INTERVIEW 'Veel mensen denken Alles klopte en hij voelde dat Boude- is. Hij heeft altijd iets gle shot cinema Hij was gefascineerd ErnstJansz JUNI 17 begint als volgt: Ik zit hier in de kamer in het hoge he renhuis/Stoffige ramen filteren de warme stralen van de middagzon/Van verre komen flarden van een carillon/En ik denk aan het land van herkomst. We draaiden op een prachtige locatie in een loft aan een Amsterdamse gracht, niet ver van de Westerkerk. 'En nu moet het carillon gaan spelen', zei Boudewijn. En dat gebeurde prompt. wijn is eigenlijk zelf ook cameraman. VQM BOUdeWV)n de Groot Hij heeft de filmacademie gedaan. dat hij onbereikbaar Daarom wilde hij alles weten over sin- 7 1 door de Orbit, het speciale apparaat ongenaakbaars dat Leonard zelf heeft ontworpen om de camera vloeiend te kunnen bewegen. We hebben het nummer drie keer opgenomen. Bij de eerste take keek Boudewijn een paar keer de camera in. Ik wilde dat niet, want ik was bang voor een stijlbreuk met de rest van de film. Bij de volgende takes vroegen we hem daarom om dat niet meer te doen. Maar in de montage hebben we toch die eerste take gebruikt. Op een gegeven moment zingt hij: We kijken naar elkaar en precies dan kijkt hij de camera in. Dan kijkt hij de kijker recht in de ogen. Dat is zo ontroerend. Veel mensen den ken van Boudewijn de Groot dat hij onbereikbaar is. Hij heeft altijd iets ongenaakbaars. Niemand kent hem echt. Maar als hij die woorden zingt en hij kijkt je recht in de ogen, dan voel je als kijker: ik heb contact met hem. Dat is de kracht die film en muziek samen kunnen oproepen. Pure magie.' Hetty: 'Ernst is geweldig. De meeste mensen weten niet dat hij Doe Maar heeft opgericht. Doe Maar, dat waren The Beatles in Nederland! Daarmee heeft hij een belang rijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse popmuziek. En daarbij zal hij zijn eigen afkomst nooit vergeten. Hij is ongelooflijk begaan met de Indo's en de Indische cultuur. Dat laat hij nu weer zien met krontjong muziek, die hij op de podia met zijn band speelt. Krontjong was altijd een ondergeschoven kindje. In Indië al. In heel veel Indische families zeggen ze nog altijd dat ze niet naar krontjong luisteren. Of dat ze er niet naar móchten luisteren. In mijn film vertelt Charles Dibbets dat. Die man is 102 jaar oud. De Europese gemeenschap in Indië wilde er niet naar luisteren. 'We noemden het niet eens. Het was laag', zegt Charlie in de film. 'Het was laag!' De hele hiërarchische kastenmaatschappij zie je in de muziek terug. In de keuze voor de muziekinstrumenten. Mijn Hollandse vader had pianoles en mijn tante speelde viool. Klassiek geschoold. Daarmee kon je laten zien dat je Europees was. Gitaar spelen was voor mensen van lager allooi. Krontjong was niks. Daarom zijn er nog veel oudere Indische mensen die er op neerkijken.' Vanaf 21 juni draait Klanken van Oorsprong in de bioscoop! Moesson #11 juni 2018 V2.indd 17 25-05-18 13:57

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 17