INTERVIEW ELLEN DECKWITZ (DEVENTER, 1982) is dichteres en columnist voor NRC Handels blad en De Morgen. BO TARENSKEEN (AMSTERDAM, 1981) is acteur, schrijver én regisseur van De Indië Monologen. vanuit een ander perspectief dan dat van de mensen die in de Japanse kampen hebben gezeten. Natuurlijk zijn de kampervaringen een heel legitieme reden om intens met Nederlands-Indië bezig te zijn, maar er is natuurlijk veel meer te vertellen. Volgend jaar komt mijn boek uit over de meer verborgen geschiedenis van Nederlands-Indië. Een geschiedenis die we niet kennen of alweer zijn vergeten. Ik vind het inte ressant om op zoek te gaan naar afwijkende verhalen die het beeld bijstellen over hoe de samenleving in elkaar zat. Of naar verhalen vanuit het perspectief van de Indo nesiërs. Mohammed Hatta heeft in een indrukwekkend pamflet geschreven hoe het kolonialisme de Indonesi sche samenleving heeft ontwricht. De in alles dominante politiek van de Nederlanders in de negentiende eeuw had een verlamming bij de Indonesische bevolking tot gevolg. Wij bestempelen dat als indolentie. Als slaafs heid of dociliteit. Hatta laat zien hoe de persoonlijkheid van de Indonesische bevolking werd afgenomen. Dat begint steeds meer mijn aandacht te krijgen. De koloniale toplaag die verantwoordelijk was voor de geschiedschrijving trok zich weinig aan van wat er met de Indonesiërs gebeurde. Als je naar het grote beeld durft te kijken, op basis van beelden en documenten, krijg je toch het schaamrood op de kaken. Ik kom dan uit bij de vraag of racisme een wezenlijk bestanddeel was van de koloniale samenleving. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dat zo was.' 'Mijn beide grootouders van moederskant zijn in Indië geboren. De ouders van mijn grootmoeder zijn op jonge leeftijd naar Indië gegaan om les te geven op de Chinees-Indische school in Sibolga op Sumatra. De ou ders van mijn grootvader zijn in 1910 naar Indië gegaan omdat mijn overgrootvader bij het KNIL zat. Hij is niet meer dan soldaat geworden, want telkens als hij kans had op promotie raakte hij in opspraak wegens openba re dronkenschap. Mijn grootouders zijn in 1946 met de ms Sloterdijk naar Nederland teruggekeerd. Vanwege de Bersiap. Ze waren doodsbang. Het kamp waar ze zaten werd met granaten bestookt. Een zusje van mijn opa had een vriendinnetje, die is vermoord door pemoeda's. Ze werd teruggevon den met haar darmen uit haar lijf gerukt. Ik doe mee met De Indië Monologen, omdat er een verzwegen verhaal is te vertellen. In Nederland hebben we nu te maken met een toestroom van vluchtelingen. De mensen die komen zijn beschadigd. Ik heb gezien wat er binnen families gebeurt als er geen ruimte is voor hun verhaal. Mijn grootouders hebben aan hun kinderen niets over het kamp verteld, maar mijn oma vertelde het wel aan mij: "Als je ooit in het kamp komt, moet je meteen op zoek naar de pepers, want dat zijn antibioticamidde- len. Daar zit vitamine c in. Die moet je meteen stelen en voor je familie verstoppen." Dat je denkt: hoe werkt jouw brein? Alle mensen die in de oorlog hebben moeten over leven hebben met elkaar gemeen dat ze altijd paraat zijn. Maar ze hebben geen idee wat je met vrede aanmoet. Want je denkt steeds dat het altijd mis kan gaan. Mijn grootouders konden dat niet vertellen. Ik kan dat wel.' 'Ik vind het belangrijk dat ons gezamenlijk Indisch ver leden voor het voetlicht wordt gebracht en dat we het verhaal vertellen vanuit verschillende perspectieven. Hoe werkt Nederlands-Indië door in onze levens? Hoe ervaren de verschillende generaties dat? Bij de samenstelling kijk ik naar een zo breed mogelijk palet aan verhalen en perspectieven, zodat elke avond niet alleen het persoonlijke, maar ook het politieke is vertegenwoordigd. Niet alleen de heimwee, maar ook de kritiek. Bij het eerste gesprek heb ik iedereen ook gevraagd iets op te zoeken wat nog te weinig is uitgezocht, een pijn punt, een taboe of een blinde vlek. Het lijkt me mooi als er daardoor niet alleen een ontwikkeling bij de deelne mers plaatsvindt, maar ook bij het publiek. Ik zie deze avonden een beetje als rituelen. Rituelen om te vertellen, te bevragen, om aan te klagen, te bekritise ren, te verzoenen en te verwerken. Het theater als plek om samen over een gedeelde geschiedenis na te denken. Mijn vader is geboren in Hollandia op Nieuw-Guinea in 1952. Mijn opa en oma zaten dus bij het laatste staartje kolonisten. Mijn opa is geboren in Jambi op Sumatra, mijn oma in Bandoeng op Java. Ik ben me bewust tot mijn familiegeschiedenis gaan verhouden toen ik eind twintig was. Met alles wat daar is gebeurd kan het eigenlijk niet anders dan dat het onbewust in me doorwerkt; op een manier die ik nog niet helemaal doorheb en misschien ook nooit zal begrijpen. Maar dat het doorwerkt is onver mijdelijk.' Voor alle speeldata en spelers: www.indiemonologen.nl SEPTEMBER 17 Moesson #3 september 2018.indd 17 29-08-18 20:31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 17