'i 1 De Oranje L Uit de kunst 4 I >N JJJJ De afgebeelde reliëfs ontworpen door Lambertus Zijl (1866-1947) en uitgevoerd in wit geverfd teakhout door de firma L.M. van Tetterode hingen in de eetzaal eerste klasse van de Oranje, het vlaggenschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. De ontwerper C.A. Lion Cachet werd gevraagd om het interieur in te richten. Door zijn vergevorderde leeftijd assisteerde de jongere ir. J.A. van Tienhoven hem daarbij. In navolging van het Franse schip Normandie decoreerden gerenommeerde kunstenaars als Andries Copier, Oswald Wenckebach en Lambertus Zijl het interieur. De drie panelen maakten deel uit van een serie van zestien van verschillende types uit de hele Indonesische archipel. Zij hingen in de eetzaal in één gesloten dome. Omdat het schip vooral op Java zou gaan varen, verwezen veel decoraties naar Indië. Het schip werd in 1938 door koningin Wilhelmina in gezelschap van prinses Juliana te water gelaten. Vanwege de oorlogsdreiging werd de Oranje in 1941 van Soerabaja naar Australië gevaren, waar het omgebouwd werd tot hospitaalschip. In 1946 werd het schip weer een passagierschip, nadat de eerder verwijderde decoraties waren teruggebracht. Net als vele andere passagiersschepen werd de Oranje van 1946 tot 1957 ingezet om Indische Nederlanders te 'repatriëren' naar Nederland, omdat het onafhankelijk geworden Indonesië hen geen toekomst meer te bieden had. Het eens zo trotse vlaggenschip van de SMN brandde in 1979 onder de naam Achille Lauro geheel uit. Op weg naar de sloper is het schip gezonken. Gelukkig is er van het interieur, zoals de drie panelen, nog wat bewaard gebleven. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. De Oranje beleven? Ga naar de expo in Het Scheepvaartmuseum, Kattenburgerplein 1 in Amsterdam. Meer info: www.hetscheepvaartmuseum.nl of 020 - 523 22 22. T/m 18 juli. OKTOBER19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 19