KWALITEITSKADER VERPLEEGHUISZORG INDISCHE GASTVRIJHEID IS VANZELFSPREKEND BENT U GEÏNTERESSEERD? heeft, zijn de "achter-de-lift-gesprekken". Dat is een heel andere manier van meten, waarin een gesprek ontstaat tussen de teamleiding en onze bewoners en dat het midden houdt tus sen sonderen en story-telling. Dus niet alleen maar "ja en nee" zeggen, niet in de geijkte vragenlijstjes duiken.' Chitra: 'En dan gaat het om de verhalen van de cliënt. Formulieren, ja die zijn heel geduldig. Veel ouderen hebben niet altijd zin of energie om die in te vullen. Maar een een-op-een ge sprek, of een groepsgesprek levert veel meer op. We pikken dan op wat er gezegd wordt, doen er iets mee en blijven daarover in ge sprek. Delen is helen is een ander instrument binnen onze organisatie, waarin de verhalen van toen en de verhalen van nu bij elkaar ko men, en daardoor heel belangrijk zijn voor de kwaliteit van leven nu. Ken je de mensen die je verzorgt? Daar gaat het om.' Jolanda: 'Wat past bij onze doelgroep? Daarvoor moet je het gesprek aangaan en ook constant in gesprek blijven. In die interactie krijg je een dynamische kwaliteit en blijf je ontwikkelen, want mensen van nu zijn anders dan die van gisteren, en morgen is het weer anders.' Nicolien: 'Daarom ga je steeds terug naar de vraag: waarom doen we het eigenlijk ook al weer? Die discussie is al lang aan de gang in de VV&T, en daarvoor hebben wij instrumenten ontwikkeld. Hoe kun je de kwaliteit van zorg zo goed mogelijk borgen? Hoe zorg je dat je daarin transparant bent, naar de bewoners en hun naasten, naar de overheid en naar de samenleving?' Jolanda: 'En dat trekken we dan door naar onze medewerkers, die erg aan het ontwikkelen zijn, dat leggen we terug in het team. Als je iets niet goed deed, stap je terug naar de persoon om excuses. Maar ook andersom, als een bewoner fout zit. Een van onze langst hier wonende bewoonsters, mevrouw Jenneskens, zei dat bij de prijsuitreiking treffend: "Het is nooit klaar, en het kan alleen als we het samen doen, samen!" En zo is het, want de professionals, de vrijwil ligers en de bewoners zijn gelijkwaardig. Juist samen vormen zij het beste van twee werelden.' Chitra: 'Wat wel leuk was, de laatste keer zei Het kwaliteitskader beschrijft wat de cliënt kan verwachten van de dagelijkse interactie met zorgverleners; de rand voorwaarden die de zorgorganisatie op orde moet hebben om zorgverleners op timaal te ondersteunen; en waar de over heid en samenleving op kunnen rekenen in het licht van veilige en verantwoorde zorg. Dit kwaliteitskader is als kwaliteit standaard opgenomen in het wettelijke Register van het Zorginstituut. een bewoner tegen mij: "Dit keer kom ik niet hoor, naar het achter-de-lift-gesprek. 'Oh', vroeg ik, 'waarom niet'? 'Nou', zegt ze, 'Ik heb niets dat niet goed is en niets te vragen. En als er wel iets is, kan ik altijd bij je terecht. Dus het hoeft niet en dan is het zonde van mijn tijd!' Dit artikel wordt u aangeboden door Stichting Nusantara Zorg. NUSANTARA Ceintuurbaan 281 1402 HM Bussum T 088 - 53 90 800 RUMAH MELATI Raemdonckstraat 76 1336 AL Almere T 088 - 53 90 800 RUMAH SAYA Klein Hattem 34 7339 HJ Ugchelen T 088 - 53 90 800 HET BESTE UIT TWEE WERELDEN Zoekt u voor uzelf of voor familie een plek waar de verzorgers het leven en behoeften van ouderen echt kennen en begrijpen? Zoekt u een thuis waar het respect, de kwaliteit en het persoonlijk aspect meetellen? U VINDT DIT IN ONZE WOONZORG EN VERPLEEGHUISCENTRA Wij leveren professionele intramurale- en extramurale zorg vanuit de Indische achtergrond en cultuur. Vanzelfsprekend op basis van persoonlijke invulling en vrijheid om eigen keuzes te maken voor uw dagindeling. Met aandacht en ruimte voor herinneringen en activiteiten aan Nederlands-Indië. En als expertisecentrum zijn onze medische kennis en verpleging helemaal afgestemd op de cultuurspecifieke eigenheid van de Aziatisch-Indische mens. Bij Nusantara vindt u de gezelligheid en saamhorigheid van de Indische gemeenschap. Spontaniteit en gastvrijheid, 'net als thuis', waar de familiesfeer duidelijk tot uitdrukking komt. U ruikt, proeft, voelt en hoort het voormalig Nederlands-Indië, die herinneringen van vroeger doen herleven. Dit alles vindt u terug in de activiteiten die wij organiseren, zoals muziek- dans-, kumpulan- en makan-activiteiten. Bel ons op telefoonnummer 088 - 53 90 800 of stuur een e-mail info@nusantara.nl. 48 MOESSON Moesson #11 juni 2018 V2.indd 48 25-05-18 13:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 48