Net was het nog een regenachtige, grijze dag. En nu is alles opeens anders. Je hoort het gekrijs van meeuwen en het geluid van golven, de zee. Het licht is fel, je moet een paar keer knipperen om tegen de zon in te kunnen kijken. Langzaam wordt het beeld scherper en nieuwsgierig kijk je om je heen. Als in een droom zweef je door de lucht boven een grote blauwe vlakte: de Javazee. In het heldere, gol vende water liggen een aantal grote schepen waarvan de rood-wit-blauwe vlag vanaf hier te zien is. Het eiland Onrust glijdt onder je voorbij en je kan er nog net de scheepstimmerwerven on derscheiden. Je richt je blik op de horizon en ziet gebouwen opdoemen. Een stadje, omge ven door rijstvelden en wuivende klapperbo men, doorkruist door de glinsterende Ciliwung en met glooiende bergen in de verte. Het ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo uit, maar dit is de belangrijkste havenstad van de wereld - op Amsterdam na dan. Dit is Batavia. Het jaar is 1627 en in de Baai van Batavia is het een drukte van belang: de VOC-schepen varen af en aan om alle goederen, specerijen en an dere koopwaar uit te wisselen. Het Kasteel van Batavia is van bovenaf mooi te zien, net als de vier bastions langs de rivier en de stadsmuren van koraal. Het valt op dat de straten kaars recht zijn, en dat er zelfs grachten aangelegd zijn. Een Hollandse stad in de tropen. Zo heel veel Hollanders zijn er overigens niet in Batavia: minstens de helft van de achtduizend inwoners zijn slaven, meegenomen vanuit Afri ka, India, China en van binnen de archipel zelf. De rest van de bevolking bestaat grotendeels uit handelaren, afkomstig uit alle windrich tingen. Of die diversiteit ook voldoende aan bod komt, kan ik in deze 20 minuten niet goed beoordelen, maar het Westfries Museum belooft van wel. Batavia vormde een prachtig centraal punt in de Indische archipel van waaruit handel gedreven kon worden met heel Azië. Een rijk 40 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 40