Ik had gehoopt dat er meer openheid in de familie zou komen als ik dit project zou oppakken, maar dat is niet echt gelukt. Dat vind ik wel moeilijk' LIFESTYLE 'Dat is ook een verlies dat doorsijpelt in de generaties daarna. Er werd niet gesproken over wat er in die tijd is gebeurd. Ik heb begrepen dat ze dat juist deden om de kinderen te beschermen, omdat ze het trauma niet door wilden geven. Het heeft gezorgd voor een scheiding binnen mijn familie: degenen die er wel over willen pra ten, weten te weinig meer van die periode, en degenen die wel nog dingen weten, willen het niet bespreekbaar maken. Ze willen geen oude wonden openrijten. Ik had gehoopt dat er meer openheid in de familie zou komen als ik dit project zou oppakken, maar dat is niet echt gelukt. Dat vind ik wel moeilijk.' 'Het Indisch-zijn was echt aan het verwateren bij mij, maar ik merk dat het nu ook wel weer terugkomt nu ik er zo mee bezig ben geweest. Maar het gevoel van gemis gaat bij mij ook wel steeds meer opspelen. Indonesië is zo veranderd. Hoe moet het voor mijn oma zijn geweest om daar als jong meisje op te groeien? Iedere keer dat ze terug ging leek het wel alsof zij en Indonesië steeds meer van elkaar vervreemdden. Ik vraag me af of dat gevoel van het oude Nederlands-Indië nog ergens terug te vinden is. Ik denk dat dat heel moeilijk zal worden.' Voor Stilzwijgend verlies raakte Ilona geïnspireerd door de poëtische stijl van de Indische schrijfster Maria Dermoüt en de zeventiende-eeuwse botanische gravures van Rumphius, maar de verhalen van haar oma over geesten, magie, animisme en guna-guna waren misschien wel haar belangrijkste inspiratiebron. Mystiek vormt dan ook een rode draad in haar foto's. 'Mijn fotografie is heel poëtisch. Ik maak esthetische beelden, maar probeer daarin ook een bepaalde ziel te raken. Dat is ook wel gelukt in dit project. Mensen die mijn werk zien zeggen vaak dat het emotie uitbeeldt, en een bezielde lading heeft. Ik wil met deze manier van fotograferen de pijn verzachten. Want uiteindelijk is het niet alleen het verhaal van mijn grootouders geworden, maar dat van een hele bevolkingsgroep die zijn land heeft moeten achterlaten, en daar eigenlijk nooit meer van losgekomen is.' Kijk voor meer werk van Ilona op www.ilonalangbroek.com AUGUSTUS31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 31