mwmm Mfi 'Ik was in staat om in Oma's huid en verhaal te kruipen op een manier die me niet eerder was gelukt' r FILM J il&PEf» a de tijd van de opnames voelde iedereen zich erg verbonden met elkaar.' Wat leerde je over jezelf tijdens dit filmproject? 'Het was een zware persoonlijke uitdaging. Ik had twee fantastische dramaturgen, Nadia Townsend en Jose Antonio Se, die de cast acht weken hebben begeleid. In verschillende workshops werkte ik met hen aan het concept gevangenneming, met fysieke oefeningen bijvoorbeeld, om te kijken wat voor natuurlijke instincten er bij me naar boven kwamen. We kwamen erachter dat mijn instinctieve reacties vergelijkbaar waren met die van Jan: verzet en gevecht. Dat is iets waar Oma uitgebreid op in gaat in haar boek - haar constante verzet tegen de Japanse soldaten in het bordeel. Veel mensen begrijpen het niet: waarom stopte ze niet met vechten, dat zou haar situatie mis schien wel makkelijker hebben gemaakt? Ze beantwoordt die vraag in haar boek: dat kon ze gewoon niet. Punt uit.' Ik was in staat om in Oma's huid en verhaal te kruipen op een manier die me niet eerder was gelukt. Het schieten van de speelfilm zal emo tioneel nog veel meer vergen omdat daarin de afschuwelijke ervaringen in het bordeel zijn opgenomen.' Waarin lijken je oma en jij op elkaar? 'We zijn allebei vechters - heetgebakerde vrouwen die proberen om in de pas te lopen, maar het niet kunnen laten om een situatie naar onze hand te zetten. We zijn allebei heel creatief en gepassioneerd naar de mensen van wie we houden. Daar bovenop lijken we fysiek ook nog eens op elkaar. Althans, dat wordt me vaak verteld en daar ben ik heel trots op want Oma is beeldschoon.' Je bent nu in Hollywood om te werken aan de speelfilm? 'Daily Bread is een korte film over het eerste interneringskamp waar Jan in werd opge- sloten. Het is een bewerking van een van de verhalen die ze me vertelde over hoe ze met gevaar voor eigen leven probeerde om de verhongerende vrouwen en kinderen aan voedsel te helpen. Maar het is altijd mijn droom geweest om een speelfilm over haar leven te maken. De afgelopen 12 jaar heb ik me bekwaamd in de filmindustrie, geleerd hoe je een verhaal vanuit verschillende hoeken kunt vertellen, ik heb drietonners gereden voor de art department, 's nachts kostuums genaaid en elektrische kabels voor belichting gesjouwd. Ik zit nu in Hollywood. Ik heb een kleine pauze van het thuisfront genomen en vanuit mijn kleine appartementje schrijf ik samen met mijn mentor aan het script. De volgende uitdagin gen zijn fondsen zoeken en dan filmen maar!' Daily Bread werd opgenomen in het prestigieuze St. Kilda Filmfestival in Port Phillip en won daar de Audience Choice Award. Ook werd Daily Bread ver toond op het Flickerfest Film Festival in Sidney. AUGUSTUS25 Moesson #2 augustus 2018.indd 25 25-07-18 15:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 25