'BIJNA ALLES VAN WAT IK DOE OP GITAAR... ALS IK UIT HET BOEKJE HAD LEREN SPELEN, ZOU IK ER NOOIT OP GEKOMEN ZIJN. HET JAAR 1978 ver te onderzoeken, te perfectioneren en tot een aparte stijl te ontwikkelen. Vanaf 1978 probeerde iedereen, waar ook ter wereld, te spelen zoals Eddie van Halen, de hele jaren tachtig. Die goeie, ouwe Michael J. Fox en zijn ode aan Chuck Berry en Eddie van Halen als hij is terug gereisd naar het jaar 1955 in Back to the Future'I guess you guys are not ready for it yet. But your kids are gonna love it.' Of Eddie's solo in Michael Jackson's 'Beat it' - waarvan wel gezegd werd dat hij die thuis vanuit zijn luie stoel had opgenomen en een cassettebandje per post had ingestuurd. Het zou zo maar kunnen. Eddie's levensverhaal is een bevestiging van The American Dream. Hij had geen last van een remmende voorsprong, maar van een stimulerende achterstand: 'De voornaamste reden waarom ik zo veel tracks of technieken uit mijn gitaar perste, was bittere noodzaak. Ik kon de pedals, een wah-wah pedaal, een fuzz-box - al die speeltjes die andere jongens wel hadden - niet betalen. Om zoveel mogelijk geluiden uit mijn gitaar te toveren, kon ik alleen mijn vingers gebruiken.' VINGEROEFENING En net als Jimi Hendrix en ook veel andere Indische muzikanten kon Eddie geen noten lezen. Nooit geleerd: 'Ik ben gezegend met een goed gehoor, keek naar zijn vingers en deed mijn pianoleraar na. Op een dag speelde hij een nieuw stuk en vroeg me de bladzijden om te slaan wanneer dat nodig was. "Wat is er met je, ik vroeg je om de bladzijde om te slaan." "Ik kan geen noten lezen." "Wat?!" Dat was na een jaar of vijf piano spelen.' Zijn gebrek heeft Eddie nooit gehinderd, inte gendeel: 'Bijna alles van wat ik doe op gitaar... als ik uit het boekje had leren spelen, zou ik er nooit op gekomen zijn. Door alle technieken die ik heb geïntroduceerd, moesten ze een hele nieuwe tabulatuur schrijven, want het notenschrift schoot tekort. Ik kon dus al geen 42 MOESSON noten lezen en van die nieuwe manier van noteren, daar begrijp ik al helemaal niks van. Geen idee of het klopt wat er staat.' Op het afscheidsconcert van Tjendol Sunrise op de Tong Tong Fair enkele jaren terug, voer de Patrick Kerger 'Eruption' uit als een ode aan Eddie van Halen. 'Eruption' is toch voor de popmuziek wat de maanlanding was voor de luchtvaarttechniek? Als je het stuk voor het eerst hoort, denk je: dit kan niet. De burger mannetjes onder ons reageerden dat het niet zoveel voorstelde om op een elektrische gitaar zo virtuoos te lijken. Vervolgens liet Eddie op Van Halen II horen dat hij met een akoestische gitaar evengoed raad wist, op het nummer 'Spanish Fly'. Ik herinner me hoe de bladmu ziek eruit zag toen ik zelf als tiener een poging deed om 'Spanish Fly' in te studeren: een stuk van amper een minuut waar iets van tien pagi na's notenschrift voor nodig waren. 'Eruption', waarmee Eddie zijn reputatie in 1978 vestigde, was van oorsprong een vinge roefening, een étude, zo je wilt. Het had weinig gescheeld of het nummer was niet op het debuutalbum terecht gekomen, weet Jed Got tlieb ons te vertellen op ultimateclassicrock. com. Eddie was een keer ruim op tijd in de studio om op te warmen voor een optreden. Toen producer Ted Templeman toevallig langs liep, aarzelde hij geen moment: dat nemen we op! De eerste take kwam gelijk op de elpee. Op Van Halen II, ik realiseerde het me pas bij het schrijven van dit stuk, had Eddie van Halen onder andere ontdekt wat je allemaal met flageolet kunt doen, ook weer met tapping. Op 'Somebody get me a doctor', 'Dance the night away' en vooral het intro van 'Women in love'. Unheard of. Op het openingsnummer op de vierde elpee Fair Warning ging hij nog weer een stapje verder. Muziek die je vroeger mooi vond, kan je in één klap terugvoeren naar een andere tijd of plaats, naar de persoon die je vroeger was, de dromen die je had, de prinses in het luchtkas teel, het huis waar je je veilig voelde. Sommige muziek blijkt jaren later eigenlijk toch niet zo veel voor te stellen. Soms doet dat voor ande ren wél, maar voor jou niets af aan de magie. Het zijn doorgaans niet de composities van Van Halen die de band zo bijzonder maakten. Dan meer de muur van geluid, de energie van de ritmesectie (broer Alex van Halen met bas sist Michael Anthony) en de nieuwe betekenis die Eddie aan het woord virtuositeit gaf. Van Halen heeft veertig jaar later niets aan kracht ingeboet. Wat vond hij ervan dat iedereen hem na begon te doen? 'Eerst dacht ik: klootzakken. Toen: mijn god, wat heb ik gedaan?' Maar dankzij wijze woorden van zijn vader en broer kwam Eddie tot het besef dat imitatie het grootste compliment is dat je als artiest kunt krijgen. Citaten zijn afkomstig uit Smithsonian Event: What it means to be American tenzij anders aangegeven. Moesson #11 juni 2018 V2.indd 42 25-05-18 13:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 42