THEATER Hoe krijgen deze thema's vorm in jullie voorstelling? Hoe zijn jullie eigenlijk met elkaar in contact gekomen? ma's van onze ouders, is genetisch verklaar baar. Een stofje dat angst aanmaakt, kan gene tisch overgedragen worden van ouder op kind. En dit gebeurt niet alleen bij Indische mensen, maar bij alle mensen die een tik van de oorlog hebben gekregen.' Nynke: 'We hebben kendang gekozen als contrast tegenover het zwijgen. De trommels zullen een wezenlijk onderdeel worden van de voorstelling. Het wordt sowieso een muzikale voorstelling. We spelen allebei piano, en gaan ook op zoek naar de grenzen tussen de zoete Indische liedjes, de Indorock en de Nederland se hits.' Klemens: 'De voorstelling is eigenlijk begon nen met korte scenes. Die gaan we ontwikke len, zodat ze het anekdotische overstijgen.' Nynke: 'Klemens en ik, zijnde derde generatie Indo's, vormen de basis, maar we switchen naar de rol van een Indische oom en tante, naar een Indonesische vrijheidsstrijder en een jap.' Klemens: 'En wat we niet künnen spelen, benoemen we. We gaan tijdens de voorstel ling in gesprek met elkaar, misschien zelfs in discussie.' Nynke: 'Het mooie van theater is: het hoeft allemaal niet één kleur te zijn. Je kan het ene moment de waarheid preken van de Indonees of de KNIL-militair, en het andere moment kun je je persoonlijke visie ertegenover zetten. We zullen geen visies opdringen aan het publiek, want wij weten het ook niet. Maar we kunnen wel zoveel mogelijk perspectieven, al die kleuren, laten zien.' Klemens: 'En misschien komen we er wel bij uit dat zwijgen lang zo gek niet is. Dat dit juist verstandig is. In elk geval voor ons, want we willen ervoor waken ons het leed toe te eigenen van onze voorouders. We willen niet gaan dwepen met de pijn van een ander. Maar het Indische leed is op een universele manier wel geleden.' Nynke: 'En anderzijds is het mooi en een rijk dom om Indisch bloed in je te hebben. Ik heb het normaal en gewoon gevonden, maar nu ga ik het onderzoeken, ervan genieten, en die Indische kant in het zonnetje zetten.' Klemens: 'Indisch zijn is zoiets als een super kracht hebben. Indische mensen zijn lenig, ze hebben een strakke lichaamsbouw, ze kunnen stil bewegen. En dan die sluimerende, geheime muzikaliteit, die ik ook zie bij mijn neefjes en nichtjes. Waar komt die vandaan? Voor een muzikale opvoeding bij ons thuis was er geen geld. Ik vind mensen die een beetje gado- gado zijn aantrekkelijke mensen. Iedereen wil toch bijzonder gevonden worden? Aan mij zie je niks, ik ben een aardappelkop.' Nynke: 'Ik zat aan de bar met regisseur Jos van Kan, waarmee ik samenwerkte aan Bridges of Madison County en die nu ook SENANG zal regisseren. Ik deed mijn Indische tante na DECEMBER 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 15