DUBBELINTERVIEW OVER YA, DAT IS IETS INDISCH. Ricky: 'Martijn Los van De Poorterij in Zalt- bommel, waar we driemaal onse theatershow Ya, dat is iets Indisch... gaan spelen, fraag mij: "Heb je al een titel voor de show?" Ik sèg: "Ya, dat is iets Indisch.." Hij sèg: "Oh leuk, wat dan?" Ik zeg wéér: "Ya, dat is iets Indisch.." Hij sèg: "Ja, wat dan? Want we moeten wel even kijken dat het woord niet TE Indisch is, dat mensen het niet begrijpen... Dus kèn je gewoon sèggen wat de titel is dan? Dan kunnen we deze beoordelen." Toen wist ik: de titel perfèk lho! Wil je een stèrkere relatie of wil je af van je partner, neem sè mee naar m'n theatershow!' OVER LAURENS VAN WESSEL Wieteke: 'De muzikale steun en toeverlaat van Ricky. En een heel begaafd musicus. Maar weinig mensen weten dat hij ook de producent en tekstschrijver is van Frans Bauer. En hij kan toch lekker koken.' Ricky: 'De muzikale spil. Hij gaat onsè show begeleiden. Qua instrumèn, ik kèn alléén maar spelen twééde viool, tapi Laurens kèn letter lijk alles bespelen. Piano, gitaar, trombone, ex-vriendinnen. In de één zit hij iets beter dan de ander, tapi allemaal ge-wèl-dig lho.' OVER LATE LATE LIEN SHOW Wieteke: 'De VARA heeft het in 1979 uitgezon den op televisie. Twee jaar eerder hadden we het al opgenomen. Ik had De Stratemakerop- zeeshow gemaakt met Frans Boelen als regis seur. Dus voor mij voelde het heel vertrouwd. Maar in die tijd was het totaal iets nieuws. Toen het eenmaal werd uitgezonden vonden de mensen het geweldig. Ricky: 'Kom weer terug! Hèb je nog niet ge hoord? Yaa... in mijn theatershow!' OVER 'GORDEL VAN SMARAGD' Wieteke: 'Het begin van de samenwerking tus sen Tante Lien en Ricky Risolles. Daarvoor za ten we wel samen in de kleedkamer omdat we na elkaar optraden, maar met het lied "Gordel van Smaragd" is onze serieuze samenwerking pas echt begonnen.' Ricky: '"Gordel van smaragd", geschreven door mijn goede teman Kenny Kentut, was mijn éérste muzikale samenwerking mèt Tante Lien èn is mij tot op de dag van vandaag nog steeds èèèrugg dierbaar!' OVER INDONESIË Wieteke: 'Mijn geboorteland. Ik heb als kind de jonge staat Indonesia meegemaakt. Ondanks dat mijn vader daar tijdens de Bersiap is om gekomen, hebben mijn moeder en mijn nieuwe vader mij altijd voorgehouden dat je de Indonesiërs niet hoeft te haten. Het is oorlog, zei mijn moeder, dan gebeuren zulke dingen. Ik maak nu alweer voor de zesde keer een rondreis met Pelita. Je ziet het land werkelijk opbloeien. Het is schoon geworden. Je ziet geen vuilnis meer op straat.' Ricky: 'Het land van mijn mama èn family. Géén ander land bezoek ik só vaak als Indone sia. Ik loop daar hèt liefst sonder mijn vriendin, want dan krijg ik méér aandacht van de lokale meiden.' OVER GUILTY PLEASURES Ricky: 'In één rumah opgroeien mèt vijf zus- sèn èn alléén een mama, maak dat ik graag onmannèluk dans op songs van ABBA, Cyndi Lauper, Wham, My little Pony theme, Grease èn Dirty Dancing. Daarnaast speelde ik graag mèt mijn zus' Dufty speelgoed èn luister ik tot op vandaag nog dagelijks de oude country music van mijn family.' Wieteke: 'Ik hou van jodelen. Niet om het zelf te doen maar om naar te luisteren. Ik lees graag sciencefiction. En ik speel graag stiekem canasta op de iPad.' OVER JE FAVORIETE INDISCHE KOEKJE Wieteke: 'Krêmês. Een soort vogelnestje, dat is gemaakt van geraspte ketela met gula jawa. Je kan het bijna nergens meer krijgen. Ook niet in Indonesië.' Ricky: 'Mijn mama's risolles. Zij kèn de allèr- beste risolles maken van de hélè wéreld, ik durf te sèggen! Vandaar mijn naam! Mènsen fragèn mij vaak: "Ricky Risolles, is dat jouw èchte naam?" Dan sèg ik: "Niet ach, óór- spronkèluk mijn naam Robert-Jan Ribut-Ribut Rendang Risolles, tapi Ricky bek lekkerder tog?"' OVER JE FAVORIETE EILAND Wieteke: 'Java en dan vooral Oost-Java, ik ben geboren in Soerabaja.' Ricky: 'Nog laaaaang niet overal gewees, tapi Java heeft mijn hart (hati) èn Gili Trawangan mijn lever (ati).' OVER MOESSON Wieteke: 'Moesson had het heel lang geleden niet zo op Tante Lien. Maar nu is dat heel anders. En moet je zien wat Ricky allemaal in Moesson mag zeggen. Het is een belangrijk blad dat moet blijven bestaan, want het laat zien wat wij Indische mensen samen hebben.' Ricky: 'Verantwóórdèluk voor mijn groeien als schrijver, mijn maandèlukse dosis Indo-kennis èn het rècht blijven staan van mijn koffietafel!' OVER SAMBAL Ricky: 'Die van Fat Kee, die zwarte. Oeh, ik kijk altijd éérst in mijn agenda wat ik de fol- gende dag hèb staan, anders ik eet niet!' Wieteke: 'Ik hou niet van sambal. Ik kan niet tegen pedis.' OVER POEKOEL TEROES Ricky: 'Toen ik oom Riem de Wolff froeg of hij mee wilde werken aan een song voor mijn oma, hij sei dirèk ya! Hij wilde géén uang, géén reiskostenvergoeding, sèlfs géén RIJST-kosten- vergoeding. Het enige wat hij wilde, was dat ik hem zou beloven dat ik nóóit sou stoppen met mijn Indisch-hart uit te dragen. Hoewèl ik hem éérst froeg of ik hèm niet gewoon reiskosten vergoeding kon betalen, heb ik hem daarna de belofte gemaak. Pukul terus! Wieteke: 'Dat motto geldt voor alle Indische Nederlanders. Toen ze in Nederland kwamen waren ze alles kwijt. Ze zijn niet bij de pakken gaan neerzitten, maar zijn gewoon opnieuw begonnen.' KIND VAN TWEE CULTUREN door Hans Visser Uitgeverij Conserve 256 pagina's ISBN 9789054294665 19,99 YA, DAT IS IETS INDISCH... 18 en 25 november en 8 december De Poorterij in Zaltbommel www.de-poorterij.nl OKTOBER27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 27