Ik voel mij tussen Nederlandse mensen Indisch en tussen Indische mensen Nederlands INTERVIEW is dat wat op de achtergrond geraakt of helemaal niet aanwezig. Moderne poëzie is weer om andere redenen goed. Maar als je het mij persoonlijk vraagt, vind ik vooral ritme in poëzie belangrijk. Niet elk gedicht hoeft een jambische vijfvoeter te zijn, dat wordt saai op den duur, maar hedendaagse dichters laten vaak liggen wat je allemaal met klank kunt doen. Het ritme kan je gedicht ondersteunen. Ik merk zelf als ik schrijf dat er vanzelf een ritme in komt. Alsof het in mijn gehoorgang ligt.' De inspiratie voor een gedicht komt bij Meity vaak op een onbewust moment. Als ze bijvoorbeeld staat te koken of ze vouwt de was. 'Momenten waarop je je gedachten kan laten gaan. Dan komt er een regel in me op, eromheen ontstaat dan een gedicht.' Meity wist al over de Schrijversvakschool, die vroeger 't Colofon heette, in de late jaren negentig. Uiteindelijk begon ze er in 2016 met een cursus poëzie en besloot daarna de vierja rige parttime schrijfopleiding te gaan volgen, vastbesloten om ook af te studeren. 'Toen ik nog jong was zei mijn opa eens tegen mij: als Indisch meisje kom je er nog wel achter dat je soms net iets beter je best moet doen dan anderen. Ik heb die woorden nooit helemaal begrepen, ook nooit als zodanig ervaren. Ik snap natuurlijk wel dat de provincie Limburg in de jaren vijftig nog geen multiculturele samenleving was en vanuit die tijdgeest, en met een krijgsgevangenschap achter de rug, zal hij de opmerking gemaakt hebben. Maar als je anno nu tegen iemand zegt dat je een Indische vader hebt, zullen de meeste mensen zeggen: nou en, wat is daar zo uitzonderlijk aan? Bewijsdrang is er voor mijn generatie volgens mij niet meer.' Meity's man is half-Nederlands en half-Hon- gaars. Ze hebben een eigen vastgoedbedrijf in Roermond. 'Ik voel mij tussen Nederlandse mensen Indisch en tussen Indische mensen Nederlands. Ik denk dat mijn man met de Hon gaarse identiteit hetzelfde ervaart. Toch leren we onze kinderen wel actief over de drie cultu ren waar ze onderdeel van zijn. We zijn al met ze naar Hongarije gegaan, Indonesië staat ook zeker op de planning, als ze iets groter zijn. We vinden het belangrijk als ouders dat onze kinderen weten waar hun roots liggen. Het zou best kunnen dat ik na het uitbrengen van Aan het licht een roman schrijf waarin het Indische een rol speelt. Ik weet niet of de roman erom zou draaien, maar over het Indische in mij ben ik nog niet uit verteld, dat voel ik wel.' OKTOBER33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 33