'JA, IK VIND HET MOOI OM TE ZIEN HOEVEEL INDISCHE MENSEN OPKOMEN VOOR DIT NEDERLAND' INTERVIEW de geschiedenis 'heel' was? 'Ik denk in elk ge val dat de wereld vroeger bezig was de dingen mooier te maken, nu zijn we bezig de dingen lelijker te maken. Als je kijkt naar de heden daagse architectuur, muziek, de visie op liefde. Het is hartverscheurend. Wat we tot ongeveer honderd jaar geleden aan het doen waren, dat was zoveel beter en interessanter dan wat we nu doen. Als je naar mijn kamer kijkt: ik heb een negentiende-eeuwse wereld proberen op te roepen, het vertelt een verhaal.' Deze ontworteling zie je ook terug in de huidige politiek, meent hij. 'Als je nou kijkt hoe makkelijk het is voor iemand uit een of ander land in Afrika om asiel te krijgen, zonder arbeidskansen en zonder opleiding, en hoe ongelooflijk moeilijk het is voor een Canadees met een goed inkomen om hiernaartoe te komen. Hoe snel wij aan Nederlanders het Ne derlandse paspoort ontnemen zodra ze gaan emigreren. Nederlanders in het buitenland worden echt onder druk gezet door de Neder landse regering. Terwijl we god en iedereen maar een Nederlands paspoort geven, uit alle uithoeken van de wereld, met wie weet wat voor waanzinnige ideeën over vrouwenonder drukking en geweld.' Thierry komt op voor zijn eigen, westerse samenleving, maar hoe ziet hij de toekomst voor de derde wereld? 'Ik denk in elk geval niet dat alle ondernemende mensen hier naar toe moeten komen. Ze moeten daar blijven om hun eigen land op te bouwen. Heel veel van wat we nu doen om die landen te helpen is contraproductief, zoals ontwikkelingssa menwerking. Je moet handel drijven, niet via subsidies een quasi-overheidskartel in stand houden met corrupte politici en corrupte NGO's.' Op de vraag of hij denkt dat dit in de toekomst zal gaan lukken, antwoordt hij alleen: 'Ik hoop het.' Of hij weleens van Gloria Wekkers theorie over 'witte onschuld' heeft gehoord? Nee. Wat is dan precies dat witte superioriteitsdenken, vraagt hij. Hij zegt er onvoldoende van te we ten om er een mening over te hebben. Iden- titeitspolitiek noemt hij negatieve identiteits- politiek. 'Ik denk dat het niet zinvol is om met van die blame games aan de gang te gaan. Altijd maar die verongelijktheid. Nogmaals: ik ben tegen racisme. Maar om het nou constant te hebben over wat er 350 jaar geleden is gebeurd in de kolonie... Het is ressentiment hè? Het is rancune. Altijd maar verontwaardigd zijn over iets wat jouw verre voorouders ooit zou zijn aangedaan, in plaats van controle te nemen over je eigen leven en de kansen te pakken die je wél hebt.' Radicale koers Zijn politieke ideeën lijken dus ingegeven door een gevoel: dat van ontworteld en ontheemd te zijn. 'Nostalgie was een belangrijke emotie bij ons thuis. Tempo doeloe hè? Het was toch allemaal mooier vroeger.' Wat is de link tussen de ontheemding die de Indische Nederlanders ervaren, die daadwerkelijk een volksverhuizing hebben meegemaakt waarbij ze hun land ver loren, en zijn eigen gevoel van ontworteling? 'Wat je ziet bij Indische mensen is dat ze bang zijn om voor zichzelf op te komen. Een angst om op te vallen, zichzelf te manifesteren. Dit zie ik ook binnen mijn familie, een bepaalde verlegenheid. Wat je hierover leest is: we komen uit een koloniale wereld, en nu zijn we in het moederland, en willen we vooral geen aanstoot geven. Het is allemaal psychologie van de koude grond natuurlijk. Nu is de tijd misschien daar dat deze houding omslaat. Het zijn juist de mensen met een Indische ach- tergrond die nu denken: we hebben ons best gedaan de cultuur te aanvaarden, te verster ken, en nu wordt het zomaar weggegeven aan gekken in djellaba's. Ja, ik vind het mooi om te zien hoeveel Indische mensen opkomen voor dit Nederland.' Hij bladert nog even door Moesson van afge lopen april met Olga Kortz op de cover. Eerlijk gezegd had hij verwacht dat het interview meer human interest zou zijn, waarbij de focus minder op zijn politieke ideeën en meer op hem als persoon zou liggen. Kennelijk drong ten tijde van de interviewaanvraag niet meteen door dat Indië bepaald geen onpoli tiek onderwerp is. Witte onschuld, zou Gloria Wekker zeggen. Op de vraag of hij weleens op de Tong Tong Fair is geweest, moet hij nee antwoorden. Wel houdt hij erg van Indisch eten, op kantoor in Amsterdam halen ze ook dikwijls af van een toko. Vrienden van hem hebben een Indische snackbar in Amsterdam. Net als zijn vader kookt hij zelf ook Indisch. Thierry's lievelings gerechten zijn babi ketjap en saté kambing. Momenteel werkt Thierry aan een autobio grafie. 'Heb jij ook Olga geïnterviewd?' vraagt hij. De twee kennen elkaar; hij betreurt dat ze in de loop der jaren het contact zijn verloren. Hij leest wat Olga in het interview over hem zegt: ze is zwaar teleurgesteld over de radicale koers die hij is gaan varen. 'Het is jammer dat mensen het gevoel hebben dat ik een radicale koers vaar, dat is volgens mij niet helemaal zo. Wat bedoelt ze?' Hij ziet er geen bewijs van terug. 'Het is misschien meer een gevoel dat mensen bij mij hebben.' MEI 17 Moesson #11 mei 2018 V2.indd 17 25-04-18 15:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 17