Visagist Roberto Dresia zit dit jaar veertig jaar in het vak. Tess ging bij hem langs in Den Haag en liet zich op zowel DOOR TESS MAIDMAN een westerse als oosterse manier opmaken. fotografie serge ligtenberg 'Leg je jas maar ergens neer', zegt Roberto die zijn talloze make-up spullen ordent. 'Dit heb ik straks nodig voor jouw gezicht.' Ik heb even de tijd om de inspirerende studio van Roberto en zijn vriend Joop in me op te nemen. Naast een 20 meter lange rode loper, is er een hoekje met een mix aan meubels uit Indonesië, Japan en China. Ik zie zóveel make-up producten. Van primers en oogpotloden tot lippenstif ten en bronzers. Een arsenaal aan kleuren en maten. En dan heb ik het nog niet eens over zijn kwasten. 'Ga lekker zitten in deze stoel. We gaan zo eerst beginnen met een westerse look waarbij ik je omtover tot een lady met smokey eyes.' Op af en toe een lippenstiftje na gebruik ik geen make-upproducten. 'Make-up is belangrijk, maar het is niet noodzakelijk. Je moet vooral je huid verzorgen, hydraten en beschermen. Dat is de basis. Dit houdt in dat je het moet schoonmaken. Je kunt één keer per twee weken een masker gebruiken, naar de schoonheidsspecialist of de sauna gaan', vertelt Roberto. 'Je huid is gevoelig voor alles wat uit de lucht komt. Smeer er een hydrate- rende crème op zodra je naar buiten gaat. Het liefst moet die ook SPF bevatten. Dat houdt uv-straling tegen.' Roberto brengt als eerste een face filler aan op mijn huid. Deze basis vult fijne lijntjes in je gezicht op. 'Dit product is, zoals velen tegenwoordig zijn, geschikt voor zowel een westerse als oosterse huid en het bevat ook nog verzorgende bestanddelen. Als je naar Indonesië gaat, adviseer ik om een rimpelkil- ler te gebruiken. De vochtgraad is daar heel anders waardoor je huid kan uitdrogen en dit product heeft ook een verzorgende werking. Het minimaliseert direct rimpels.' Roberto vertelt dat hij vaak smokey eyes bij Sandra Reemer en Julia Lo'ko heeft aange bracht. 'Jij krijgt dat dus ook. Maar omdat jij nooit make-up draagt, maak ik je niet heel zwaar op. Als make-up artiest moet je goed naar het gezicht van de klant kijken en luiste ren naar wat diegene wil. Ik ga je ogen eerst diepte geven met zwartbruin poeder. Daarna krijg je een poederfoundation. Vervolgens breng ik bronzer aan op de konen en als kers op de taart komen de highlights er net boven. Moesson-lezeressen kunnen dit trouwens ook zelf. Het is binnen twintig minuten gepiept. En het leuke aan smokey eyes is dat je zo prima naar kantoor kunt gaan', zegt Roberto. Ik heb er zo mijn twijfels over, maar ik ben geen expert. Zijn liefde voor de glamourwereld begon als klein kind. Hij zong en danste altijd. 'Toen ik begin twintig was, moest ik van mijn vader studeren voor accountant. Tijdens die oplei ding werd ik ontdekt als model; die klussen deed ik erbij. Later besloot ik te stoppen met de studie en naar de kappersacademie te gaan, waar ik meedeed aan een make-up wedstrijd die ik in 1984 zomaar won. Die prijs heet de Rhein-Ruhrbokal.' Hij kan zich het moment nog goed herinneren. 'Het voelde als een overwinning. Ik was trots op mezelf', en hij loopt naar een kast om zijn allereerste prijs te laten zien. 'Studiegenoten zeiden toen al: Kapper zijn is niks voor jou. Ik hoorde volgens hen op het podium. Na die overwinning wist ik dat ik goed ben in visagie. Je moet er talent en inzicht voor hebben, maar ook gevoel, liefde, geduld en passie. Een gezicht is een canvas dat je beschildert met penselen.' Tien jaar later kreeg Roberto een geweldige kans. 'In 1994 kreeg ik de mogelijkheid om make-uptips te geven op televisie. Als eerste visagist. Dit gebeurde tijdens de 5 Uur Show. Viola Holt was presentatrice van dit program ma. Zij was mijn televisiemoeder en van haar heb ik veel geleerd.' Roberto gaf elke week een make-up tip in de zogenaamde rubriek Et Voila. 'Besef je wel dat je bekend wordt als visagist?, zeiden mensen tegen me. Maar daar was ik totaal niet mee bezig.' De allereerste internationale ster die hij mocht opmaken was Bobbie Eakes, ook wel bekend als Macy van The Bold and the Beautiful. Daarna volgden nog vele, vele anderen. Van Donna Lynton en Andrea Bocelli tot de zan geressen van En Vogue en The Pointer Sisters, Roberto heeft een hoop bekende namen op zijn cv staan. Of hij weleens zenuwachtig voor ze was? 'Nooit. Ik zie iedereen als gelijk. Dat werkt voor zowel mij als de klant het gemak kelijkst. Bovendien schrik je je soms rot als je ze zonder make-up ziet, aduhHet zijn ook gewoon mensen. Nee, maar zonder dollen: het is belangrijk om jezelf te blijven. Dat is het geheim tot succes. Viola en Donna hebben me dat geleerd.' Roberto's vader komt uit Salatiga en zijn moeder is geboren in Makassar. Van hen heeft hij discipline meegekregen. 'Handelden we daar niet naar, dan kregen we met de sapu lidi. Ook als we een grote mond hadden.' Volgens hem moet je ook nobel zijn om successen te behalen. 'Ben je dat niet, dan kom je niet ver. Mijn moeder zegt soms nog weleens dat ik een grote mond heb. Ik zeg dan tegen haar dat ik een Indische Rotterdammer ben. Als iemand over me heen wil pissen, pis ik eerst over hem heen. Veel Indische mensen zijn malu, maar ik ben niet op mijn mondje gevallen.' Eerlijkheid is voor Roberto ook belangrijk. 'Je moet loyaal MEI 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 13