I 'MIJN VADER MOEST IEDERE MORGEN DRIE MIJL LOPEN NAAR ZIJN BAAN ALS AFWASSER. HIJ WAS CONCIËRGE EN MIJN MOEDER SCHOONMAAK STER.' HET JAAR 1978 I Was de opkomst van hardrock een reactie op de populariteit van disco? Wie zal het zeggen. 'Le Freak' van Chic was in diezelfde tijd op de radio, en een gitarist als Nile Rodgers heeft evengoed school gemaakt. Maar daar waar discomuziek stereotiep vrouwelijk van aard was, steeds op- en heropgebouwd vanuit verschillende discobreaks als circulaire orgasmes, was hard rock stereotiep mannelijk: recht-voor-zijn-raap, zo hard mogelijk, zo snel mogelijk: drie minuten that's it. 'We both just filled every hole possible. If there was a hole we filled it', aldus Eddie tegen journaliste Deni- se Quan tijdens het Smithsonian Event: What it means to be American. PASADENA In 1962 vertrok het gezin Van Halen naar de Verenigde Staten vanuit Nijmegen. Vader Jan van Halen, klassiek geschoold musicus en geboren en getogen in Amsterdam, had op tournee in Indië hun Indische moeder Eugenie van Beers ontmoet. Eugenie werd geboren op 21 september 1914 in Rangkasbitoeng, 'along the riverbanks, like in a hut', zegt Eddie over de behuizing van de Van Beers. Zonder Max Havelaar zou het plaatsje voor altijd zijn vergeten. Het gezin Van Halen emigreert omdat hun Indische moeder in Nederland als een twee derangsburger wordt behandeld, vertellen de broertjes tijdens een interview door bandge- noot David Lee Roth in 2012. Maar in Amerika begon het leven niet veel beter. 'It was rough', geeft Eddie toe in gesprek met Denise Quan. 'Mijn vader moest iedere morgen drie mijl lopen naar zijn baan als afwasser. Hij was conciërge en mijn moeder schoonmaakster.' Het gezin kwam met 75 gulden en een piano aan en bewoonde één kamer in een huis dat ze deelden met twee andere gezinnen. Ze sliepen in één bed. Pas toen hun vader in het weekend optredens kon regelen, ging het financieel beter. Op de gesegregeerde school in Pasadena wor den de broertjes Van Halen, omdat ze geen Engels spreken, geclassificeerd als minority en dat voelen ze. Eddie: 'De witte kinderen waren de pestkoppen. Ze verscheurden mijn huiswerk en lieten me zandbakzand eten. Het waren de zwarte kinderen die het voor me opnamen. Mijn eerste vriendjes waren zwart.' OPLEIDING Vader Jan van Halen is zonder twijfel de grote muzikale inspirator van zijn twee zoons geweest. Moeder Eugenie hield er een streng regime op na: 'Als je dan toch in je vaders muzikale voetstappen treedt, zorg er dan wel voor dat dat respectabel gebeurt en ga klas siek piano studeren.' In het genoemde interview met David Lee Roth, legt oudere broer Alex een direct verband tussen de koloniale positie van Indo's en het belang dat zijn moeder altijd hechtte aan een goede opleiding: 'Dat ze in Indonesië een kantoorbaan had was een prestatie. In een gekoloniseerd land bestaat een strikte hiërarchie. Kolonialen bezaten en bepaalden alles, dus ze had geluk dat ze die kantoorbaan had en onder hen werkte. Voor haar was het van levensbelang dat we een goede opleiding kregen en onze mogelijkheden maximaal benutten. Maar het allerbelangrijkste was je opleiding.' Jeugdvriend en Van Halen-zanger David Lee Roth herinnert zich dat Ma van Halen in de beginjaren van de band de zweep erop legde. 'Bij haar moest je je verantwoor den: hoe laat gaan jullie weg, hoe laat komen jullie thuis, hebben jullie je huiswerk af?' Maar hoewel de broers Van Halen en David Lee Roth een beetje lacherig doen over moe ders muzikaliteit, blijkt zij na wat onderzoek wel degelijk over muzikale roots te beschikken: stamvader van moederskant is namelijk de Italiaanse muzikant Paolo Mafficioli del Castel- letto. Geboren in Italië omstreeks 1795, vertrok hij naar Indië om er zijn fortuin te zoeken. Hij stierf in Soerabaja in 1846. Alle generaties Maf ficioli del Castelletto hadden verbintenissen met inheemse vrouwen. TAPPING Eddie van Halen staat vooral bekend om zijn tapping of two-hand tapping, waarbij je zowel met je linker- als je rechterhand een toon kiest én 'm speelt. Hoe? Door je vinger zo hard tussen een fret te plaatsen dat je een snaar bespeelt (hammer-on) en door je vinger ver volgens zijwaarts van een snaar af te trekken, zodat je 'm weer bespeelt (pull-off), aldus Wikipedia. Als je dat met twee handen doet, krijg je een stortvloed aan noten over je heen. Natuurlijk zal een of andere wijsneus be weren dat anderen al vóór Van Halen iets gedaan hebben wat op tapping lijkt. En dat klopt ook! Randy Resnick, Carlos Santana of Larry Carlton bijvoorbeeld. Steve Hackett van Genesis ging misschien wel het verste van alle voorgangers. Eigenlijk hebben best veel gitaristen de techniek ontdekt. Eddie heeft dan ook nooit beweerd dat hij de uitvinder is. 'Maar', voegt hij daar wel aan toe, 'ik herinner me nog wel het precieze moment toen ik het in de vingers had. En daar komt bij dat ik nog nooit iemand heb horen doen wat ik doe: echte stukken muziek ermee maken.' Hij werd op het idee gebracht, vertelde hij een keer (in Guitar World), door Jimmy Page van Led Zeppelin. Dat kan ik ook, dacht Eddie bij zichzelf. Het contrast tussen wat hij zou ontwikkelen en Page's solo op het nummer 'Heartbreaker' uit 1969 is groot. En je begrijpt direct waarom Eddie er beroemd mee gewor den is. Niemand is ooit op het idee gekomen om de mogelijkheden van de techniek zo JUNI 41 Moesson #11 juni 2018 V2.indd 41 25-05-18 13:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 41