INTERVIEW Frans, geen Spaans, geen Roma en Sinti maar door de muziek kon ik met ze communiceren. Dat was geweldig. Ons voornemen was op te treden zoals we met hen rond het kampvuur speelden. Alleen met Spaanse gitaren. Muziek, gebaseerd op Manitas de Plata, de oom van The Gipsy Kings. Heel rauw en authentiek. Maar ik heb nooit die gipsymuziek alleen maar nagespeeld. Dat is altijd mijn eigen interpretatie, een mengeling van jazz, blues en Spaans. Als ik dat speel op een Spaanse gitaar zeg gen mensen: Dat is Django Reinhardt-muziek, maar ik speel dat toch anders. Ik speel ook nooit een solo twee keer hetzelfde, ik improviseer altijd. Ik wil altijd spelen vanuit het hart.' Toen sloeg het noodlot toe en overleed Fritz na een auto-ongeluk. 'Ik had geen zin meer in muziek maken. Mijn soulmate was weg. Wij voelden elkaar intuïtief aan, dat was telepathisch muziek maken.' Twee jaar geleden kreeg hij het aan zijn hart. Zijn kransslagaders waren dichtgeslibd. Hij werd gedotterd. Vier stents werden er geplaatst. 'Ik heb toen een tijd niet gespeeld. Ik was net klaar met de opnamen van een cd. Ik ben de cd gaan beluisteren, heb alles weggegooid en ben opnieuw begonnen.' Los Perdidos heet zijn nieuwe muziekcollectief, dat ver der bestaat uit zangeres Paule van Wijngaarden en zijn stiefzoon Joshua Smits, Morena's zoon, als slaggitarist. Van de zomer komt hun nieuwe cd uit die is opgenomen in de Stylesound Studio, hier in Brabant. Daar nemen ze muziek zo puur mogelijk op. Nu nog een nieuwe impresario. Het is niet het enige waar hij mee bezig is. Hij pakt een instrument dat hij zelf heeft gemaakt van een sigaren kistje waarin onder meer het deksel van een verfblik en een afvoerputje zijn verwerkt. 'Ik was op zoek naar het oude bluesgeluid. Als je een dobro neemt en een bott leneck gebruikt, heb je toch niet het echte bluesgeluid. Wat nou als je een instrument maakt zoals slaven zelf maakten?' Als hij begint te spelen, klinkt het alsof blueslegende Robert Johnson in de kamer is. 'Ik heb Robert Johnson leren kennen toen ik vijftien was. Maar ik heb altijd het gevoel gehad, dat er iets met die muziek niet klopt. Met de afspeelsnelheid. Het is inmiddels al jaren in kleine kring bekend, maar het lijkt er sterk op dat de opnames versneld zijn afgedraaid. En dat is door iedereen ruim tachtig jaar klakkeloos overgeno- MAART 15 men. Al zijn liedjes staan in bes. Draai je het een halve maat langzamer, dan kun je ineens met Robert Johnson meespelen, dan valt alles op zijn plek. Als je blues speelt, speel je in E of in A.' Hij laat een nummer horen vanaf zijn mobiele telefoon. 'Moet je nu eens naar zijn stem luisteren. Als je dit hoort, hoor je een hele hoge stem. Je hoort niet een mooie lage zwarte stem, om het zo maar te zeggen. Daar gaat het mij dan vooral om. Vergelijk het hiermee. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit Robert Johnson is. Robert Johnson slow. Hier hoor je echt een zwarte man zingen.' En dan heeft Remko Willems nog een onvermoede passie. Hij doet aan astrofotografie. 's Nachts fotogra feert hij sterrennevels. Ik fotografeer nevels die niet met het blote oog zijn te zien. Door allemaal foto's op elkaar te stapelen, krijg je foto's als van de ruimtetelescoop Hubble. Kijk, dit is de Orionnevel. Die heb ik eergisteren gemaakt. Dit doe ik al jaren voor mezelf. In de zomer zit ik buiten in de tuin. In de winter blijf ik binnen en bestuur ik mijn telescoop en camera met een laptop. Het vergt heel veel werk om die goed af te stellen en de foto's te maken. En het bewerken is ook een kunst, want je moet hónderden foto's op elkaar stapelen voor een volledig beeld. Ik vertel dit eigenlijk nooit. Moesson is de eerste aan wie ik het vertel. Een kijkje naar een andere wereld honderd jaar terug in de tijd, de oertijd van de blues, dat kun je vergelijken met sterren kijken. Jij bent klaarwak ker, terwijl de wereld om je heen in diepe slaap is.' Voor meer informatie: www.gipsymusic.nl

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 15