Gladys Paulus is textielkunstenaar. Het grote project waar ze nu aan werkt heet Hinterland en vertelt over haar voorouders. 'Hinter and aat over et zichtbaar maken van het onuitgesprokene.' mmKMi If V.V, T I KUNST 'f- ;j.\ Ev/r, - 302ÏÏU £/Uv.-T\ d' ToUa v H vi 'Ao- V >3SÜER1H SAMENSTELLING EN VERTALING MARJOLEIN VAN ASDONCK FOTOGRAFIE JURAJ LADZIANSKY Geboren en getogen in Nederland, emigreerde ze in 1995 naar Engeland. Haar woon- en werkbasis vond ze in Somerset. Gladys Paulus (1973) komt uit een artistieke familie en weet al sinds haar vijfde dat ze kunstenaar wil worden. Maar toen ze in 2005 in contact kwam met een schapenboer en vers geschoren schapen, viel echt alles op zijn plaats. Waarom vilt? 'Vilt is een unieke, ongeweven stof gemaakt van wol. Er wordt gedacht dat dit de oudste textielvorm is die we kennen. Het maken van vilt is een langdurig, intiem - want handwerk - en fysiek proces. Het lijkt wel alchemie: met behulp van warmte, vocht, frictie en zeep krimpen de wolvezels, ze grijpen in elkaar en vormen zo een hechte mat, die je met behulp van wrijven en druk vorm kunt geven. Als het vilt droogt, behoudt het die vorm. Dat gegeven, dat wol in staat is om "te herinneren", is voor mij als kunstenaar betekenisvol. Ondanks de sterkte van het materiaal, blijft er altijd een hint van kwetsbaar heid. Vilt is zacht en wordt geassocieerd met warmte, bescherming, geborgen heid en overleven; denk aan kleding en t jf lirf tf1L 1 C# P» I ''iT Tffe E' -T? rfS t 4?; i -■ y? L i Th. -lEt i'" Ancestral Healing Costume for Toempek (2017). Wool, copper, copper wire, plant rust dyed fabrics 12 MOESSON NOVEMBER 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 7