Na een voorbereiding aldaar van 33 dagen, dat is 40 dagen na het overlijden van het stoffelijk lichaam, sterft zijn astraal lichaam en bereikt de geest het eerste hemelgebied.Dat is de eerste hemel van zeven hemelen DENNIS A-TJAK bloemportretten van Venduehuis Den Haag, twee eeuwen kijk op Indonesische Schilderkunst LIFESTYLE 21 OKTOBER 2018 - 20 JANUARI 2019 Westfries museum Indonesian Art Sale, september 2019 Volgend op de twee succesvolle Indonesian Art Sales in september 2017 en 2018, ontvangen wij graag uw belangrijke Indonesische kunstwerken in consignatie voor onze nieuwe veiling in 2019. Wij zijn in het bijzonder geinteresseerd in schilderijen van o.a. K. Affandi, S. Sudjojono, H. Gunawan, R. Bonnet, Lee Man Fong, Th. Meier, W. Spies, G.P. Adolfs, Raden Saleh, R. Strasser, W.O. Hofker, W. Dooijewaard, A. Sonnega en A.J. Le Mayeur de Merprès. U kunt contact opnemen met onze experts Chris Vellinga en Marjolein Regout en met onze adviseur Frans Leidelmeijer voor een vrijblijvend taxatiegesprek. Voor inbreng van Indonesische topwerken gelden bijzonder gunstige inbrengcondities. Inbreng is mogelijk tot 12 juli 2019. Chris Vellinga +31 (0)85 043 06 19 06 55 368 067 c.vellinga@venduehuis.com Marjolein Regout +31 (0)85 043 06 21 m.regout@venduehuis.com Frans Leidelmeijer 06 53 140 344 f.leidelmeijer@venduehuis.com gasten naar huis.' De islamitische afkomst verklaart trouwens ook het tijdstip van de selamatan, voor de magrib: dit is op tijd voor het avondgebed. Javaanse mystiek Maar is het hiermee een islamitisch gebruik? In zijn standaardwerk De Javaansche Geestenwe reld spreekt Hendrik van Hien inderdaad over de viering van de veertigste dag, het moment voor een 'offermaal gebracht tot heil van afge storvenen en heiligen en tot viering van gods dienstige feesten'. Hij spreekt echter niet van een selamatan maar van een sedhekah. Van Hien voert het gebruik terug tot het hindoeïs me van voor de komst van de islam. Voor hin does is het bereiken van Moksha, de bevrijding van de cyclus van dood en wedergeboorte, het doel in het leven. 'De geest wiens astraal lichaam na de dood van het stoffelijk lichaam in de toestand van Moksha komt, dat is vrij van hartstochten, lusten en begeerten, komt zeven dagen na het afsterven van zijn stof elijk lichaam in de zevende sfeer van het geesten- verblijf, alwaar hij zich moet voorbereiden voor een overgang naar het eerste hemelgebied. Na een voorbereiding aldaar van 33 dagen, dat is 40 dagen na het overlijden van het stoffelijk lichaam, sterft zijn astraal lichaam en bereikt de geest het eerste hemelgebied.' Dat is de eerste hemel van zeven hemelen. Deze religieuze flexibiliteit van de Javanen, de kunst om vreemde elementen in de eigen cultuur op te nemen is door veel wetenschap pers beschreven. Dit verklaart waarom er nog altijd hindoeïstische, boeddhistische en ook animistische kenmerken te herkennen zijn in de spiritualiteit van het overwegend islamiti sche Java. Toen rond 1425 de islam zich over Java begon te verspreiden was het machtige rijk van Ma- japahit (1293-1500) het laatste Hindoe-Boed dhistische rijk in de Indonesische archipel. De negen Javaanse Wali's (heiligen) van dit rijk hebben toen de WallSanga geschreven, een boek om de magische geschriften en de (Hindoe-)Javaanse geheime leer van vóór de intrede van de islam veilig te stellen. In dit boek nemen zowel het getal zeven als het getal veertig een belangrijke plaats in. Van Hien suggereert dat dit er mogelijk aan heeft bijgedragen dat na de invoering van de islam op Java de vroegere verering van gees ten niet verdween. Sterker nog, de gebeden die werden gezegd zijn gewoon overgenomen. Daarbij stond de herdenking van de veertigste dag niet op zichzelf: op Java wordt op een hele reeks dagen een sedhekah gegeven voor de overledene: de eerste dag, de derde dag, de zevende, de veertigste, de honderdste en de duizendste dag, plus het eerste en tweede jaar van overlijden. Allemaal met bijbehorende gebeden. Maar de veertigste dag is cruciaal: op die dag neemt Allah de beslissing of de geest naar de eerste hemel overgaat of niet. Nog altijd geloven Javanen dat er zeven he melen zijn. Door het aanbieden van een offer- maal worden de engelen die rapport moeten uitbrengen gunstig gestemd. Voorspoed en geluk Selamatan is afgeleid van het woord 'selamat', dat geluk, voorspoed, heil, betekent. Het is een ceremonie of een gemeenschapsfeest, waarin een rituele maaltijd wordt opgediend en waarbij wordt gebeden voor de overlede ne, opdat deze veilig het eeuwige rijk bereikt. Heel herkenbaar voor Indische families: er wordt ruim gekookt en eten dat overblijft wordt bij afscheid meegegeven aan de gasten, zodat voorspoed wordt gedeeld en geluk wordt verspreid. Dit verklaart mogelijk de naam sedekah, zoals een selematan rondom het overlijden op Midden-Java nog altijd wordt genoemd: dit betekent in het Arabisch liefdadigheid. Ook herkenbaar: sommige Javaanse families plaaten een bordje met eten bij een foto van de overledene en branden een kaarsje. Geloof, hoop en liefde Het lijkt er op dat de selamatan die we te genwoordig vieren in Nederland eeuwenoude wortels heeft in het hindoeïsme. Van oor sprong een hindoeïstische ceremonie bedoeld als zuivering voor de ziel, zodat de nog op aarde dolende ziel de staat van Moksha kon bereiken, werd de selematan met de komst van de islam een ceremonie om de ziel van de overledene te begeleiden naar de hemel. Vervolgens is dit traditionele Javaanse gebruik geïncorporeerd in de Indische gemeenschap, die ook gelooft dat de ziel nog veertig dagen bij de achterblijvers rondwaart. En werd het een moment om samen te komen, herinnerin gen te delen, en elkaar door de moeilijke tijd van rouw heen te helpen. Zo is de overlevering van de selamatan op de veertigste dag na overlijden een prach tig voorbeeld van overlevering van the best of both worlds, met geloof, hoop en liefde doorgegeven door onze Javaanse en Europese voorouders. NOVEMBER25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 13