0 Wie de expositieruimte van Framer Framed in de Tolhuistuin in Amsterdam eerder heeft gezien, zal hem niet terug herkennen. Door de houten palenstructuur die reikt tot aan het plafond, voelt de ruimte aan als een Indonesische joglo. Kevin van Braak - Pentagonal Icositetrahedron, 2017. Het ontwerp van Ignasius Dicky Takndare, Save West Papuans. Ipeh Nur. In vijf dagen heeft ze de Tolhuistuin van een knappe muurschildering voorzien die vanuit Indonesisch perspectief vertelt over het nootmuskaatmonopolie op Banda tijdens de koloniale periode en de daaruit volgen de volkerenmoord. Pamfletten Veel van de werken gaan in op actuele politiek-maat- schappelijke vraagstukken. Zo komt de kwestie rond om de Freeport mijn in Papoea veelvuldig terug. De kunstenaars verbeelden in hun werk de desastreuse gevolgen op de natuur die de grootste goudmijn en de twee na grootste kopermijn in de wereld heeft. Maar ook de lokale cultuur is door de komst van de mijn getroffen, toont Papoea-kunstenaar Ignasius Dicky Takndare, die 9 mei in de Tolhuistuin zal spreken. Kevin heeft kunstenaars uitgekozen die allemaal een kritisch verhaal te vertellen hebben. De posters die van de Pentagonal Icositetrahedron met de hand worden gedrukt hebben dan ook een pamflet-achtige uitstraling. Na je bezoek mag je een poster meenemen. Een stukje Indonesische, politiek-geëngageerde kunst dat je thuis aan de muur kunt hangen. Pressing Matters, Tolhuistuin, IJpromenade 2 in Amsterdam. Tot 27 mei 2018. Meer info: www.framerframed.nl of 020 - 763 09 73. DOOR DEWI DE NIJS BIK FOTOGRAFIE FRAMER FRAMED/MAARTEN VAN HAAFF Pressing Matters, een expositie van het werk van 24 Indonesische kunstenaars, is een project van initiatief nemer en kunstenaar Kevin van Braak. Centraal in de expositie staat de Pentagonal Icositetrahedron, ontwor pen door Kevin. Dit is een driedimensionale 'bal' met 24 zijden; elke zijde is een ets van een andere kunstenaar. Met inkt kunnen er ter plekke posters worden afgedrukt. Bielzen van lijden Het project begon vanuit Kevins interesse naar zijn Chinees-Indische grootvader uit Probolinggo, die tijdens de oorlog dwangarbeider was aan de Birmaspoorlijn. Een aantal jaar geleden vroeg hij informatie op over zijn opa bij onder meer Stichting Pelita en kwam achter de namen van de kampen waarin zijn opa geïnterneerd zat. Het leidde tot een reis door onder andere Cambodja, Vietnam en Indonesië. Naar aanleiding hiervan heeft Kevin kunstwerken gemaakt die op de expositie te zien zijn. Zo heeft hij in een werk, een gietijzer stuk biels, authentieke spoorbielzen en rails verwerkt die hij tijdens zijn reis heeft gevonden. 'Bielzen van lijden. Het draagt echt de locatie met zich mee.' Volkerenmoord De expositie bestaat uit drie delen: een deel waar het handmatig afdrukken van de kunstposters plaatsvindt, een deel waar kunstwerken geëxposeerd worden, en een deel merchandise. Daar zijn onder andere T-shirts en prints met ontwerpen van de kunstenaars te koop. De 24 kunstenaars heeft Kevin ontmoet tijdens zijn deelname aan een kunstenaarsresidentie in Yogyakarta, in Cemeti Institute for Art and Society. Een van hen is speciaal voor de opening naar Amsterdam gekomen; de islamitische 08 MOESSON Moesson #11 mei 2018 V2.indd 25-04-18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 8