'ONDANKS DE STERKTE VAN HET MATERIAAL, BLIJFT ER ALTIJD EEN HINT VAN KWETSBAARHEID' KUNST bescherming tegen de kou zoals de Mongoli sche ger. Maar het is ook een organisch mate riaal en net zo aan de tand des tijds onderhe vig als de mens. Dat spreekt me aan.' Hinterland ontstond in 2015 toen Gladys binnen 6 maanden zowel haar Indische vader als haar Hollandse grootmoeder verloor. 'Hun dood raakte me tot in het diepst van mijn kern. Er kwamen veel schurende vragen bij me naar boven: hoe goed kende ik mijn vader, mijn familie eigenlijk echt? Had ik tijdens hun leven wel mijn best gedaan om hen te begrijpen? Rouw is een gecompliceerd iets, iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Voor mij persoonlijk werd het belangrijk om te begrijpen wat ik had verloren. Waar kwam hun talent vandaan; hun interesses en rare trekjes? Waarom duiken die steeds weer op? Ik reali seerde me al snel dat om iemand überhaupt te kunnen begrijpen, je ook alle omstandigheden van hun leven moet bestuderen. Niet alleen de onderlinge familierelaties, maar ook de geografische, culturele, politieke en historische context. Wat was bijvoorbeeld het effect op mijn grootouders van hun ervaringen tijdens de Japanse bezetting, en van hun latere 'repatriëring' naar Nederland? En hoe leeft dat voort in mijn vader, in mij en mijn kinderen? Ik begon levensverhalen van mijn voorouders te verzamelen. Die informatie legde ik vast in een stamboom en genogram. Een genogram is een familiestamboom van drie, vier generaties waar je veel informatie in kwijt kunt. Denk aan verhuizingen, migraties, ziekten of sterfge vallen. Zo kun je ook emotionele patronen ontdekken. Door het maken van die stamboom kwam ik in contact met familieleden die ik jaren niet had gesproken én ik vond nieuwe familieleden. Ik heb zoveel verhalen gehoord, sommige bekend, sommige onbekend, lieve en grappige verhalen en sommige zeer schok kend. Ik heb altijd al geweten dat er onuitgesproken trauma's in de familie waren; als kind voelde ik dat al aan. Ik wist dat mijn opa dwangar- beider was geweest aan de Birma spoorlijn. Tijdens de laatste jaren van zijn leven woonde hij in Bronbeek en dat heeft hem bewogen veel meer over zijn ervaringen te praten, hij heeft toen zelfs kranteninterviews gegeven. Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat mijn oma een zogenaamd troostmeisje was voor het Japanse leger. Niemand wist dat. Dat heeft me ontzettend diep geraakt, toen ik daar achter kwam. Veel woede en verdriet. Als vrouw vond ik het heel confronterend en het was moeilijk daarmee om te gaan. Ik wilde voorzichtig zijn en haar eigen levenslange zwijgen respecte ren, maar tegelijkertijd wilde ik dat verhaal ook vertellen. Vind ik ook dat het verteld moet worden. Hoe meer ik leerde over mijn familie, hoe duidelijker het beeld eigenlijk werd. Achter al het zwijgen zat zóveel leed. Het verklaarde veel over onderlinge relaties, en het werd steeds duidelijker hoe onlosmakelijk alles was verbonden aan de koloniale en oorlogs geschiedenis van Indië. Het verklaarde ook veel over mezelf en mijn rol als derde genera tie Indo. Ik werd me er ineens van bewust dat ik, door in Engeland te wonen, op afstand ben van de Indische gemeenschap in Nederland. Dat voelde ineens aan als een gemis. Maar ik heb die afstand ook nodig gehad. En het voelde als noodzaak om met dit alles aan de slag te gaan, op een helende en koesterende manier.' Hinterland is een installatie die bestaat uit een serie handgemaakte, levensgrote voorouderlij ke kostuums en maskers die voor Gladys hele persoonlijke, maar ook universele thema's on derzoeken als verdriet, identiteit en verbonden heid. Hierin verweven zijn verhalen van oorlog, overleving en opvattingen over gender en ras. 'De kostuums zijn een gebaar van nagedachte nis. Een manier om mijn voorouders te eren, om symbolisch diepe trauma's te helen en om de weg voor toekomstige generaties daarvan vrij te maken. Alle levens in mijn familielijn zijn geraakt door kolonialisme, discriminatie, oorlogstrau ma's, seksueel geweld en ontworteling door gedwongen migratie. Uit recent wetenschap pelijk onderzoek blijkt dat de psychologische effecten van trauma's van de ene generatie op de andere kunnen worden overgebracht door epigenetische veranderingen. Het bevestigt wat ik altijd heb vermoed: dat de ervaringen van onze voorouders een stempel op de familie heb ben gedrukt. Het is een fascinerend concept. En hoe meer ik te weten kom, hoe meer ik besef dat de ervaringen van mijn voorouders universeel zijn. Ze zijn absoluut niet uniek. Je ziet precies hetzelfde gebeuren in de wereld nu, hetzelfde soort lijden. Dit soort patronen blijven zich steeds weer afspelen. Hinterland gaat over het zichtbaar maken van die onuitgesproken verhalen, over het tonen van medeleven met generaties die in stilte hebben geleden en hun lijden in een historische en culturele context te plaatsen, zodat het begrij pelijk wordt. Dit is mijn manier om vergeving te vragen en te bieden voor al die keren van pijn en domme misverstanden in het verleden. En om dankbaarheid te tonen voor wie ik ben: een kind van twee culturen en een resultaat van al die passies, talenten, overlevingsdrang en kracht van mijn voorouders. Maar het grootse deel van mijn motivatie was om mijn eigen wonden te helen.' In 2017 kwam Gladys voor het eerst naar buiten met haar Hinterland project in een expositie in de Long Gallery van Black Swan Arts in Frome, Somerset. 'Een jaar lang had ik stilletjes in mijn atelier aan Hinterland gewerkt. Ik heb me nog nooit zo kwetsbaar gevoeld als op de dag dat de ten toonstelling opende en de eerste bezoekers door de deuren stapten. In de uurtjes voor de opening Ancestral Healing Costume for opa (20 compass holder, burnt rice, eggshells, fo 7) - detail. Wool, silk, burnt silk, charcoal, ship's nd objects, my grandfather's war medal Ancestral Healing Costume for my father (2017). Wool, helmet, my father's shirts, my father's hair NOVEMBER15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 8