BEWONERS BEHALEN GOUD Het PREZO keurmerk voor Nusantara HET BESTE UIT TWEE WERELDEN 46 MOESSON DOOR PETER HUIJS, BTH-THINKPICTURES Er gaat op de locaties van Stichting Nusan tara Zorg in Apeldoorn, Bussum en Almere geen dag voorbij of er wordt bij de professi onals, medewerkers en verzorgers gehamerd op het belang van de eigen cultuur, de nor men en waarden en het gevoel van veiligheid van haar bewoners. Of ze zich thuis voelen en nog steeds hun eigen beslissingen nemen. Voor de manier waarop ze dat doet, heeft Nusantara op 3 mei jl. het gouden PREZO keurmerk gekregen. Normen, waarden, je ergens thuis voelen, dat is niet alleen belangrijk voor het welbevinden van Nusantara's huisgenoten, maar ook voor de instelling zelf. Want als relatief kleine zor ginstelling vindt zij juist in deze niche binnen het Nederlandse landschap van Verpleeghui zen haar raison d'être, haar bestaansrecht. Nu heeft het Zorginstituut Nederland in 2017 een nieuw kwaliteitskader vastgesteld, dat vanaf dat moment voor alle zorginstellingen van ons land geldt. In deze richtlijn wordt met nadruk gekeken naar wat cliënten (en hun naasten) belangrijk vinden. Een rapportage die zicht geeft op de ervaringen en wensen van de bewoners en hen de mogelijkheid biedt hun zienswijze of suggesties ter verbetering in te brengen. Iedere instelling kan zelf kiezen hoe ze dat extern laat meten - dat past ook bij de vergaande autonomie van instellingen die de overheid voorstaat - maar gesprekken met bewoners en teamleden zijn daarin essentieel, en een jaarlijkse toetsing gaat zeker helpen om te leren en te verbeteren. Nusantara koos voor het PREZO Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VV&T) kwaliteits systeem. En liet ontwikkelaar Stichting Perspekt de toetsing voor het PREZO VV&T 2017 keurmerk uitvoeren. Voordat we hierop ingaan allereerst de vraag: wat betekent PREZO en wat houdt het in? PREZO is een samentrekking van twee woorden: Prestaties in de Zorg, en dan gaat het over het meten van die prestaties, maar nu eens niet over het volgen van richtlijnen, protocollen of systemen. In de eerste plaats gaat het hier om wat de bewoners ervaren. Dus vragen aan hen als: Leveren Nusantara's mensen en de organisatie naar uw gevoel goede prestaties? En daarbij gaat het niet om cijfertjes, maar om waarden, over kwaliteit van leven. Hebt u het gevoel dat u in een willekeurige zorginstelling bent, of is 'Nusantara' echt een ander woord voor 'thuis'? Kunt u terecht bij de mensen die dagelijks voor u zorgen, voelt u zich gehoord? En, ook heel belangrijk: heeft u wel het gevoel dat u nog steeds uw eigen keuzes kunt maken? Stichting Nusantara Zorg is een van de eerste zorginstellingen die getoetst is op PREZO Verple ging, Verzorging en Thuiszorg 2017. Op 3 mei 2018 kwamen Nicolien van den Berg en Lieke Tiel Groenestege van Perspekt voor de officiële uitreiking van het eerste PREZO VV&T 2017 keurmerk onder accreditatie naar Patria in Bussum. In een gesprek met Chitra Hoffmans en Jolanda Horman van Stichting Nusantara Zorg leggen zij uit waarin de unieke benadering schuilt van dit keurmerk. Nicolien: 'PREZO kijkt naar de prestaties die zorg professionals en organisaties leveren - en met een score van minimaal 80 van de 100 punten op alle prestaties waaronder op veel prestaties een volledige score behaalde Nusantara voor alle drie locaties het goudmerk. Het keurmerk bestaat al veel langer, vanaf 2008, maar wat Perspekt er nu Moesson #11 juni 2018 V2.indd 46 25-05-18 13:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 46