Elk jaar organiseert de Nederlandse Kastelenstichting (NKS) de Dag van het Kasteel, waarop tientallen buitenplaatsen, landgoederen en kastelen hun deuren openen voor het publiek. INTERVIEW Voor de twaalfde editie is gekozen voor het thema 'over de grens', met daarbinnen een programma over koloniale banden. Een deel van de geschiedenis van kastelen ligt namelijk niet binnen de muren, maar ver, ver daarbuiten. En een stuk van de koloniale geschiedenis ligt juist weer hier in Nederland; kunst, planten, bouwstij len, gebruiken, maar ook mensen werden meegenomen uit de koloniën. Sommige kasteelbewoners hadden plantages in Nederlands-Indië of Guyana, waar ze ver volgens hun huis naar vernoemden. Voor de Dag van het Kasteel ging de Nederlandse Kastelenstichting op zoek naar sporen van koloniale banden met buitenplaatsen en kastelen. Koloniale connectie Heidi van Limburg Stirum, directeur van de NKS en pro jectleider van Dag van het Kasteel, legt uit waarom deze dag zo uniek is in Nederland: 'Ooit waren er hier vijf- a zesduizend kastelen, nu zijn daar nog maar ongeveer duizend van over. Daar zitten ook ruïnes tussen, maar ruim driehonderd kastelen en buitenplaatsen zijn nog steeds bewoond. Het Muiderslot, Kasteel de Haar, Paleis 't Loo; daar kun je 360 dagen per jaar heen. Dat is niet zo bij deze plekken van lévend erfgoed, waar dus nog gewoond en gewerkt wordt. Het is bijzonder dat je daar op deze dag een kijkje kan nemen. Wat betekent het om in de 21ste eeuw op een kasteel te leven? De bewoners willen heel graag hun verhaal delen, maar niet hun huis in een museum omtoveren. Op de Dag van het Kasteel doen veel eigenaren daarom zelf de rondleidingen. Je kan alles aan ze vragen. Die gelegenheid was er niet altijd. Vroeger was de afstand tussen mensen wat groter, maar die grenzen zijn nu veel diffuser, en dat is ook goed.' Op de Dag van het Kasteel 2019 zijn er in totaal zeven locaties te bezichtigen die op een of andere manier een koloniale connectie hebben met Indië, Suriname of Cu rasao. Programmamaker en onderzoeker Ineke Mok is in de geschiedenis gedoken van al deze kastelen en heeft aan de hand van kunstvoorwerpen, archieven, studies en registers bijzondere verhalen gevonden. Op basis 14 MOESSON daarvan is op elke locatie een programma samengesteld in samenwerking met performers, vertellers en deskundi gen van onder andere Antilliaans-Nederlandse, Indische, Belgisch-Namibische en Surinaams-Nederlands-Chinese afkomst. Zo was baron Van der Capellen, bewoner van landgoed Vollenhoven, gouverneur-generaal van Nederlands-Indië in het begin van de negentiende eeuw. Op een van zijn reizen nam hij een jong meisje mee terug uit Papua, naar zijn landgoed in Nederland. Haar naam was Ourika Jacoba Elisabeth Salawatta. Wat weten we nu nog over haar en hoe zag haar leven hier eruit? Singer-songwriter Shishani schreef een ode aan dit meisje, zodat zij ook eens in de spotlights staat. Pijnlijke verhalen Dit is de rode draad in het programma van de zeven kas telen met een koloniale connectie: verhalen brengen die tot nu toe verborgen zijn gebleven. Heidi wil via de Dag van het Kasteel meer kleur geven aan de witte geschie denis van dit erfgoed. 'Verhalen van kastelen en buiten plaatsen worden eigenlijk vaak nog vanuit de geschiede nis van de elite of adel verteld. Het zijn mooie verhalen, maar dat is maar één aspect van het totaalplaatje. Er zijn ook nog mensen die er werken, er zijn pachters, heel veel vrijwilligers, tuinlieden, hulpen in huis, mensen die in de keuken werken; zij hebben ook allemaal verhalen. Niet alleen de geschiedenis van de adellijke bewoners is verbonden aan zo'n plek, maar van veel meer mensen, soms hele dorpen of buurtschappen. Het maakt echt deel uit van onze huidige cultuurhistorie.' 'Het gaat niet alleen maar om het VOC-verhaal, maar ook om andere betrokkenen die daar een rol in spe len, van wie het verhaal eigenlijk nog nooit verteld is', vindt ook Chrissy Flohr, die de marketing verzorgt voor de Dag van het Kasteel en verschillende programma's coördineert. 'Voor mij is het heel belangrijk om meer stemmigheid te bewerkstelligen in de geschiedenis van kastelen en buitenplaatsen. We proberen mensen te be reiken die eerst dachten: kastelen, dat is toch alleen voor de witte elite? Door verhalen van erfgoed te vertellen die normaal gesproken nooit belicht worden, kun je echt impact op mensen maken.' Deze verhalen zijn soms mooi, maar vaker pijnlijk, schok kend of treurig. Heidi woont zelf op buitenplaats Spijker-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 14