INTERVIEW
maar het Indische leeft voort.' Zo publiceerde
Thierry's inmiddels overleden opa, Henri (Han)
Baudet, als hoogleraar economische en sociale
geschiedenis meerdere boeken over Indië en
was ook deskundig op het gebied van de Mo
lukse problematiek. 'Mijn opa wees erop dat
er een ernstige nalatigheid is geweest vanuit
Nederland waardoor de Molukkers destijds tot
wanhoop werden gedreven.'
Thierry is niet de enige rechts-conservatieve
opiniemaker of politicus met een Indische
achtergrond - denk maar aan Amanda Klu-
veld, Geert Wilders (PVV), Annabel Nanninga
(FvD) en Theodor Holman. 'Heel veel mensen
die nu vooroplopen in het debat over de islam
hebben een Indische achtergrond. Veel Indi
sche Nederlanders wilden Nederlandser dan
Nederlands zijn. Dit zou ik ook graag zien bij
andere immigranten.' De Indo als de perfecte
immigrant, lijkt hij te zeggen, ja, de immi
grant naar keuze. Op de vraag of hij zich kan
voorstellen dat veel Indische Nederlanders het
gevoel hebben gehad dat er bij aankomst in
het moederland geen plek was voor hun eigen
identiteit, antwoordt hij simpelweg: 'Migratie
doet pijn.'
ik fout af te schilderen. De stroman: het is de
oudste retorische truc ter wereld.'
Zijn uitspraak over verdunning zou dus niets
met 'ras' te maken hebben, hoewel hij eens de
uitspraak deed dat hij wil dat 'Europa domi
nant blank en cultureel blijft zoals het is'. Het
is altijd glashelder geweest dat hij spreekt over
verval van culturele waarden, houdt hij vol.
Momenteel zouden we er in Nederland alles
aan doen om deze eigen waarden te gronde te
richten. Waarom we dat doen? 'De dominante
ideologie van de heersende politieke klasse is
er een van zelfhaat. Hier in Nederland hebben
we een gigantische schroom om voor onszelf
op te komen. Onze Europese wereld is toch de
beste en mooiste die er is - en daar mogen we
toch trots op zijn? Maar op universiteiten, bin
nen het publieke debat en in de politiek gelo
ven veel ideologen momenteel oprecht dat de
ter is geworden toen de Europeanen eenmaal
waren vertrokken. Nederland heeft Indië veel
gebracht. Het enige waar wij als Nederlan
ders onze excuses voor moeten aanbieden, is
dat we onze kolonie halsoverkop in de steek
hebben gelaten en het misdadige bewind van
Soekarno de vrije hand hebben gegeven.'
Thierry noemt de lijn die de Nederlanders van
begin twintigste eeuw hebben ingezet, tot aan
het akkoord van Linggadjati, 'lovenswaardig'
en 'te goeder trouw'. 'Dat Java het overnam
en het Nederlandse koloniale rijk overpakte
en een schrikbewind heeft ingesteld: mijn hart
breekt als ik daaraan denk. We hadden de
Javanen nooit de sleutels van het eilandenrijk
moeten geven. Hoe er is huisgehouden op vele
eilanden. En dan de islamisering in het Indone
sië van nu: het is allemaal heel erg verdrietig.'
Zelfhaat
Tijdens de verkiezingscampagne van 2017
hekelde Baudet als politiek leider van FvD
de massale immigratie die het gevolg zou
zijn van 'culturele zelfhaat'. Hij deed destijds
de uitspraak: De zelfhaat die we proberen te
ontstijgen door de Nederlandse bevolking
homeopathisch te verdunnen met alle volkeren
van de wereld, zodat er nooit meer een Neder
lander zal bestaan. Zodat wie wij zijn, geen ge
stalte meer kan krijgen. Gaat het hier over de
angst dat het Nederlandse, blanke 'ras' door
uitheemse rassen wordt verdund? Opnieuw
benadrukt Thierry dat mensen die zijn uitspra
ken associëren met racisme te kwader trouw
zijn. 'Ik ben zelf deels Indisch, deels Frans, mijn
toenmalige vriendin was Iraanse, onze lijsttrek
ker in Amsterdam is Indisch, onze medewerker
hier op kantoor is Filipijnse. De mensen die nu
aan de macht zijn - in de media, in de politiek:
ze hebben er belang bij om uitdagers zoals
westerse cultuur alleen maar slechte dingen
heeft gebracht. Dit gaat gepaard met een heel
romantisch, naïef idee over andere culturen.
Daarnaast is er binnen de politiek natuurlijk
een enorme groep meelopers die slap is en
geen enkel ideaal heeft. Ze denken: als ik maar
niet opval kom ik vanzelf wel bij die ministers
post uit, of bij dat burgermeesterschap.'
Heeft deze zelfhaat misschien te maken met
een schuldgevoel over het koloniale verleden?
Als dat zo is, zegt Thierry, dan in elk geval
een aangepraat schuldgevoel. 'We moeten
geen excuses aanbieden over ons koloniaal
verleden. Het was een andere tijd, er heersten
totaal andere normen. Het is volkomen gratuit
om nu "sorry" te gaan zeggen over dingen
die honderden jaren geleden zijn gebeurd.
Bovendien moet je je afvragen of de situatie
voor die gekoloniseerde landen wel zoveel be-
Blame games
Baudet schrijft ook romans. Zo debuteerde hij
in 2014 met Voorwaardelijke liefde en komt
in mei zijn tweede roman Van elk waarheen
bevrijd uit bij uitgeverij Prometheus. 'Het
gaat over een man van een jaar of zeventig,
een babyboomer, die vanuit Parijs terugblikt
op de idealen van zijn generatie. Het gaat
over bevrijding, maar ook over ontheemding.
De hoofdpersoon ziet dat we ons sinds de
jaren '60 hebben losgemaakt van alles, maar
daarmee ook onze inbedding, onze worteling
zijn kwijtgeraakt. Is onze cultuur niet te plat en
egoïstisch geworden?'
In een dubbelinterview in Vrij Nederland met
Tommy Wieringa zegt Thierry dat hij het als
zijn levensproject ziet de heelheid van de
wereld te herstellen. Maar waar komt het idee
vandaan dat de wereld op een bepaald punt in
MEI 15
Moesson #11 mei 2018 V2.indd 15 -f®4- 25-04-18 15:38