COLUMN Gouwe Ouwel O I f t'^rO. t LL,A': Poirrié's Perikelen Eigenlijk mocht je als kind niks en moest je veel van de volwassenen. En als je een keer moest opdraven, was het al leen maar omdat de ouwe lui wilden pronken met je piano- of vioolspel. Dat mocht mijn zus altijd. Ik nooit, want ik kon alleen maar Sarie Marijs en Terang Boelan op de mondhar monica spelen. Omdat ik meestal buitengaats was, vond ik dat allemaal niet zo erg. Maar het was natuurlijk wel zo dat ik door het vaak afwezig zijn, verstoken bleef van de sociale contacten die later van groot belang hadden kunnen zijn voor mijn carrière. Het gebeurt immers vaak dat iemand op het goede spoor voor een geweldige maatschappelijke positie wordt gezet door een bekende uit zijn of haar jeugd. Dat wordt wel kongkalikong genoemd of gewoonweg corruptie, maar feit is dat het er bij hoort en vaak veel effectiever is dan een koffertje vol diploma's. Ik weet van een geval, waarin een personeelschef bij het inkijken van het cv-tje van een sollicitant plotseling verrast uitriep: 'He, bent u niet het jongetje dat destijds op het veertigjarig huwelijksfeest van mijn ouders die prachtige piano-uitvoering heeft gegeven? Mijn complimenten, ze praten er nog steeds over.' Van de 67 sollicitanten die zich hadden aangediend, werd die ene pianospelende slijmjurk van vroeger aangenomen. Later vernam ik dat hij bij hetzelfde bedrijf de ene promotie na de an dere had gemaakt, omdat hij in het verleden ook z'n kunsten had vertoond op een soort gelijk feest van de ouders van een directielid. Het meest storende aan dit soort voortrekkerij is nog dat er zelfs onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende instrumenten. Los van de discrimina tie van het mondorgel, kun je stellen dat ook de ukelele nauwelijks wordt gerespecteerd. Behoudens in Hawaï en enkele andere landen, maar ook daar zal een uitvoering op dit instru ment wel enig applaus ontvangen maar nimmer fraaie toekomstpoorten openen. Bewijzen genoeg. Toen wij voor de oorlog met verlof naar Holland gingen, hadden mijn ouders Joop Viele tijdelijk onder hun hoede. Joop v/as de zoon van de onderluitenant Viele, die met zijn gezin naast ons woonde in Kotaradja. Die jongen was een paar maten slimmer dan ik en zou in Holland gaan studeren. Bovendien was hij een verdienstelijk 'ukeleler' en kon hij goed zingen. Toen we goed en wel op de Van Oldenbarnevelt van de Stoomvaartmaatschappij Nederland zaten, had hij het vrijwel meteen voor elkaar. Op het overdekte tussendek van de tweede klas gaf hij een concert weg om van te rillen. De toegestroomde passagiers vonden het hartstikke gezellig en zongen naar hartenlust mee. Ik was er ook bij met mijn ukelele, maar ben toen stilletjes door de achterdeur weggeglipt. Hoewel Joop veel succes oogstte met zijn uitvoering, weet ik zeker dat hij daar geen voordeel van heeft gehad in zijn maatschappe lijke carrière. Daar zou hij tenminste een vioolconcert voor hebben moeten geven. Komt bij mij ineens opborrelen dat we aan boord tijdens een zwerftocht door allerlei gangen in het voor ons verboden eerste klas gedeelte belandden en daar een clandestiene tafelvoetbalwedstrijd speelden tegen twee arrogante jochies. Verloren we ook nog. Als een zoon van een van die twee nu bij mij zou komen solliciteren, zou ik zeggen: 'He, was jouw vader niet dat geniepige ettertje dat zo akelig vals speelde op de Van OldenbarneveltKon hij meteen naar huis. Jack Poirrié werd geboren in Batoeradja en woont sinds 1951 in Nederland. Elke maand schrijft Jack Poirrié in Moesson over zijn perikelen. JUNI 19 Moesson #11 juni 2018 V2.indd 19 25-05-18 13:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 19