COLUMN SAMBALGORENG BOO Patricia Jacob Mijn oom Herbert weet zeker dat het zijn ogen zijn. Ze zijn prachtig, daar niet van. Maar het komt echt niet alleen door zijn grijsblauwe ogen dat iedereen voor hem valt. Hij heeft iets breekbaars en is ontwapenend, tegelijkertijd is hij ook opvallend alert; 'Herbie' veert op bij de minste aandacht. Altijd bereid om te helpen, te lachen en, vooral, te geven. Ook zo bijzonder: na al die jaren dat hij in Alphen aan den Rijn woont, loopt hij er nog steeds rond alsof hij er gisteren is geland. Hij heeft iets puurs waar door het lijkt alsof pijn en verdriet van hem af zijn gegleden als bakresten van een laag teflon. Maar soms, op momenten dat je dit het minst verwacht, flitst hij even terug en dwarrelen er herinneringen uit zijn mond. Dan vertelt hij hoe de Japanners zijn vader te grazen hebben genomen. Of hoe hij zijn moeder moest missen tijdens de oorlog en hoe gemeen de paters in het weeshuis waren. Hij laat vallen hoe die eerste tijd in Nederland was. Hoe mensen naar hem keken en wat voor lelijke dingen ze zeiden. Hoe hij soms - letterlijk - van zich af moest slaan. OKTOBER 45 'Ik heb alles vergeven, maar niet vergeten', zegt oom, voordat hij begint te kwekken over The Bold The Beautiful en de namen opdreunt van men sen die deze week langs zijn geweest. Als ultieme afleidingsmanoeuvre zet hij zijn favoriete ge- spreksonderwerk in. Hij vertelt wat hij straks gaat eten en wat ik de volgende keer voor hem moet meenemen. Meneer heeft een baal Surinaamse rijst nodig. Hij blijkt genoeg diepvriesgarnalen te hebben. 'Die kan ik eten met sambal goreng boontjes. Koop goede sperziebonen. Maak ze heet en niet te zacht. Dat lust ik niet.' Terwijl hij orders uitdeelt, strijkt hij langzaam zijn emoties weer glad. Nog even en dan is hij weer even grappig en ondeugend als altijd en lijkt het alsof het verleden nooit heeft bestaan. Patricia Jacob is culinair journalist en blogger. o Op www.amsterdambitestodiefor.com o 1 Q ~z. beschrijft zij de beste pittige, hartige en zoete hapjes van haar woonplaats Amsterdam. o

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 45