HET INDISCHE RITUEEL NA GEBOORTE EN OVERLIJDEN LIFESTYLE Veel Indische families vieren veertig dagen na geboorte een selamatan. Nog meer families geven veertig dagen na een overlijden een selamatan. Waar komt dit gebruik vandaan? En wat herdenken we dan eigenlijk? Josselien Verhoeve zocht het uit. 40ste dag DOOR JOSSELIEN VERHOEVE ILLUSTRATIE REMONA POORTMAN Het is adat, volgens sommigen. En adat bevraag je niet. Volgens anderen stamt het gebruik af van de islam. Weer anderen verwij zen naar de bijbel, waar veertig een belangrijk symbolisch getal is. Maar ook in het hindoeïs me komt de veertig dagen periode voor. Eerste glimlach Veertig dagen na de geboorte is voor veel Indische families een moment om bij stil te staan. Een symbolische of magische grens. Wat die grens precies inhoudt, blijft in het midden. 'Er wordt wel beweerd dat dan het eerste glimlachje van het kind te zien is, maar bij mijn kinderen was dat al veel eerder zichtbaar', vertelt Hellen Olthuis. 'We hebben voor alle drie kinderen de veertigste dag na de geboorte gevierd. Het gebruik schrijft geloof ik nasi kuning voor, maar ik kookte witte rijst met een lekkere combinatie van zeven gerechten van vlees, ei, vis en groenten, en ook droge gerechten zoals tempeh en seroendeng. Het is een moment om samen de zegeningen te tel- len en dankbaar te zijn voor nieuw leven. Maar de belangrijkste reden om de veertigste dag te vieren is dat het gewoon goed voelt.' In de familie van Hellen kwam het gebruik vooral van vaderskant. 'Hij verdiepte zich altijd in de Javaanse cultuur, maar tegelijkertijd was zijn katholieke opvoeding ook aanwezig. Het zal dan wel een soort mengeling zijn van christelijke en Javaanse gebruiken.' In de katholieke kerk gaat het feest van Maria Lichtmis terug op het joodse zuiveringsritueel veertig of tachtig dagen na een bevalling. In het oude Israël werden vrouwen als onrein beschouwd tot veertig dagen na de bevalling van een zoon. Voor dochters was dit tachtig dagen. Op de veertigste (of tachtigste) dag dienden de ouders een lam te offeren zodat de vrouw weer rein zou zijn en weer de tempel mocht betreden. Tegelijk verwijst dit naar de opdracht van de Heer: de eerstgeborene moest worden opgedragen aan God. Geheel NOVEMBER 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 11