Gladys Paulus is
textielkunstenaar.
Het grote project
waar ze nu
aan werkt heet
Hinterland en
vertelt over haar
voorouders.
'Hinter and
aat over
et zichtbaar
maken van het
onuitgesprokene.'
mmKMi
If
V.V, T I
KUNST
'f- ;j.\
Ev/r,
-
302ÏÏU
£/Uv.-T\ d' ToUa v
H
vi 'Ao- V
>3SÜER1H
SAMENSTELLING EN VERTALING MARJOLEIN VAN ASDONCK FOTOGRAFIE JURAJ LADZIANSKY
Geboren en getogen in Nederland,
emigreerde ze in 1995 naar Engeland.
Haar woon- en werkbasis vond ze in
Somerset. Gladys Paulus (1973) komt
uit een artistieke familie en weet al
sinds haar vijfde dat ze kunstenaar
wil worden. Maar toen ze in 2005 in
contact kwam met een schapenboer en
vers geschoren schapen, viel echt alles
op zijn plaats. Waarom vilt?
'Vilt is een unieke, ongeweven stof
gemaakt van wol. Er wordt gedacht
dat dit de oudste textielvorm is die
we kennen. Het maken van vilt is een
langdurig, intiem - want handwerk - en
fysiek proces. Het lijkt wel alchemie:
met behulp van warmte, vocht, frictie en
zeep krimpen de wolvezels, ze grijpen in
elkaar en vormen zo een hechte mat, die
je met behulp van wrijven en druk vorm
kunt geven. Als het vilt droogt, behoudt
het die vorm. Dat gegeven, dat wol in
staat is om "te herinneren", is voor mij
als kunstenaar betekenisvol.
Ondanks de sterkte van het materiaal,
blijft er altijd een hint van kwetsbaar
heid. Vilt is zacht en wordt geassocieerd
met warmte, bescherming, geborgen
heid en overleven; denk aan kleding en
t jf
lirf tf1L 1
C# P»
I ''iT Tffe
E' -T? rfS
t 4?; i -■ y? L
i Th.
-lEt i'"
Ancestral Healing Costume for Toempek (2017).
Wool, copper, copper wire, plant rust dyed fabrics
12 MOESSON
NOVEMBER 13