'Elke voorouder wordt gesymboliseerd door een houten tablet met in Chinese karakters de naam erop gegraveerd REPORTAGE DOOR HAN KHIK TJWAN FOTOGRAFIE ROBBERT BAKKER (B-THE-IMAGE.COM) Middenin de chaos van alledag zijn in Suraba ya drie belangrijke Chinese erfgoed locaties te vinden: het Huis van Tjoa, het Huis van Thé en het Huis van Han. In deze familiehuizen worden de voorouders vereerd. In de smalle en drukke Jalan Karet, op nomor 72 bevindt zich het Huis van Han, Rumah Abu Han, in het Indonesisch. Het Huis van Han was het eerste Chinese familiehuis in Surabaya en is het grootste. Het werd in 1876 gebouwd door Majoor der Chinezen Han Bwee Kong en is goed bewaard gebleven. Dankzij de inspan ningen van ir. Freddy Istanto, voorzitter van de Surabaya Heritage Society, valt het tegen woordig onder Monumentenzorg, ook al is het al eeuwenlang in privébezit. De eerste Han die in de 17e eeuw vanuit China naar Indonesië kwam, vestigde zich in Lasem op Java. De naam van deze legendarische voorvader was Han Siong Kong. Naast mijn grootste wens om het familiehuis in Suraba ya te bezoeken, moest ik natuurlijk ook zijn graftombe in de dessa Lasem bezoeken. Een bezoek aan de geboorteplaats van mijn vader Han Tiauw Giap, Probolinggo, stond ook op het programma. Samen met mijn goede vriend Rob Bakker, heb ik twee geweldige weken in Surabaya doorgebracht, en dit allemaal met hem kunnen realiseren. Vooral dankzij Freddy Istanto's enorme bereidwilligheid ons te vergezellen, te introduceren en te helpen, hebben wij niet alleen Het Huis van Han, maar ook het Huis van Thé, Jalan Karet nomor 50, in Surabaya bezocht. Het Huis van Han is nu eigendom van een (verre) neef van onze Han dynastie, die rond 711 na Christus is getraceerd tot stamvader Generaal Han Zhaode. Het Huis van Han is een bijzondere architec tuurmix van Javaanse, Hollandse en Chinese cultuurelementen. Het gebouw is nog in de originele staat, wat zich uit in lichte aantas tingen van de originele kalk op de muren. Dit wordt bewust niet gerepareerd, omdat de originaliteit dan verloren gaat. De inrichting van het pand is rijk aan kostbare, originele materialen uit Holland, Engeland, Frankrijk en Italië. Het huis is grofweg in twee delen opgebouwd: het deel waar gebeden wordt en het deel waar geleefd wordt. Na de entree stap je in een grote ontvangsthal, en daarna een grote open gebedsruimteruimte waar in zich een altaar bevindt met allemaal houten tabletten stapsgewijs achter elkaar geplaatst. Elke voorouder wordt gesymboliseerd door een houten tablet met in Chinese karakters de naam erop gegraveerd. De vloer is van schit terend marmer. Achter het zogenaamde altaar bevindt zich een speciale gebedsruimte voor vrouwen. Het Huis van Han wordt momenteel door vier mensen bewoond. Zij dragen zorg voor het huis, dat naast toeristische beziens waardigheid ook als plaats voor studiebijeen komsten wordt gebruikt. Het schitterende houtsnijwerk in het gebeds huis - aan drie zijden gesneden - geeft aan hoe kostbaar dit gedeelte van de inrichting is. Volgens Freddy Istanto is het houtsnijwerk ge woonlijk, zoals ook in het Huis van Thé, slechts aan twee zijden gesneden. Frappant is dat niet alleen de meubels, maar ook de koffiekopjes met de daarbij horende schotels, nog uit de oude tijd stammen. De originele stamboom op natuurzijde is door de tand des tijds niet meer duidelijk leesbaar en het vergt de nodige inspanning om de boomstructuur te ontcijferen. De indrukwek kende portretten van Han Bwee Kong en zijn vrouw in staatsiekleding tonen een groot tablet op de borst waarop een kraanvogel is te zien. Dit symbool geeft aan dat zij maat schappelijk een zeer hoge positie bekleedden - vertelt mijn nieuwe 'verre neef', met wie ik in het Huis heb kennisgemaakt. Met enkele andere Chinese families behoorden zij destijds tot de machtigste families op Oost-Java. Opmerkelijk: in een deel van de tuin (nu in ge bruik als kippenhok) bevindt zich een graf met een opschrift in oud-Chinees. Het is jammer genoeg niet bekend wie hier begraven ligt. De gastenboeken vertonen veel namen van verre Han-familieleden die net als ik dit illustere gebouw hebben bezocht. Bijzonder is dat met de viering van Cap Go Meh (de vijftiende nacht van het Chinese Nieuwjaar) alleen Han-familieleden bij elkaar komen in het Huis van Han. Helaas hadden wij daar geen besef van en was in onze reis geen rekening gehouden met deze traditie. De terugvlucht naar Nederland stond geboekt op één dag voor de aanvang van het Chinese Nieuwjaar 2018. Volgende keer beter! 22 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 22