Ik heb ook nog nooit vertoond uniek 8 mm filmmateriaal uit een privécollectie, waarin je Anneke ziet signeren. KLANKEN VAN OORSPRONG, DE NIEUWE DOCUMENTAIRE VAN HETTY Anneke Grönloh Hans Bax Naaijkens-Retel Helmrich BuitenkampersContractpen sions) gaat over het aandeel van Indische artiesten in de Nederlandse popmuziek. Hoe groot dat aandeel is, blijkt wel uit de veelzijdigheid van de artiesten die in de film voorbij komen. The Tielman Brothers en andere Indorock bands introduceerden de rock-'n-roll in Nederland. Ook in andere muziekgenres lieten artiesten met een Indische achtergrond zich niet onbetuigd. Sandra Reemer, Lies- beth List, Boudewijn de Groot en Ernst Jansz gaven met hun liedjes vorm aan het Nederlandse muzieklandschap. Anneke Grönloh en The Blue Diamonds haalden in het buitenland enorme successen, net zoals de broers Eddie en Alex van Halen, die met hun ouders naar Amerika migreerden en met hun hardrockband Van Halen de absolute wereldtop bereikten. Op het eerste gezicht verschillen al deze muzikanten van elkaar. Toch hebben ze veel gemeen, zegt Hetty Naaij- kens-Retel Helmrich. 'Door hun Indische achtergrond, dragen ze allemaal hetzelfde verleden met zich mee. Een geschiedenis van oorlog, vluchten, opnieuw beginnen in een vreemd land en zich moeten aanpassen.' Allen slaagden daarin op hun geheel eigen wijze, maar altijd was er de mu ziek. Met hun muziek creëerden ze een wereld waarin ze konden ontsnappen. Dankzij hun muziek wisten ze zich te onderscheiden. Tijdens de draaiperiode van de film kreeg Hetty's broer, filmmaker Leonard Retel Helmrich, die de camera han teerde, een hartstilstand. Hij kon niet meer verder filmen. Het was niet de enige tegenslag. Terwijl Hetty nog bezig was met de film overleden zowel Riem de Wolff als San dra Reemer en kondigde Anneke Grönloh aan te stoppen met optreden. Aan de hand van vijf favoriete scènes uit de film vertelt Hetty Naaijkens over hoe Klanken van oor sprong tot stand kwam. Poekoel teroes! Hetty: 'Anneke heeft een enorme staat van dienst. Ze heeft miljoenen platen wereldwijd verkocht. Ze heeft meer gezongen dan alleen Brandend zand, ze heeft ook prachtige jazzliedjes gezongen. Dat wil ik juist in de film laten zien. Toen ze al ziek werd stond ze nog op het podium. Ze heeft zelfs nog gezongen terwijl ze al aan de zuurstof moest. Uiteindelijk moest ze wel stoppen, omdat ze gewoon niet meer kon. Het deel met Anneke bevat prachtige archiefbeelden die we van haar en haar manager Bart hebben gekregen. Zoals een televisie-in terview van Koos Postema met Anneke's Indonesische moeder. Anneke had een Indonesische moeder, net zoals ik. In het interview geeft de moeder heel gedwee ant woord op de vragen die Koos Postema haar stelt. Maar in werkelijkheid was ze een enorm sterke vrouw. Toen Anneke in Indonesië optrad, had Soekarno haar uitge nodigd voor een ontmoeting. Anneke's moeder is toen linea recta haar dochter naar Indonesië nagereisd om haar dat te verbieden. Dat archiefmateriaal van Anneke is prachtig. Ik heb ook nog nooit vertoond uniek 8 mm filmmateriaal uit een privécollectie, waarin je Anneke ziet signeren. Beelden van haar jubileumconcert in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag van een paar jaar terug zitten er ook bij. Die laat ik zien, omdat we zelf geen beelden meer van Anneke tijdens een optreden konden schieten, zoals we bij de anderen wel hebben gedaan. En ik wilde tóch laten zien hoe intens Anneke op latere leeftijd nog op het podium stond. In de ma nier waarop we het hebben gemonteerd, denk ik dat we daar heel goed in zijn geslaagd.' Hetty: 'Hans Bax legt in deze scene uit waarom In- dorock klinkt als Indorock. Dat laat hij horen en zien op een manier zoals je nog nooit hebt ervaren. Dat komt natuurlijk ook door hoe Leonard filmt: single shot cine ma. De essentie van single shot cinema is de beweging. Doordat de camera steeds in beweging is, kun je alles filmen. Je krijgt geen opeenvolging van talking heads, zoals doorgaans gebeurt als mensen in een documen taire aan het woord zijn. Bij single shot cinema beweegt de camera mee met de persoon. Met diens handen. Met het lichaam. Om de persoon heen. Daardoor ga je als kijker ook mee in de beweging van degene de je ziet. In diens emotie. Toen Hans zijn gitaar pakte, wilde Leonard in die gitaar kruipen. Hij danste om Hans heen. Kwam ongelooflijk dichtbij. Op een gegeven moment ging hij achter Hans staan. Heb jij weleens van zo dichtbij iemand gitaar zien spelen? Van voor ja, maar ook van achteren? Met zijn single shot cinema heeft Leonard inmiddels overal ter wereld leerlingen. Een van hen, Hari Suprayitno, moest vanuit Indonesië overko men om het camerawerk over te nemen. Tijdens het maken van de film kreeg Leonard een hartstilstand en vervolgens een beroerte. Zijn hersenen hebben te lang Moesson #11 juni 2018 V2.indd 14 25-05-18 13:57

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 14