Het Heilige Bos Uit de kunst Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. APRIL 19 Het Heilige Bos is een beschermd natuurgebied bij de plaats Ubud op Bali. Omdat er veel apen leven, wordt het ook wel het Heilige Apen Bos genoemd. Waarom is het bos heilig? Het herbergt drie 14e-eeuwse tempels, waarvan de Pura Dalem Agung de belangrijkste is. Maar ook groeien er heilige bomen, zoals de pule bandak. Van het hout van deze boom worden ceremoniële maskers gemaakt. De bladeren van de beringin (waringin), een andere heilige boom in het bos, worden gebruikt bij crematieceremonieën. Het Heilige Bos is ook de titel die kunstenaar Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp (1874-1950) aan deze tekening gaf. Hij was graficus, tekenaar, architect, etnograaf én autodidact. Tot 1897 reisde hij met vrouw en kinderen op zijn zelf ontworpen en gebouwde woon- en atelierschip De Zwerver door Nederland, België en Duitsland. Tussen 1898 en 1938 maakte hij 6 reizen naar de Indische Archipel. Deze reizen hebben een grote invloed gehad op zijn ontwikkeling als kunstenaar en mens. Hij voelde een grote liefde voor Bali en was in 1904 de eerste Europese kunstenaar die dit eiland aandeed. Een wandreliëf van Nieuwenkamp op de fiets met een achterwiel in de vorm van een lotus in de tempel Pura Meduwe Karang op Noord- Bali herinnert hier aan. Op Bali maakte hij veel tekeningen, die hij bij terugkomst in Nederland uitwerkte tot etsen, tekeningen en schilderijen. De afgebeelde tekening is gedateerd 1937 en zal tijdens zijn laatste reis naar Bali zijn ontstaan. In zijn werk is hij beïnvloed door de vloeiende lijnvoering van de art nouveau, wat hier te zien is aan de weergave van de takken en bladeren van de reusachtige bomen. De hoge bomen, het bladerdak en het rechte pad in het midden wekken bij mij associaties op van een tempelachtige ruimte, waar aan het einde van het pad het licht gloort als een spirituele ervaring. Het Heilige Bos (36 x 48 cm) zal geveild worden op de Indonesian Art Sale van het Venduehuis Den Haag op 28 en 29 augustus 2019.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 19