Ik haatte de Nederlander echt. Om alles wat ons is beloofd en wat wij niet hebben gekregen' INTERVIEW 'Het is niet gek dat wij als groep, in een ander land, het ideaal van vrijheid lang hebben vastgehouden. Maar toen ik er achter kwam dat het op de Molukken niet zo'n groot goed meer was om onafhankelijk te zijn, heb ik het vrij snel losgelaten.' Hij kan als vader van drie kinderen, en met een vierde kleindochter op komst, goed reflecteren op de verschil lende fases in zijn leven, waarin zijn achtergrond hem houvast bood. 'Ik heb mezelf de vraag gesteld: wat zegt het over mijn identiteit als ik mijn ideaal loslaat? Maar identiteit hoef je niet alleen maar te ontlenen aan de historie. Je bent wie je bent en daar moet je trots op zijn, dat moet je koesteren.' Hij herkent zijn eigen strijd in zijn dochter: 'Salóme zat met de vraag "Wie ben ik?". Ik zal het geen identiteits crisis noemen, maar die vraag was belangrijk voor haar.' Hij kijkt even naar zijn dochter. Salóme luistert aandach tig en knikt op de momenten dat ze het verhaal van haar vader wil bevestigen. Soms geeft ze een korte aanvul ling, om haar vader te bewegen vooral meer te vertellen. Over hun familie, waar ze vandaan komen, waarom hun geschiedenis belangrijk is. Hoewel ze de jongste is van het gezin heeft ook zij gewor steld met haar Molukse ach tergrond. Als Salóme begint te praten worden haar ogen nog iets groter en beweegt ze energiek met haar handen. 'Vroeger had ik een hekel aan Nederlanders. Ik zocht Nederlanders ook niet op. Ik was er zo trots op dat ik Moluks ben, dat ik daarom mijn andere kant heb weg gestopt. Ik voelde mij nooit een Nederlands meisje, ook al ben ik hier geboren. Mijn moeder is Indisch, maar ook die kant van mezelf wilde ik niet erkennen. Als mensen mij vroegen naar mijn afkomst, vertelde ik alleen dat ik Moluks ben. Maar ik deed mijn moeder en haar familie daarmee eigenlijk te kort. Ik heb mezelf een tijd verloren in die zoektocht', vertelt ze openhartig. Juist omdat ze er nu anders in staat durft ze uit te spreken hoe ze zich jarenlang heeft gevoeld. Pas op haar 17e kwam het besef dat ze een negatieve kijk had op Nederland en de rest van de wereld. 'Het heeft helemaal geen zin om mensen af te wijzen. Maar soms broeit het nog steeds in mij, bijvoorbeeld wanneer mensen mij vragen naar de treinkaping. Of als ik word aangekeken op het negatieve gedrag van Satu- darah. Daar kan ik het wel moeilijk mee hebben. Vroeger ging ik mezelf op die momenten verdedigen, maar nu kan ik dat loslaten.' Muziek Salóme en haar vriend wonen sinds kort in het ouderlijk huis, bij Salóme's ouders in Houten. Het is een tijdelijke oplossing, omdat ze van Geleen terug wilden verhuizen naar de Randstad. Maar nu er een baby op komst is blijven ze er misschien iets langer wonen. 'Het is fijn om nu weer zo dicht bij mijn vader te zijn, nu weet ik dat we altijd samen muziek kunnen maken als we willen.' Vader en dochter vinden elkaar altijd in muziek. Ze treden samen op in de kerk, op bruiloften, Molukse eve nementen, maar ook op Nederlandse festivals. 'In onze cultuur is zingen een manier van geschiedenis vertellen. Amsterdammers hebben smartlappen, maar wij kunnen er ook wat van hoor', zegt Humphrey met een twinkeling in zijn ogen. 'Er zit zoveel emotie achter. Met zingen kun je ook verdriet verwerken. Als wij met Molukkers bij elkaar zijn en muziek maken, improviseren we ook, dat noemen we pantung. Meestal begint het met grappige rijmwoordjes, maar uiteindelijk worden die nummers toch emotioneel. En het eindigt altijd met een lied dat gaat over je moe der', zegt hij lachend. De video waarin Humphrey en Salóme samen het nummer 'Sio Mama' zingen ging viral met meer dan 260 duizend views. Salóme zingt met haar vader, die ook begeleidt op zijn gitaar, zoals ze gewend zijn. Ze hoeven elkaar alleen maar even aan te kijken en het spelen gaat vanzelf. Humphrey pakt zijn gitaar erbij en legt zijn vin gers over de hals van het instrument. Zachtjes glijdt hij met de toppen over de snaren. De lagu lagu-melodie vult de tuin. De zon is over het heetste punt van de dag heen en er waait een koel briesje. Salóme's lange goudbruine lokken dansen om haar gezicht. Ze kijkt haar vader aan, voordat ze begint met zingen. Haar stem klinkt helder, sereen en puur. Het is dezelfde stem die er in 2012 voor zorgde dat de coaches Nick en Simon hun stoelen om draaiden bij The Voice of Holland. Ze was 18 jaar toen ze zich opgaf voor de talentenjacht en studeerde nog aan de Herman Brood Academy. 'Het was een heel mooie ervaring, maar ook emotioneel, omdat mijn moeder een hartinfarct had gekregen. Het gaat nu gelukkig goed met haar.' Bij de eerste live show moet Salóme zorgen dat haar eigen emoties niet de overhand krijgen. Haar twee broers en vader moedigen haar aan. Bij de laatste show voelt haar moeder zich goed genoeg om er ook bij te zijn. AUGUSTUS 15 Moesson #2 augustus 2018.indd 15 25-07-18 15:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 15