LIFESTYLE Loges van de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden, opgericht voor 1940 gecombineerd (tempels, kantoren en soci ëteit). Na 1900 groeide het aantal Javaan se leden snel, evenals de voorstanders van een nieuwe koloniale politiek. Nieuwe tempels werden gebouwd in de strakke belijning van de moderne architectuur. De coraties werden sober en symboliek werd verwerkt in de geometrische lijnen van de plattegrond. Door zaalverhuur overdag en het openstellen van hun bibliotheken voor de lokale bevolking kregen logegebouwen steeds meer de rol van community cen ters. Het werden hot spots van activiteit en kennisuitwisseling binnen de handels posten, waar allerlei maatschappelijke groepen elkaar ontmoetten. Gedeeld erfgoed De Tweede Wereldoorlog maakte een abrupt einde aan de bloei van de vrijmet selarij. In Japans interneringskamp Tjimahi trotseerden Broeders gevaar om toch stiekem logebijeenkomsten te houden. Na de onafhankelijkheid van Indonesië werden in de jaren vijftig Indonesische loges opgericht; in 1955 gevolgd door de zelfstandige Grootloge Timur Agung Indonesia. De rituelen werden vrij vertaald in Bahasa Indonesia, waarin ook de Koran een rol kreeg. In 1960 werden de banden met Nederland verbroken en de vrijmetse larij verboden. De meeste loges 'doofden de lichten', anderen verhuisden naar Ne derland, waaronder De Vriendschap, Sint Jan en De Ster in het Oosten (allen nog steeds actief). In 2000 deed een groep Broeders nog een poging om de rituelen aan te passen aan de Indonesische cultuur, onder meer door de Borobudur de rol van de Tempel te geven. Succes bleef echter uit. De vrijmetselarij heeft een rol gespeeld in de culturele uitwisseling tussen oost en west. De logegebouwen in Indone sië zijn prachtige voorbeelden van die kruisbestuiving. Een aantal panden heeft inmiddels de functie van kantoor of hotel gekregen, zoals het gebouw van loge De Vriendschap in Surabaya uit 1811. Andere zijn gesloopt, zoals het gebouw van loge Sint Jan in Bandung. Het is niet duidelijk hoeveel logegebouwen nog bewaard zijn gebleven en in welke staat de bijzondere architectuur of historische interieure lementen verkeren. Een pleidooi voor inventarisatie en restauratie is hier op zijn plaats. Logegebouwen in Indonesië zijn belangrijke vertegenwoordigers van gedeeld erfgoed. JAVA Bandoeng Batavia Blitar Buitenzorg Djember Djokjakarta Kediri Malang Mangelang Meester Cornelis Poerwokerto Probolingo Rembang Salatiga Semarang Soekaboemi Soerabaja Soerakarta Tegal 1895-1960 Sint Jan, verhuisd naar Nederland 1931-1942 Broedertrouw 1763-1767 La Choisie 1767-1837 La Fidèle Sincérité 1767-1837 La Vertueuse 1837-1960 De Ster in het Oosten, verhuisd naar Nederland 1919-1955 De Broederketen 1906-1960 Blitar 1813-1815 Virtutis et Artis Amici 1891-1955 Excelsior 1926-1942 De Driehoek 1870-1942 Mataram 1918-1942 De Dageraad 1899-1960 Malang 1896-1960 Tidar 1918-1960 Het Zuiderkruis, verhuisd naar Nederland, gefuseerd met De Vriendschap 1933-1942 Serajoedal 1882-1942 Veritas 1871-1892 Princes Frederik der Nederlanden 1873-1891 De Vooruitgang 1896-1940 Fraternitas 1801-1960 La Constante et Fidèle 1932-1942 De Hoeksteen 1809-1959 De Vriendschap, verhuisd naar Nederland 1872-1942 L'Union Frédéric Royal 1898-1960 Humanitas SUMATRA Medan Padang Palembang 1888-1960 Deli 1858-1942 Mata Hari 1932-1958 Palembang LOMBOK Kota Radja 1880-1942 Prins Frederik De expositie Avontuur in Azië is nog tot en met 13 oktober te zien in het Vrijmetselarij Museum, CELEBES Javastraat 2B te Den Haag. Info: www.vrijmetselarijmuseum.nl of 070 - 346 16 76. De expositie is ge- Makassar 1883-1940 Arbeid Adelt baseerd op het proefschrift van Andréa Kroon: Masonic networks, material culture international trade. MAART 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 31