Isaac Israels
0
Uit de kunst
Indië. Op voorspraak van zijn vriend Raden
Mas Jodjana, familie van de regerende
Mangkunegara VII van Solo, kreeg hij toe
stemming om in het paleis te schilderen.
Van hem maakte hij een portret dat nu in
het bezit is van het Frans Halsmuseum in
Haarlem. In 1922 verbleef hij, onderbroken
door korte tussenpozen, enkele weken in
de kraton. In die tijd moet de afgebeelde
aquarel van een Serimpi-danseres in de
pendopo gemaakt zijn. De Serimpi is een
klassieke hofdans met een sacraal karakter
stammend uit de 17e eeuw. In het verleden
werden deze dansen uitsluitend aan de
vorstenhoven van Yogyakarta en Solo door
vier prinsessen uitgevoerd. De Serimpi
van Yogya is steviger en mannelijker van
uitvoering, terwijl die van Solo gekenmerkt
wordt door vloeiende, vrouwelijke en
langzame bewegingen.
Deze aquarel zal geveild worden op de
Indonesian Art Sale van het Venduehuis in
Den Haag. Richtprijs: 12.000,- tot 18.000,-.
Meer informatie: 070 - 365 88 57 of
www.venduehuis.com Kijkdagen: 7 t/m 10
september. Veiling: 12 september.
Op de Nationale tentoonstelling voor Vrouwen
arbeid die in 1898 in Den Haag werd georga
niseerd ter gelegenheid van de inhuldiging
van koningin Wilhelmina, maakte Isaac Israëls
(1865-1934) voor het eerst kennis met de
Indonesische cultuur. Op de tentoonstelling
was een 'Kampong Insulinde' waar men een
beeld kon krijgen van het dagelijks leven in
de kolonie. Muziek en dans maakten daar
deel van uit. In 1916 op de Indische Liefdadig
heidsfeesten zag hij wederom opvoeringen
van Javaanse dansen en muziek, uitgevoerd
door in Nederland verblijvende Indonesische
studenten waaronder de adellijke Raden Mas
Jodjana. Met hem zou hij bevriend raken en
hem meerdere malen als Javaanse danser
schilderen. Pas in 1921 had Israëls alle bezwa
ren zoals de lange zeereis, de hitte en de stank
van Batavia overwonnen en vertrok hij naar
Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand
kunst die is ontstaan uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
SEPTEMBER 19
Moesson #3 september 2018.indd 19