0
EXPOSITIE
Zeventig jaar nadat hun werk voor het eerst te zien was in Nederland,
hebben de Indonesische gebroeders Djaya opnieuw een expositie in
het Stedelijk Museum. Moesson bezocht met curator Kerstin Winking de
tentoonstelling.
voor de
REVOLUSI
Door Ricci Scheldwacht Fotografie Stedelijk Museum Amsterdam/Gert Jan van Rooij
Het is een opmerkelijke geschiedenis die
geheel in de vergetelheid was geraakt. In 1947
vertrekken de Indonesische broers Agus en
Otto Djaya met de boot naar Nederland. In
hun bagage brengen ze meer dan honderd
schilderijen met zich mee, voornamelijk werk
van eigen hand. Ze nemen hun intrek in een
huis aan de Paulus Potterstraat 20 in Amster
dam, waar ze ook hun atelier inrichten. Aan de
overkant van de straat, op nummer 13, is het
Stedelijk Museum gevestigd. In datzelfde jaar
nog organiseert het Stedelijk Museum de eer
ste tentoonstelling van de broers Agus en Otto
Djaya in Nederland. Het is de tevens de eerste
keer dat niet-westerse hedendaagse kunste
naars een solotentoonstelling in het Stedelijk
krijgen. Hoe de broers dat voor elkaar hebben
gekregen is nooit opgehelderd, wel is bekend
dat ze goed contact hadden met Willem Sand-
berg, de directeur van het Stedelijk Museum.
In een brief van 2 januari 1948 vragen ze wan
neer hij bij hun thuis langskomt om hun werk
te bekijken voor een verkooptentoonstelling
later dat jaar: 'We wonen een paar passen van
uw Heiligdom.'
Geheime missie
Nu, zeventig jaar later, exposeren de gebroe
ders Djaya opnieuw in het Stedelijk Museum.
Curator Kerstin Winking die verantwoordelijk
is voor de tentoonstelling, herontdekte in 2012
het werk van de Djaya's in de collectie van
het Stedelijk Museum toen ze werkte aan een
tentoonstelling over hedendaagse Indonesi
sche kunst. Na een reis naar Indonesië en een
verblijf in Yogyakarta raakte ze nog enthousi
aster. Agus Djaya zou later van grote invloed
zijn op de Indonesische moderne kunst. Het
werd tijd voor een hernieuwde kennismaking
AUGUSTUS27
Moesson #2 augustus 2018.indd 27