DE HUIDIGE GENERATIE KUNSTENAARS GEEFT KRITISCH COMMENTAAR OP HET MASSATOERISME. RIJSTVELDEN VOLGEBOUWD MET HOTELS EN RESORTS, STRANDEN OVERSPOELD MET PLASTIC AFVAL van de Nederlandse regering en het schadelij ke imago als gevolg daarvan. De negatieve be richtgeving werd in het parlement besproken. Nederland zat met het gewelddadig optreden op Bali in zijn maag; er werd immers net een Ethische Politiek gevoerd waarbij Nederland een beschavingsmissie had te vervullen. Toen de slavernij ook nog eens werd afgeschaft moest er een andere manier bedacht worden om van Bali een wingewest te maken. De oorspronkelijke cultuur werd verheerlijkt en beschermd, het toerisme bevorderd. De Koninklijke Paketvaart Maatschappij bracht boeken uit met idyllische foto's om kolonialen uit Batavia en Bandoeng te verleiden om naar Bali te komen. De KPM vervoerde de eerste toeristen met de zogeheten varkensboten, die ook wel de babi-expres werd genoemd, omdat daarin varkens werden vervoerd. Later zouden schilders als de Duitser Walter Spies en de Nederlander Rudolf Bonnet, die zich in de jaren dertig in Ubud vestigden, met hun schilderijen een belangrijke bijdrage leveren aan de creatie van Bali als paradijs. Ze richtten een kunstkring op en openden ateliers waar lokale kunstenaars schilderijen en beeldjes maakten met de toeristen als afzetmarkt. Het eiland raakte geliefd onder kunstenaars van over de hele wereld, onder wie Charlie Chaplin, die in de jaren dertig een bezoek aan Bali bracht. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd Bali een geliefd oord onder hippies. Het massatoerisme kwam pas echt op gang in de jaren negentig van de vorige eeuw. De luchthaven Ngurah Rai bestaat sinds 1969, maar sinds de verlenging van de start- en landingsbaan in 1992 groeide het aantal toeristen explosief. Grote investeerders en projectontwikkelaars uit Java, Singapore en Hongkong kochten stukken land om er hotels te bouwen, waardoor rijstvelden verdwenen. In de tentoonstelling is ook aandacht voor deze schaduwzijde van het oprukkende toerisme. Massatoerisme als moderne vorm van ko lonialisme. 'Je zou de projectontwikkelaars inderdaad als kolonisator kunnen zien', zegt Francine Brinkgreve. 'Zij gebruiken Bali als een soort wingewest om daar zoveel mogelijk inkomsten uit te halen. De gewone Balinese boer heeft daar helemaal niks aan.' In BALI - Welcome to Paradise is ook te zien hoe de huidige generatie kunstenaars naar deze ontwikkeling kijkt. Hun werk vormt het kritische commentaar op de impact van het massatoerisme op de Balinese samenleving. Rijstvelden volgebouwd met hotels en resorts, stranden overspoeld met plastic afval. Het schilderij Bali not for sale van Artis Sarmanta is zo'n kritisch commentaar. Zijn schilderij is een protest tegen de megalomane plannen voor het 'Reclamation-project'. Dat behelst de inpoldering van de baai van Benoa aan de zuidkant van Bali, waar een pretpark, een Formule-1-circuit, hotels en ander vermaak zouden moeten komen. Toch realiseren de Balinezen zich dat ze niet meer zonder toerisme kunnen, inmiddels hun grootste inkomstenbron. Waar de inkomsten uit de landbouw al jaren dalen, stijgen de inkomsten uit het toerisme jaarlijks. Toen de vulkaan Gunung Agung deze zomer uitbarstte en het vliegveld werd gesloten, hadden veel Balinezen geen inkomsten meer omdat de toe risten wegbleven. 'We moeten samenwerken en ervoor zorgen dat het eiland leefbaar blijft', aldus kunstenaar en activist Made Bayak. Tijdens de opening in Museum Volkenkunde deed hij een performance waar hij op een grote kaart van Bali met een kwast tientallen keren het woord 'Uitverkocht' schreef. Ondanks het massatoerisme zijn de Balinese cultuur en de kunsten nog altijd springlevend. Tempelfeesten worden steeds groter gevierd, merkte Francine Brinkgreve, die in de jaren tachtig en negentig jarenlang op Bali woonde, bij haar laatste bezoek eerder dit jaar. 'Door het toerisme zijn de Balinezen welvarender geworden. Onder dorpen is er een competitie wie het mooiste tempelfeest kan organiseren. En Balinezen blijven genereus. Heb je eenmaal contact gelegd met een Balinese familie, dan ben je altijd welkom. Ook op hun religieuze feesten.' Hoe welkom de toeristen zijn op Bali liet ook de ambassadeur van Indonesië in Nederland I Gusti Agung Wesaka Puja blijken. Pak Puja is een Balinees. Tijdens de opening nodigde hij alle aanwezigen uit om naar het paradijselijke Bali te komen door te verwijzen naar het boek Eat Pray Love. De bestseller van de Amerikaan se schrijfster Elizabeth Gilbert werd verfilmd met Julia Roberts in de hoofdrol. Velen van jullie zullen de film vast hebben gezien, sprak de ambassadeur. Om te leren eten ging Julia Roberts naar Italië, om te leren bidden naar India en om te leren lief te hebben naar Bali. Maar dat was nergens voor nodig. Op Bali kan het allemaal. BALI - Welcome to Paradise www.volkenkunde.nl t/m 26 mei 2019 DECEMBER 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2018 | | pagina 23