3.000.000 kiezers eisen van Nederland en Indonesië Itn/ak uitweruM/ UITGAVE VAN DE PARTIJ VAN DE ARBEID TESSELSCHADESTRAAT31 AMSTERDAM 'MET HUN SCHILDERIJEN MOESTEN ZE DE NEDERLANDERS OVERTUIGEN VAN HET INDONESISCHE RECHT OP ONAFHANKELIJKHEID' EXPOSITIE Psychologische oorlogsvoering Op de voorkant van de catalogus van de ten toonstelling De Indonesische veertien dagen uit 1948 is een zwart-wit foto van het schilderij Dewas (Nymphen) van Agus Djaya afgebeeld. Curator Kerstin Winking kon haar geluk niet op toen zij werd benaderd door twee zussen die zeiden schilderijen van de gebroeders Djaya te bezitten. Ze hadden in de krant over de ex positie gelezen. Een van de schilderijen bleek zowaar het schilderij Dewas te zijn. Helaas was de verf op het schilderij beschadigd. Het schilderij had rook- en waterschade opgelopen bij een brand in een hotel dat door de familie werd gerund. In het restauratieatelier op de bovenste verdie ping van het Stedelijk Museum mag Moesson samen met Kerstin Winking het eerste resul taat van de restauratiewerkzaamheden zien. Dat mag er zijn, de heldere kleuren spatten van het doek af. Inmiddels is Dewas ook te zien op de expositie. In recensies die Kerstin Winking in Nederland se kranten vond van de tentoonstellingen van toen, werd het werk van de gebroeders Djaya over het algemeen welwillend besproken. Toch spreekt uit sommige besprekingen nog altijd de paternalistische houding van de kolonisa tor. Oog voor de politieke boodschap hadden de critici nauwelijks. Dat is merkwaardig, want die is zo duidelijk als wat. In 1950, kort nadat Nederland de onafhanke lijkheid van Indonesië op 27 december 1949 had erkend, keerden Agus en Otto terug naar eigen land. Hun missie was volbracht, zegt Kerstin Winking. 'In een biografie van Agus wordt hun taak hier omschreven als psycho logische oorlogsvoering. Met hun schilderijen moesten ze de Nederlanders overtuigen van het Indonesische recht op onafhankelijkheid. De revolutionairen waren zich goed bewust van de kracht van het beeld.' Eenmaal terug in Indonesië begon Agus Djaya aan een nieuwe opdracht. Met steun van presi dent Soekarno begon hij met de opbouw van een nationale kunstcollectie voor het nieuwe Indonesië. De moderne kunst had in Indonesië haar intrede gedaan. Gebroeders Djaya. Revolusi in het Stedelijk Het Stedelijk Museum, Museumplein 10 in Amster dam. Meer info: www.stedelijk.nl of 020 - 573 29 11 AUGUSTUS29 Moesson #2 augustus 2018.indd 29 25-07-18 15:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 29