3.000.000 kiezers eisen van Nederland
en Indonesië Itn/ak uitweruM/
UITGAVE VAN DE PARTIJ VAN DE ARBEID TESSELSCHADESTRAAT31 AMSTERDAM
'MET HUN SCHILDERIJEN MOESTEN
ZE DE NEDERLANDERS OVERTUIGEN
VAN HET INDONESISCHE RECHT OP
ONAFHANKELIJKHEID'
EXPOSITIE
Psychologische oorlogsvoering
Op de voorkant van de catalogus van de ten
toonstelling De Indonesische veertien dagen
uit 1948 is een zwart-wit foto van het schilderij
Dewas (Nymphen) van Agus Djaya afgebeeld.
Curator Kerstin Winking kon haar geluk niet op
toen zij werd benaderd door twee zussen die
zeiden schilderijen van de gebroeders Djaya
te bezitten. Ze hadden in de krant over de ex
positie gelezen. Een van de schilderijen bleek
zowaar het schilderij Dewas te zijn. Helaas
was de verf op het schilderij beschadigd. Het
schilderij had rook- en waterschade opgelopen
bij een brand in een hotel dat door de familie
werd gerund.
In het restauratieatelier op de bovenste verdie
ping van het Stedelijk Museum mag Moesson
samen met Kerstin Winking het eerste resul
taat van de restauratiewerkzaamheden zien.
Dat mag er zijn, de heldere kleuren spatten
van het doek af. Inmiddels is Dewas ook te
zien op de expositie.
In recensies die Kerstin Winking in Nederland
se kranten vond van de tentoonstellingen van
toen, werd het werk van de gebroeders Djaya
over het algemeen welwillend besproken. Toch
spreekt uit sommige besprekingen nog altijd
de paternalistische houding van de kolonisa
tor. Oog voor de politieke boodschap hadden
de critici nauwelijks. Dat is merkwaardig, want
die is zo duidelijk als wat.
In 1950, kort nadat Nederland de onafhanke
lijkheid van Indonesië op 27 december 1949
had erkend, keerden Agus en Otto terug naar
eigen land. Hun missie was volbracht, zegt
Kerstin Winking. 'In een biografie van Agus
wordt hun taak hier omschreven als psycho
logische oorlogsvoering. Met hun schilderijen
moesten ze de Nederlanders overtuigen van
het Indonesische recht op onafhankelijkheid.
De revolutionairen waren zich goed bewust
van de kracht van het beeld.'
Eenmaal terug in Indonesië begon Agus Djaya
aan een nieuwe opdracht. Met steun van presi
dent Soekarno begon hij met de opbouw van
een nationale kunstcollectie voor het nieuwe
Indonesië. De moderne kunst had in Indonesië
haar intrede gedaan.
Gebroeders Djaya. Revolusi in het Stedelijk
Het Stedelijk Museum, Museumplein 10 in Amster
dam. Meer info: www.stedelijk.nl of 020 - 573 29 11
AUGUSTUS29
Moesson #2 augustus 2018.indd 29
25-07-18 15:19