VERHAAL, TAAL EN IDENTITEIT Jolanda Horman en de kracht van Delen is Helen HET BESTE UIT TWEE WERELDEN DOOR PETER HUIJS, BTH-THINKPICTURES Jolanda Horman, adviseur Verzorging en Verpleging bij Stichting Nusantara Zorg, is zojuist begonnen aan haar promotieonder zoek aan de Erasmus Universiteit in Rotter dam. Haar onderwerp, de narratieve Identiteit, past heel goed in het vorig jaar begonnen project Delen Is helen voor mantelzorgers, dat door het kennis- en expertisecentrum van de verpleeginstelling is opgezet. 'Mantelzorgers hebben zeker baat bij deze benadering', zegt Jolanda. 'Door te delen wat zij meemaken komt alles in een ander, lichter daglicht te staan. Het versterkt hun eigenwaarde, hun identiteit. En als persoon kunnen ze verder.' 'Narratief' komt van het Latijnse woord 'nar ratio', verhaal. De narratieve psychologie gaat ervan uit dat mensen hun identiteit opbouwen door het vertellen van verhalen over zichzelf en over wat hen overkomt. Ik wist dan ook dat ik het mezelf moeilijk maakte toen ik mijn vraag stelde: 'Wat is eigenlijk een identiteit?' 'Ja, nee, wat is narratief?' antwoordt Jolanda Horman onmiddellijk. Maar ik blijf bij mijn vraag. 'Dat komt dadelijk wel', zeg ik, 'maar wat is een identiteit?' Niet dat Jolanda daar geen antwoord op heeft. 'Een identiteit', begint ze, 'is hetgeen iemand maakt tot wat hij is. En alles daaromheen heeft daarmee te maken. Je kunt iemand niet los zien van zijn sociale omgeving, van zijn herin neringen, zijn toekomstvisie, van zijn dromen, maar ook niet van wat er in het verleden is gebeurd. Dat werkt allemaal op elkaar in, dat heeft iemand gevormd, dat drukt zich uit in zijn identiteit, of beter, dat is zijn identiteit.' En gelijk gaat ze verder: 'En narratief is ook niet iets wat statisch is. Je denkt: wat iemand vertelt is waar, toch? Maar hoe is het? Kijk je daardoor in iemands ziel, of is het in een con structie van een werkelijkheid? Wat iemand vertelt is de ene keer ook anders dan de ande re. Daarin kun je verschillende afslagen nemen. Is het werkelijkheid of een gewenste realiteit? Is het verzonnen? Twee broers die in dezelf de familie zijn opgegroeid hebben dezelfde dingen meegemaakt, maar kunnen er een heel andere kijk op hebben, en daardoor een geheel andere werkelijkheid hebben beleefd.' Als ze aan mijn gezicht ziet dat ik het niet helemaal vat, brengt ze het nog wat dichterbij. 'Kijk. Mensen hebben verhalen nodig om bete kenis te geven. Want de dingen die ze meema- ken krijgen betekenis doordat ze passen in een lijn, in een verhaal. Verhalen zijn er altijd geweest, denk aan de mythen, de sagen, de sprookjes. Volkeren hebben verhalen, maar mensen ook, en daardoor krijgt de lijn van hun leven een zekere zin. En jij zegt nu identiteit, maar ik begin ook steeds meer te zien dat taal, de manier waarop mensen woorden gebruiken, en welke ze niet gebruiken, en ook hoe ze zich uitdrukken, dat dat uitmaakt hoe zij zich voelen, dat wil zeggen, hoe zij zich voelen te "zijn". Indisch hart Het blijkt al gauw dat die drie begrippen: identi teit, narratief en taal, voor Jolanda's onderzoek heel belangrijk zijn. 'Zeker', zegt ze, 'en het is de kunst van de on derzoeker, of de therapeut, om helemaal zonder oordeel alleen maar te luisteren. Taal is enorm be langrijk. Welke woorden gebruikt de cliënt? Wat klinkt daarin nog meer door? Want de mensen zeggen veel meer dan ze vertellen. Wat wordt er echt bedoeld? Vaak zit daar een heel andere wer kelijkheid achter, zeker in de Indische gemeen schap. In een verhaal vertellen de mensen vaak iets anders dan waar het hen werkelijk om gaat. En dan kun je als onderzoeker of therapeut wel denken, ik ga die verhalen analyseren en dan kom 46 MOESSON Moesson #3 september 2018.indd 46 29-08-18 20:31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 46