'IK MOET ME LEREN INLEVEN IN ULTIEME KWAADHEID, IN IEMAND DIE ZO FYSIEK WORDT DAT HIJ ZIJN ZONEN MET DE KOPPEN TEGEN ELKAAR KLETST' INTERVIEW afgelopen jaren bijvoorbeeld ook geen castingbureaus plat gelopen om te zeggen: cast mij, ik ben nu een inte ressante oude man.' Hoe voelt het om nu terug te zijn in het theater? 'Ik vind het spannend, vooral om persoonlijke redenen. Ik zag mezelf nooit echt als een goede acteur en dacht: ik ben nu met pensioen, het gaat niet meer gebeuren. Nu heb ik toch opeens een rol waarin ik mijn tanden kan zetten - moet zetten zelfs. Ik wil er graag iets goeds van maken en niemand teleurstellen, vooral mezelf niet. Deze rol dwingt me ook om de harde kanten van mezelf te on derzoeken die ik in het dagelijks leven nooit hoef te laten zien. Ik moet me leren inleven in ultieme kwaadheid, in iemand die zo fysiek wordt dat hij zijn zonen met de koppen tegen elkaar kletst. Dat is een enorme uitdaging als acteur en al helemaal voor mij. Vroeger kon ik nooit boos worden, ik paste me altijd aan.' Had je De Tolk van Java al gelezen voordat je auditie deed voor de toneelbewerking? 'Nee, ik had er slechts stukken uit gelezen. Ik vond het moeilijk om doorheen te komen, vooral het middenstuk met de memoires van de vader. Het is een opeensta peling van ellende en mijn inziens slecht geschreven. Alfred Birney heeft er wel een mooie vorm voor weten te vinden, vooral omdat het boek ook een zoektocht naar hemzelf is geworden met de vraag: wie ben ik eigenlijk en waarom is mijn vader geworden zoals hij is?' Vond je het verhaal van De Tolk van Java te confronte rend om door te kunnen lezen? 'Ik denk bij veel Nederlandse schrijvers die schrijven over de Tweede Wereldoorlog in Indonesië vaak: Pff... Wat een ellende! Ook wat Van Dis schrijft bijvoorbeeld in Indische Duinen of Familieziek. De persoonlijke verhalen die hij daarin vertelt - dat is niet niks. Ik vind het taaie boeken, maar ik probeer meestal toch verder te lezen omdat het verhalen zijn over de Tweede Wereldoorlog die ik niet ken, maar die ik wel wil leren kennen. Ze zijn onderdeel van onze geschiedenis, maar in Nederland leren we er nauwelijks iets over. Hier zeiden ze tegen de mensen uit Indië: Het is vervelend wat u heeft meege maakt, maar de joden hadden het veel zwaarder. Leed moet je niet vergelijken. Bovendien was het een WERELDoorlog, dus waarom hebben we het al die tijd zo weinig over de Indische zaak gehad? Volgens mij komt daar pas de laatste jaren verandering in. De kracht van De Tolk van Java is ook dat het een verhaal vertelt vanuit een perspectief dat we nog nauwelijks hebben gehoord. Ik heb het boek uiteraard wel helemaal gelezen toen ik hoorde dat ik de rol van de vader in de toneelbe werking kreeg.' Het lijkt me een heftig personage om te spelen. Is het lastig om je in te leven in het personage van Arto Nolan? 'Uiteindelijk is hij ook maar een man die in een oorlogs situatie terecht is gekomen en door bepaalde omstan digheden een keuze heeft gemaakt om voor Koningin en Vaderland het land te verdedigen. Ik begrijp die keuze wel, mijn Molukse grootvader - die ik helaas nooit heb gekend - was ook een ongelofelijke Oranjeklant. Hij is zelfs in een boek ooit 'de aarts reaktionair Apituley' genoemd. Als ik naar het leven van mijn grootvader kijk, snap ik waarom hij voor Nederland was.' Hoe zat dat dan precies met de familie Apituley? Hebben jouw grootvader en vader ook een achtergrond in het KNIL? 'Mijn grootvader had dankzij de Nederlanders een medi sche opleiding kunnen doen en kon daarom als arts aan het werk in het KNIL. Hij behoorde tot de elite en kon zijn zoon, mijn vader, laten studeren in Nederland voor oogarts. Mijn familie was daarom in Nederland toen de oorlog uitbrak en is na afloop van de oorlog nooit meer teruggekeerd naar Indonesië. Die verhalen over kampen, maar ook over tempo doeloe, die speelden geen rol in mijn opvoeding. Bovendien was mijn grootvader een pacifist. Ik begreep van mijn vader dat hij als kind zelfs 14 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 14