Fotografe Ilona Langbroek studeerde cum laude af met een project over haar eigen Indische familiegeschiedenis. LIFESTYLE 26 MOESSON DOOR JANNA TER MEULEN zwirn en vernes Kimono (foto Moesson cover) In het Indische bloed zitten veel versmeltingen, zoals met Japan, China en Armenië. Deze foto staat ook voor het feit dat mijn opa krijgsgevangene was in Japan. Vandaar mijn interesse in dat land. Wat heeft hij daar allemaal gezien? Ilona Langbroek (1970) deed de secretares seopleiding, werd daarna skilerares en ging uiteindelijk toch de kunstacademie doen. Na jarenlang als styliste te hebben gewerkt, besloot ze om nog één keer het roer om te gooien: ze koos voor de Fotoacademie, waar ze afgelopen mei cum laude afstudeerde met haar fotoserie Stilzwijgend verlies. 'Ik zocht een afstudeerproject dat dicht bij mezelf stond, dus koos ik voor mijn Indische verleden als thema. Mijn oma was een Indo-Chi nese vrouw en mijn opa was een Nederlandse KNIL-militair. Hij is in de oorlog krijgsgevangen genomen, moest aan de Birma-spoorlijn werken en werd daarna met een hell ship naar Japan vervoerd, waar hij tot de capitulatie in een kamp gezeten heeft. Mijn oma werkte intussen als ver pleegkundige in een malariakliniek. Na de oor log hebben ze elkaar teruggevonden, maar toen moesten ze al snel repatriëren naar Nederland.' Ilona's fotoserie gaat over haar familiegeschie denis en daardoor ook over verlies: haar oma moest haar thuisland en familie achterlaten, haar opa had zichzelf verloren; hij kwam gebro ken en psychisch beschadigd uit de oorlog.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 26