'JA, IK VIND HET
MOOI OM TE
ZIEN HOEVEEL
INDISCHE
MENSEN
OPKOMEN VOOR
DIT NEDERLAND'
INTERVIEW
de geschiedenis 'heel' was? 'Ik denk in elk ge
val dat de wereld vroeger bezig was de dingen
mooier te maken, nu zijn we bezig de dingen
lelijker te maken. Als je kijkt naar de heden
daagse architectuur, muziek, de visie op liefde.
Het is hartverscheurend. Wat we tot ongeveer
honderd jaar geleden aan het doen waren, dat
was zoveel beter en interessanter dan wat we
nu doen. Als je naar mijn kamer kijkt: ik heb
een negentiende-eeuwse wereld proberen op
te roepen, het vertelt een verhaal.'
Deze ontworteling zie je ook terug in de
huidige politiek, meent hij. 'Als je nou kijkt
hoe makkelijk het is voor iemand uit een of
ander land in Afrika om asiel te krijgen, zonder
arbeidskansen en zonder opleiding, en hoe
ongelooflijk moeilijk het is voor een Canadees
met een goed inkomen om hiernaartoe te
komen. Hoe snel wij aan Nederlanders het Ne
derlandse paspoort ontnemen zodra ze gaan
emigreren. Nederlanders in het buitenland
worden echt onder druk gezet door de Neder
landse regering. Terwijl we god en iedereen
maar een Nederlands paspoort geven, uit alle
uithoeken van de wereld, met wie weet wat
voor waanzinnige ideeën over vrouwenonder
drukking en geweld.'
Thierry komt op voor zijn eigen, westerse
samenleving, maar hoe ziet hij de toekomst
voor de derde wereld? 'Ik denk in elk geval
niet dat alle ondernemende mensen hier naar
toe moeten komen. Ze moeten daar blijven
om hun eigen land op te bouwen. Heel veel
van wat we nu doen om die landen te helpen
is contraproductief, zoals ontwikkelingssa
menwerking. Je moet handel drijven, niet via
subsidies een quasi-overheidskartel in stand
houden met corrupte politici en corrupte
NGO's.' Op de vraag of hij denkt dat dit in de
toekomst zal gaan lukken, antwoordt hij alleen:
'Ik hoop het.'
Of hij weleens van Gloria Wekkers theorie over
'witte onschuld' heeft gehoord? Nee. Wat is
dan precies dat witte superioriteitsdenken,
vraagt hij. Hij zegt er onvoldoende van te we
ten om er een mening over te hebben. Iden-
titeitspolitiek noemt hij negatieve identiteits-
politiek. 'Ik denk dat het niet zinvol is om met
van die blame games aan de gang te gaan.
Altijd maar die verongelijktheid. Nogmaals: ik
ben tegen racisme. Maar om het nou constant
te hebben over wat er 350 jaar geleden is
gebeurd in de kolonie... Het is ressentiment
hè? Het is rancune. Altijd maar verontwaardigd
zijn over iets wat jouw verre voorouders ooit
zou zijn aangedaan, in plaats van controle te
nemen over je eigen leven en de kansen te
pakken die je wél hebt.'
Radicale koers
Zijn politieke ideeën lijken dus ingegeven door
een gevoel: dat van ontworteld en ontheemd
te zijn. 'Nostalgie was een belangrijke emotie
bij ons thuis. Tempo doeloe hè? Het was toch
allemaal mooier vroeger.' Wat is de link tussen
de ontheemding die de Indische Nederlanders
ervaren, die daadwerkelijk een volksverhuizing
hebben meegemaakt waarbij ze hun land ver
loren, en zijn eigen gevoel van ontworteling?
'Wat je ziet bij Indische mensen is dat ze bang
zijn om voor zichzelf op te komen. Een angst
om op te vallen, zichzelf te manifesteren. Dit
zie ik ook binnen mijn familie, een bepaalde
verlegenheid. Wat je hierover leest is: we
komen uit een koloniale wereld, en nu zijn we
in het moederland, en willen we vooral geen
aanstoot geven. Het is allemaal psychologie
van de koude grond natuurlijk. Nu is de tijd
misschien daar dat deze houding omslaat. Het
zijn juist de mensen met een Indische ach-
tergrond die nu denken: we hebben ons best
gedaan de cultuur te aanvaarden, te verster
ken, en nu wordt het zomaar weggegeven aan
gekken in djellaba's. Ja, ik vind het mooi om te
zien hoeveel Indische mensen opkomen voor
dit Nederland.'
Hij bladert nog even door Moesson van afge
lopen april met Olga Kortz op de cover. Eerlijk
gezegd had hij verwacht dat het interview
meer human interest zou zijn, waarbij de
focus minder op zijn politieke ideeën en meer
op hem als persoon zou liggen. Kennelijk
drong ten tijde van de interviewaanvraag niet
meteen door dat Indië bepaald geen onpoli
tiek onderwerp is. Witte onschuld, zou Gloria
Wekker zeggen.
Op de vraag of hij weleens op de Tong Tong
Fair is geweest, moet hij nee antwoorden. Wel
houdt hij erg van Indisch eten, op kantoor in
Amsterdam halen ze ook dikwijls af van een
toko. Vrienden van hem hebben een Indische
snackbar in Amsterdam. Net als zijn vader
kookt hij zelf ook Indisch. Thierry's lievelings
gerechten zijn babi ketjap en saté kambing.
Momenteel werkt Thierry aan een autobio
grafie. 'Heb jij ook Olga geïnterviewd?' vraagt
hij. De twee kennen elkaar; hij betreurt dat ze
in de loop der jaren het contact zijn verloren.
Hij leest wat Olga in het interview over hem
zegt: ze is zwaar teleurgesteld over de radicale
koers die hij is gaan varen. 'Het is jammer dat
mensen het gevoel hebben dat ik een radicale
koers vaar, dat is volgens mij niet helemaal zo.
Wat bedoelt ze?' Hij ziet er geen bewijs van
terug. 'Het is misschien meer een gevoel dat
mensen bij mij hebben.'
MEI 17
Moesson #11 mei 2018 V2.indd 17
25-04-18 15:38