mwmm
Mfi
'Ik was in staat om in
Oma's huid en verhaal te
kruipen op een manier die
me niet eerder was gelukt'
r
FILM
J
il&PEf»
a
de tijd van de opnames voelde iedereen zich
erg verbonden met elkaar.'
Wat leerde je over jezelf tijdens dit filmproject?
'Het was een zware persoonlijke uitdaging.
Ik had twee fantastische dramaturgen, Nadia
Townsend en Jose Antonio Se, die de cast
acht weken hebben begeleid. In verschillende
workshops werkte ik met hen aan het concept
gevangenneming, met fysieke oefeningen
bijvoorbeeld, om te kijken wat voor natuurlijke
instincten er bij me naar boven kwamen. We
kwamen erachter dat mijn instinctieve reacties
vergelijkbaar waren met die van Jan: verzet en
gevecht. Dat is iets waar Oma uitgebreid op
in gaat in haar boek - haar constante verzet
tegen de Japanse soldaten in het bordeel. Veel
mensen begrijpen het niet: waarom stopte ze
niet met vechten, dat zou haar situatie mis
schien wel makkelijker hebben gemaakt? Ze
beantwoordt die vraag in haar boek: dat kon
ze gewoon niet. Punt uit.'
Ik was in staat om in Oma's huid en verhaal te
kruipen op een manier die me niet eerder was
gelukt. Het schieten van de speelfilm zal emo
tioneel nog veel meer vergen omdat daarin
de afschuwelijke ervaringen in het bordeel zijn
opgenomen.'
Waarin lijken je oma en jij op elkaar?
'We zijn allebei vechters - heetgebakerde
vrouwen die proberen om in de pas te lopen,
maar het niet kunnen laten om een situatie
naar onze hand te zetten. We zijn allebei heel
creatief en gepassioneerd naar de mensen van
wie we houden. Daar bovenop lijken we fysiek
ook nog eens op elkaar. Althans, dat wordt me
vaak verteld en daar ben ik heel trots op want
Oma is beeldschoon.'
Je bent nu in Hollywood om te werken aan de
speelfilm?
'Daily Bread is een korte film over het eerste
interneringskamp waar Jan in werd opge-
sloten. Het is een bewerking van een van
de verhalen die ze me vertelde over hoe ze
met gevaar voor eigen leven probeerde om
de verhongerende vrouwen en kinderen aan
voedsel te helpen. Maar het is altijd mijn
droom geweest om een speelfilm over haar
leven te maken. De afgelopen 12 jaar heb ik me
bekwaamd in de filmindustrie, geleerd hoe je
een verhaal vanuit verschillende hoeken kunt
vertellen, ik heb drietonners gereden voor de
art department, 's nachts kostuums genaaid en
elektrische kabels voor belichting gesjouwd.
Ik zit nu in Hollywood. Ik heb een kleine pauze
van het thuisfront genomen en vanuit mijn
kleine appartementje schrijf ik samen met mijn
mentor aan het script. De volgende uitdagin
gen zijn fondsen zoeken en dan filmen maar!'
Daily Bread werd opgenomen in het prestigieuze
St. Kilda Filmfestival in Port Phillip en won daar de
Audience Choice Award. Ook werd Daily Bread ver
toond op het Flickerfest Film Festival in Sidney.
AUGUSTUS25
Moesson #2 augustus 2018.indd 25
25-07-18 15:19