Nia Dinata TUSSEN DE BEDRIJVEN DOOR Regisseur en producer Nia Dinata is in augustus jurylid en spreker op het World Cinema Amster dam festival. Daar is dit jaar een special Indo- nesië-programma. Wim Manuhutu zocht haar op in Jakarta waar ze druk bezig is met het afronden van een script. DOOR WIM MANUHUTU Nia Dinata heeft een indrukwekkende staat van dienst in de Indonesische filmwereld. Na een opleiding in de Verenigde Staten maakte ze naam met films waarin ze gevoelige thema's als homoseksualiteit en poligamie niet uit de weg ging. Twee van haar films, Ca Bau Kan en BerbagiSuami, werden uitgekozen om Indonesië te vertegenwoordigen bij de Oscars. Waarom hou je je bezig met thema's die gaan over vrijheid? 'Dat heeft alles te maken met mijn eigen achtergrond. Ik groeide op in een familie die heel open-minded was. Ik had familieleden die gay waren en in vrouwenkleren naar feesten gingen. Mijn grootmoeder zei dan: "Als ze maar gelukkig zijn." Als moslims gingen we goed om met christelijke vrienden en bezochten we elkaar tijdens onze feestdagen. Toen ik op de middelbare school zag hoe kinderen werden gepest die anders waren, raakte me dat. Omdat ik niet zo was opgevoed. Dat is een van de redenen waarom ik films en documentaires maak. Het is mijn manier om me in te zetten voor een open samenleving.' in 1993 kwam je terug in Indonesië na een studie in de VS, wat trof je aan? 'Ik ging voor de televisie werken omdat er maar heel weinig films werden gemaakt. De kansen om aan werk te komen in de filmindustrie waren beperkt. Wel leerde ik bij de televisie veel goede cameramensen kennen die ook geen werk in de filmwereld konden krijgen. Na de reformatie van 1998 kwamen er veel meer mogelijkhe den voor Indonesische films; daar heb ik van geprofi teerd. Niet zozeer vanuit de overheid, daar hebben we tegen gevochten, maar nu vooral vanuit conservatieve en fun damentalistische hoek. Die organiseren soms protesten tegen films waardoor ze in sommige theaters niet te zien zijn, zoals met de laatste film van de bekende filmmaker Garin Nugroho is gebeurd.' Waar ben je momenteel zelf mee bezig? 'Met een lange documentaire over een school voor trans vrouwen in Jakarta. Ik richt me nu meer op documentai res die draaien in filmhuizen en op filmfestials - waarvan er steeds meer zijn in Indonesië - omdat dat me meer vrijheid geeft.' indonesische films, met name historische films, zijn vaak wat eendimensionaal. Hoe komt dat? 'De historische films worden gemaakt door de grote stu dio's en die willen geen risico lopen. Daarom houden ze het verhaal heel simpel. Het ziet er heel gelikt uit, maar de karakters zijn niet echt... complex (glimlacht). Waar staat de indonesische cinema nu? 'In Azië behoort de Indonesische film een beetje tot de middenmoot. Het aantal filmopleidingen is nog beperkt. En tegenwoordig is er nog steeds sprake van censuur. Wat heeft je speciale aandacht als jurylid op het World Cinema Festival? 'De universele verhalen die worden verteld over milieu, racisme en menselijke waardigheid. Dat verbindt ons, welke cultuur we ook hebben. Daarom is het altijd goed om naar films uit een andere cultuur te kijken en op zoek te gaan naar die thema's. En natuurlijk ben ik benieuwd naar werk dat out of the box is.' Voor het complete Indonesië-programma: www.worldcinemaamsterdam.nl 08 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 8