0
Wie de expositieruimte van Framer Framed in de
Tolhuistuin in Amsterdam eerder heeft gezien,
zal hem niet terug herkennen. Door de houten
palenstructuur die reikt tot aan het plafond, voelt
de ruimte aan als een Indonesische joglo.
Kevin van Braak -
Pentagonal Icositetrahedron,
2017.
Het ontwerp van Ignasius
Dicky Takndare, Save West
Papuans.
Ipeh Nur. In vijf dagen heeft ze de Tolhuistuin van een
knappe muurschildering voorzien die vanuit Indonesisch
perspectief vertelt over het nootmuskaatmonopolie op
Banda tijdens de koloniale periode en de daaruit volgen
de volkerenmoord.
Pamfletten
Veel van de werken gaan in op actuele politiek-maat-
schappelijke vraagstukken. Zo komt de kwestie rond
om de Freeport mijn in Papoea veelvuldig terug. De
kunstenaars verbeelden in hun werk de desastreuse
gevolgen op de natuur die de grootste goudmijn en de
twee na grootste kopermijn in de wereld heeft. Maar ook
de lokale cultuur is door de komst van de mijn getroffen,
toont Papoea-kunstenaar Ignasius Dicky Takndare, die 9
mei in de Tolhuistuin zal spreken.
Kevin heeft kunstenaars uitgekozen die allemaal een
kritisch verhaal te vertellen hebben. De posters die van
de Pentagonal Icositetrahedron met de hand worden
gedrukt hebben dan ook een pamflet-achtige uitstraling.
Na je bezoek mag je een poster meenemen. Een stukje
Indonesische, politiek-geëngageerde kunst dat je thuis
aan de muur kunt hangen.
Pressing Matters,
Tolhuistuin, IJpromenade
2 in Amsterdam.
Tot 27 mei 2018. Meer info:
www.framerframed.nl
of 020 - 763 09 73.
DOOR DEWI DE NIJS BIK
FOTOGRAFIE FRAMER FRAMED/MAARTEN VAN HAAFF
Pressing Matters, een expositie van het werk van 24
Indonesische kunstenaars, is een project van initiatief
nemer en kunstenaar Kevin van Braak. Centraal in de
expositie staat de Pentagonal Icositetrahedron, ontwor
pen door Kevin. Dit is een driedimensionale 'bal' met 24
zijden; elke zijde is een ets van een andere kunstenaar.
Met inkt kunnen er ter plekke posters worden afgedrukt.
Bielzen van lijden
Het project begon vanuit Kevins interesse naar zijn
Chinees-Indische grootvader uit Probolinggo, die tijdens
de oorlog dwangarbeider was aan de Birmaspoorlijn.
Een aantal jaar geleden vroeg hij informatie op over zijn
opa bij onder meer Stichting Pelita en kwam achter de
namen van de kampen waarin zijn opa geïnterneerd zat.
Het leidde tot een reis door onder andere Cambodja,
Vietnam en Indonesië. Naar aanleiding hiervan heeft
Kevin kunstwerken gemaakt die op de expositie te zien
zijn. Zo heeft hij in een werk, een gietijzer stuk biels,
authentieke spoorbielzen en rails verwerkt die hij tijdens
zijn reis heeft gevonden. 'Bielzen van lijden. Het draagt
echt de locatie met zich mee.'
Volkerenmoord
De expositie bestaat uit drie delen: een deel waar het
handmatig afdrukken van de kunstposters plaatsvindt,
een deel waar kunstwerken geëxposeerd worden, en
een deel merchandise. Daar zijn onder andere T-shirts en
prints met ontwerpen van de kunstenaars te koop. De 24
kunstenaars heeft Kevin ontmoet tijdens zijn deelname
aan een kunstenaarsresidentie in Yogyakarta, in Cemeti
Institute for Art and Society. Een van hen is speciaal voor
de opening naar Amsterdam gekomen; de islamitische
08 MOESSON
Moesson #11 mei 2018 V2.indd
25-04-18