LARAS Made by Ayo
Guave
REPORTAGE
Romée: 'We spraken over onze Indische fami
lies, hoe de verhoudingen hierin zijn, de dingen
die je hierin tegenkomt. We vonden herkenning
bij elkaar.'
Vanuit hun interesse naar hun achtergrond
en hun nog altijd aanhoudende liefde voor
kleding, kregen ze steeds meer interesse in
Indonesische patronen en batik. Ze begonnen
kleding voor zichzelf te maken en kregen hier
positieve reacties op. Precies een jaar geleden
schreven ze zich in bij de Kamer van Koop
handel met hun bedrijf. Myrthe: 'Wij hadden
er behoefte aan onze Indische identiteit uit te
dragen. Ook vonden we het zonde dat batik
niet meer in het straatbeeld voorkomt.' Romée:
'Alleen al het textiel zelf vertelt een hele migra
tiegeschiedenis.'
Romée en Myrthe ontwerpen en maken de
kledingstukken zelf met de naaimachine in
hun atelier in Duivendrecht, de batik komt uit
Indonesië. Door onderzoek te doen naar batik,
de patronen en geschiedenis ervan kregen ze
hier meer kennis over. Connecties zoals Lara
(LARAS) en Sabine Bolk droegen bij aan con
tacten in Indonesië om echte batik in te kopen
die onder goede omstandigheden voor een
eerlijke prijs met de hand wordt gemaakt. In de
ontwerpen van Guave komt zowel batik cap als
batik tulis voor. Bij batik cap wordt een koperen
stempel door de wax gehaald en op het textiel
gedrukt. Bij batik tulis wordt een klein kannetje
door de wax gehaald en met het tuitje teken je
op de stof.
Het duo is voorstander van de slow en fair
fashion movement. Ze vinden een gelijk
waardige samenwerking met de batikmakers
belangrijk. Ook duurzaamheid staat hoog op
hun lijstje. Romée: 'Kleding is vanzelfspre
kend geworden, terwijl het een luxeproduct
zou moeten zijn. Mensen zijn zich er niet van
bewust hoeveel handen er aan één kledingstuk
hebben gezeten. Maar als je bij jouw product
een goed verhaal kan vertellen, zoals het geval
is bij batik, dan heb je een ingang om mensen
het verhaal van de mode-industrie te vertellen.'
www.shop.helloguave.com
Lara's ouders hebben elkaar in Nederland
leren kennen, tijdens de stageperiode van
haar moeder. Ze trouwden en zijn in Neder
land blijven wonen. De oma van haar moeder
bleek zelf te hebben gebatikt. De batik stoffen
die terugkomen in haar producten, zijn veelal
stoffen die in de familie bewaard zijn gebleven
en waarmee Lara als kind is opgegroeid.
Zes jaar geleden is ze LARAS begonnen met
het idee meer bewustzijn te kweken onder
generatiegenoten met een Indische of Indo
nesische achtergrond. Tot nu toe verkoopt ze
vooral tassen. Ze ontwerpt de tassen niet zelf,
maar werkt samen met (tassen)ontwerpers,
die ze soms van te voren nog niet kent. Met
haar producten wil ze vooral de stoffen en de
beginnende ontwerpers promoten.
Batik krijgt in een ontwerp altijd de hoofdrol.
'Mijn producten moeten echt iemands roots
uitdragen en dus ook duidelijk zichtbaar zijn.'
Praten over de stoffen, over de geschiedenis
en de betekenis, zet aan tot een bredere dia
loog. 'Zo weten veel mensen bijvoorbeeld niet
dat ook de geweven ikat zijn oorsprong vindt
in Indonesië, en niet alleen de batik.'
Ze heeft veel congressen bijgewoond over
duurzaamheid, eco en fair fashion. 'Je kunt niet
alles goed doen, je moet één ding kiezen.' Lara
koos voor het menselijke aspect; iedereen die
bij de productie betrokken is moet zich senang
voelen. En uiteindelijk gaat het om verbonden
heid en herkenning: 'De kopers voelen allemaal
dat het Indische of Indonesische onderdeel is
van hun identiteit. Ik reik met mijn tassen een
manier aan om hierover na te denken en dit te
ontdekken.'
www.larasbags.com
www.indoness.nl
Op een dag, toen ze met een vriend langs de
oever liep, merkte ze op dat de rivier hele
maal rood zag. Haar vriend vertelde dat dit
kwam door de chemische verf die veelal wordt
gebruikt in de werkplaatsen. 'Dit kan niet goed
zijn, dacht ik. Even verderop zag ik mensen
zichzelf wassen in hetzelfde water.'
In haar eigen ontwerpen, vooral accessoires
zoals bandana's, clutches en tassen, gebruikt
Pleun alleen natuurlijke verf, die moeilijk te
verkrijgen is. De producten worden gemaakt
door een tassenmaker, voor sommige produc
ten batikt ze zelf de stof. Haar eigen bedrijf
Made by Ayo kwam pas echt van de grond
toen ze op vakantie naar Bali ging. Tijdens een
start-up festival voor jonge creatieven, merkte
ze dat Bali de juiste plek was om haar merk
verder te ontwikkelen.
Ze verhuisde voor een half jaar naar het eiland.
'Op Bali heb ik me een slag in de rondte
gewerkt. Mijn geld begon op te raken. Ik dacht:
het kan best zo zijn dat ik voorlopig niet meer
terugkom. Dit was eind 2017, nog niet zo lang
geleden. Ik wilde dat alle producten en de
website af waren voor het Kerst werd.'
Nu, terug in Nederland, houdt ze zich voorna
melijk bezig met de branding en probeert ze
een balans te vinden tussen het ontwerpen
van nieuwe producten en het verbreden van
de naamsbekendheid. Sinds ze Ayo is begon
nen, is Pleun naar eigen zeggen veel bewuster
gaan leven, zo koopt ze bijna nooit meer nieu
we kleding, alleen als ze écht iets nodig heeft.
Ze wil eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weer
terug naar Indonesië, het mooiste aan de
cultuur vindt ze het respectvolle en gastvrije.
'Ayo is een stukje Indonesië op een eerlijke en
duurzame manier.'
www.madebyayo.shop
JULI 17
Moesson #1 juli 2018.indd 17 27-06-18 14:51