'IN HET BOEKJE BEHANDELT HIJ HET ONTSTAAN VAN DE INDO - ALS RESULTAAT VAN CONTACTEN TUSSEN EUROPESE MANNEN EN INDONESISCHE VROUWEN - EN LEGT DE POSITIE VAN DEZE GROEP GEMENGDBLOEDIGEN IN DE KOLONIE UIT' JULI 33 - waren de meeste Indo's gewoonweg niet zo nadrukkelijk bezig met hun eigen Indische identiteit. 'In de kolonie zongen wij uit volle borst mee met teksten als "Wien Neerlands bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij". Tragisch vind ik dat. Het be tekent dat de Indo nooit iets als eigen heeft gedefinieerd. Velen deden zoveel mogelijk de Nederlanders na. Misschien dat de meeste Indo's daarom niet geïnteresseerd waren in de Indische geschiedenis, laat staan in een Indische toekomst.' De Nederlandse pers pakte het pamflet evenmin op. 'Met de Tong Tong groep hebben we heus getracht om het debat rondom de geschiedenis en cultuur van Indische Neder landers aan te wakkeren. Journalisten deden echter nooit wat we wilden. Indische Neder landers die toentertijd op televisie verschenen waren altijd wit, totoks. Zij zijn niet Indisch, maar ver-indischt. Als gemengdbloedige, met een meer Aziatisch uiterlijk, leek je er niet toe te doen. We werden doodgezwegen.' Hoewel dat laatste de afgelopen jaren wel degelijk is veranderd - denk aan de populari teit van Indische schrijvers als Marion Bloem, Reggie Baay en Alfred Birney of aan de reeks De Geschiedenis van Indische Nederlanders die inmiddels is verschenen, de vraag blijft of het grote publiek vandaag de dag wel bekend is met het Indische verleden. 'Nog altijd te weinig', stelt Cleintuar pessimistisch vanuit zijn leren fauteuil met uitzicht op een vensterbank waarop een orchidee in bloei staat. 'Laatst nog werd mij ergens de toegang geweigerd. "Alleen voor Nederlanders", zei die jongen bij de deur. Indo's worden blijkbaar nog steeds niet als Nederlanders herkend.' Er trekt een golf van verontwaardiging door de kamer en even horen we slechts het zenuw- achtige getik van de klok aan de wand. Remco zucht en ik stamel. 'U werd geweigerd? Op uw leeftijd?' Cleintuar knikt bevestigend. 'En het erge is dat de mensen met wie ik was er niets van zeiden. Dat steekt.' 'Maar Nederland is geen rot land', vervolgt hij als hij merkt dat we even niets zinnigs weten te zeggen. 'Slechts het systeem is rot.' Hij wijst op een dubbele moraal die hij bijna zestig jaar geleden in zijn pamflet ook al aankaartte. 'In Nederland wordt altijd gedaan alsof racisme niet bestaat, alsof huidskleur er niet toe doet. Jullie beelden het je in!, roepen de mensen als je stelt dat naar het Indische verhaal niet wordt geluisterd of als je aangeeft dat je wordt achtergesteld. Zulke mensen wijzen vervolgens op de gelijke rechten die in dit vrije land zouden gelden. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat er een verschil is tussen gelijke rechten hebben en daar ook gebruik van kun nen maken. Het recht om gehoord te worden en om je te mogen uiten naar eigen aard, geldt nog altijd minder voor mensen met een Indische achtergrond. Geruisloze assimilatie is altijd het hoofdmotief van de Nederlandse overheid met betrekking tot de Indische groep geweest.' Wellicht geldt dat voor alle groepen die in de minderheid zijn, stel ik voorzichtig. Als mensen met een Surinaamse achtergrond immers aangeven dat ze zich niet prettig voelen bij Zwarte Piet, dan wordt dat ook afgedaan als onzin. Guus Cleintuar knikt, maar ik weet niet zeker of mijn vergelijking helemaal tot hem doordringt. 'Het is een gemiste kans dat Nederland zich zo ongeïnteresseerd heeft opgesteld tegen over het Indische gedachtegoed', vervolgt hij. 'Tjalie Robinson had het al over ruimer leven, in plaats van klein en bekrompen. Als Indo ben je in staat om problemen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Ik kan verder kijken dan het Europese denken. Daarin zit waarde.' We knikken. Er is in de wereldgeschiedenis vast een hoop verloren gegaan door niet te luisteren naar de stem van 'de ander'. Tegelij kertijd schuurt het verhaal van Cleintuar een beetje. Je zou immers ook kunnen zeggen dat het Indische meer ingeburgerd is dan de cultu ren van andere mensen die zich in Nederland hebben gevestigd. Wie kent er immers niet de befaamde Indische rijsttafel? Of heeft diezelf de rijsttafel nauwelijks waarde, zolang men de herkomst ervan niet begrijpt? Net als Cleintuar zijn visie op integratie en erkenning probeert uit te leggen, gaat plotse ling de deurbel. Een blonde dame zwaait via het raam naar binnen. 'Dat is mijn volgende afspraak, die was ik bijna vergeten', geeft hij beschaamd toe. We zeggen dat het niet uit maakt, er zijn immers al twee uren verstreken sinds onze binnenkomst. 'Heeft u nog een tip voor de volgende gene ratie Indo's?' vraag ik terwijl ik mijn tas inpak. Even is de Indo-voorman, misschien wel de laatste van zijn generatie, stil. 'Loop niet weg voor je Indisch zijn', besluit hij dan. 'Vergeet je wortels niet, word een volledig mens.' Als Remco en ik even later terug naar het station lopen, regent het. IJskoude druppels, op het donkere asfalt van Lelystad. Cleintuars woorden flitsen door mijn gedachten. Een vol ledig mens, Indisch én Nederlands. Hoort daar ook bij dat ik kan wennen aan de Hollandse winters? Ik voel dat mijn Indische genen pro testeren. Lara Nuberg is historicus en schrijfster van de blog Gewoon een Indisch meisje.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 33