Uit de kunst Al een tijdje wilde ik dit tafellaken hebben, omdat de wonderlijke wajang-figuren in zwart en wit me zeer aanspreken. Met de feestdagen zo voor de deur, heb ik het dan ook besteld. Het tafelkleed is van de hand van Indische grafisch ontwerper Max Kisman, gemaakt van 100% biologisch katoen en vervaardigd in de weverij van het Textiel Lab in Tilburg. Kisman heeft z'n sporen verdiend als grafisch ontwerper. Hij was hoofdontwerper tv- vormgeving van de VPRO en heeft voor dit werk 2 prestigieuze prijzen gewonnen. En ook als u de Volkskrant of de NRC leest dan zult u zijn illustraties herkennen, want dat is zijn kracht: de herkenbaarheid. De platte, buitenissige figuren die hij in zijn werken toepast, lijken te zijn afgeleid van de wayang kulit. Voor de tentoonstelling Indisch DNA in het Codamuseum in Apeldoorn in 2014/2015, waar ik aan meegewerkt heb, ontwierp Kisman het fraaie affiche. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. DECEMBER 19 Als buitenlandse relaties over zijn, nodig ik ze vaak uit voor een etentje bij me thuis. Soms vraag ik dan wat vrienden erbij. In het verleden kookte ik zelf, maar de laatste tijd laat ik een cateraar het werk doen. Het wordt meestal Indisch, want dat vind ik toch het lekkerste. Wat is er dan mooier om de tafel met dit tafellaken te dekken. Kandelaars, serviesgoed en glaswerk van eigentijdse Nederlandse ontwerpers maken de tafel compleet. Er wordt gegeten met voor iedere gast verschillend bestek van de Royal VKB, ook van eigentijdse ontwerpers, zoals Gijs Bakker, Ineke Hans en Atelier Bow-Wow. Met kerst ga ik dit tafellaken inwijden bij het jaarlijkse kerstdiner. Dit keer geen gevulde kip of rollade maar een uitgebreide rijsttafel. Selamat makan en een gelukkig Kerstfeest en een voorspoedig Nieuwjaar met veel rejeki! www.bykisman.com

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 19