m m Zeeuws Veilinghuis Zeeland Auctioneers Veiling Indische schilderijen: 5 december Het is een moment om samen de zegeningen te tellen en dankbaar te zijn voor nieuw leven. Maar de belangrijkste reden om de veertigste dag te vieren is dat het gewoon goed voelt m :[mmr c jnoonmo: lol 00 Lee Man Fong (1913 - 1988) Herkomst: particuliere collectie IJsland. Kijkdagen: i, 3 en 4 december. Tevens van 10-12 uur op de veilingdag. Taxateurs in Middelburg en Amsterdam. herengracht 74 433i px middelburg tel. 0118 - 650 680 info@zeeuwsveilinghuis.nl www.zeeuwsveilinghuis.nl LIFESTYLE TE e e e e e volgens deze Wet van Mozes trokken Jozef en Maria veertig dagen na de geboorte van Jezus naar de tempel. Bij die gelegenheid benaderde de oude Simeon Jozef en Maria, die in Jezus de Messias herkende en hem beschreef als het 'licht van de nieuwe wereld'. Vandaar Maria Lichtmis. Op dezelfde manier staat op Java de veer tigste dag na de geboorte ook in het teken van de moeder. Zij wordt gewassen en krijgt nieuwe kleren, een soort reinigingsritueel. Tegelijkertijd dient de selamatan op deze dag om dank te betuigen aan de dukun, die gedurende veertig dagen op moeder en kind heeft gepast en op deze dag de vrouw aan de man teruggeeft. Overlijden Maar niet iedere Indische familie viert de veertigste dag na de geboorte van een kind. De meeste Indische families staan wel stil bij de veertigste dag na het overlijden van een dierbare. Waarom? Het antwoord luidt stee vast: de ziel neemt dan afstand van de aarde en vervolgt zijn weg naar de hemel. 'Het is de adat, vertelt Grace Ruitenbach. 'Mijn oma zei al: op de veertigste dag na het overlijden moet je een selamatan houden, compleet met nasi kuning in de vorm van een berg, omringd met zeven gerechten. De sela- matan is een typisch Javaans gebruik bij veel gelegenheden, en de veertigste dag is er een van. Met altijd een bordje voor de overledene. Volgens mij neemt op die dag de ziel afscheid van de aarde. Dit moet begeleid worden met lekker eten.' Er mag volgens Grace absoluut geen alcohol bij geschonken worden, want alcohol ver troebelt de intensiteit van de overlevering, het ritueel. 'Het moet puur zijn.' En het dient vóór magrib, de schemertijd, te gebeuren of te beginnen, want na die tijd worden de boze geesten wakker en komen dan storen.' Ze vindt het belangrijk dat de adat in ere wordt gehouden, doorgegeven aan volgende generaties. 'Wat zij er vervolgens mee doen, is aan hen.' Voor haar dochter Christel Samson is een selamatan vanzelfsprekend. 'Het voelt belangrijk, zo'n veertigste dag. Dit doe je uit respect voor de dode en omdat de overledene belangrijk is geweest voor ons. Tegelijkertijd helpt het bij de acceptatie van het verlies, het maakt deel uit van ons rouwproces. Zonder selamatan voelt het als niet af.' Christel ver moedt dat het gebruik zijn oorsprong heeft in de islam en verwijst naar de schrijver Van Hien die een aantal boeken heeft geschreven over Javaanse mystiek. 'Ik wil de veertigste dag in ere houden, juist omdat dit van generatie op generatie wordt overgebracht en omdat het een van de dingen is die mij Indisch maakt.' Ook Wally Faubel groeide op met de herden king van de veertigste dag, zowel van moe ders- als van vaderskant. 'Het christendom verwijst veel naar het getal veertig. Denk aan de veertig dagen van vasten, veertig dagen na Pasen vindt de hemelvaart plaats. Veertig jaar leidde Mozes zijn volk door de woestijn, op zoek naar het Beloofde Land. Veertig dagen duurde de zondvloed. Je zou dus kunnen stellen dat het getal veertig verwijst naar voorbereiding, verwachting, verandering of zuivering. Maar toch denk ik dat onze Indische families veel gebruiken hebben overgenomen van hun moslim bediendes, zoals het houden van een selamatan op de veertigste dag. Ik kan me nog herinneren dat ze mij als klein jongetje allerlei dingen bijbrachten, zoals het niet mogen zitten op een hoofdkussen, of dat varkens en honden onrein zijn.' Die gedachte ligt voor de hand, maar denk niet alleen aan 'onze moslim bediendes', ook aan onze moslim voormoeders. Voor moslims is de veertigste dag een belangrijk symbolisch moment bij begin en einde van het leven. De ziel komt en verdwijnt op de veertigste dag. Na veertig dagen begint een embryo volgens de islam aan een menswaardig bestaan, krijgt dus een ziel. Bij een overledene heeft een ziel veertig dagen nodig om terug te keren naar zijn oorsprong. 'In Indonesië wordt de veertig ste dag selamatan vooral op Java gevierd. Men gelooft dat de ziel van de overledene tot aan deze dag nog onder ons verkeert', vertelt de Indonesische Emmie Sri Utami Martosoegon- do-ten Houten. 'Er komen dan twee engelen, die oordelen of de ziel naar de hemel of de hel doorgaat. De familie en gasten bidden voor de ziel van de dierbare voor een veilige reis naar het hiernamaals. De vrouwen bereiden de maaltijd voor. Traditie schrijft voor dat er nasi kuning met alleen droge bijgerechten moet worden aangeboden aan de gasten, maar geen groenten. Tegenwoordig mag iedere soort rijst, met ieder soort bijgerecht. Zolang het maar meegegeven kan worden met de

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 12