'Ik zo-u baboes te kort doen, door ze neer te zetten als zielig; ik vind ze ongelooflijk stoer!' INTERVIEW Alima dan ook rustig: "Wij pakken niet af, wij nemen terug."' Baboes waren meestal arme meisjes, die vooral de im pact voelden van machtsstrijd, oorlog en politiek. 'Vanuit mijn literaire research kreeg ik in eerste instantie het idee dat baboes zielig waren, jonge meisjes, vaak slecht betaald, die bijna 24 uur per dag beschikbaar moesten zijn. Maar na een interview met de zoon van een baboe, die na de oorlog in Nederland is blijven wonen, kantelde dit idee. Hij vertelde me over zijn moeder, die weliswaar analfabeet was, maar haar omgeving "las". Door goed te kijken en te luisteren, sprak ze de taal en wist ze precies hoe ze zich in iedere situatie moest gedragen en kleden. Dit komt overeen met verhalen die Tilly mij vertelde, toen ik haar als 90-jarige interviewde. Zij is het oudere zusje van Jantje, de baby uit de film. Tilly vertelde dat haar baboe zo slim was, dat toen ze terugkwamen van verlof, ze Nederlands sprak en helemaal 'vereuro- peesd' was. Ik zou baboes te kort doen, door ze neer te zetten als zielig; ik vind ze ongelooflijk stoer! De baboes die meegingen op verlof, hadden geen idee naar wat voor land ze vertrokken, spraken de taal nauwelijks, kenden de mensen waarmee ze gingen niet goed, het eten niet, de geuren, het klimaat, niks en toch gingen ze. En door alle nieuwe ervaringen veranderden ze, keken ze anders naar zichzelf en de wereld om hen heen.' 'Alima ontwikkelt zich van een jong, kwetsbaar meisje dat haar moeder mist, tot een vrouw die uiteindelijk zelf moeder wordt. In het begin van de film verliest ze haar eigen naam en wordt baboe genoemd, maar aan het eind van de film is zij degene die haar doch ter een naam geeft, Dewi. En zo haar eigen leven en dat van haar dochter vormgeeft." Sandra Beerends heeft niet hét leven van dé baboe willen reconstrueren, maar het leven van een jonge vrouw die vindt dat meisjes net zoveel waard zijn als jongens en zij, als baboe, net zo veel waard is als elke vrouw. 'Het koloniale leven in Nederlands-Indië, de Japanse bezetting en de Indonesische onafhan kelijkheidsstrijd (met de politionele acties) zijn het decor waartegen ik een universeel, tijdloos verhaal vertel over liefde, loyaliteit en de empowerment van vrouwen. De hoofdpersoon Alima is loyaal aan het Hollands kind Jantje, dat staat voor het koloniale systeem, maar is ook loyaal aan haar geliefde Riboet, die strijdt voor onafhankelijkheid.' Ze noemen me baboe gaat zaterdag 23 november in première op het IDFA (20 november tot en met 1 december) en vanaf 28 november in release in het hele land. NOVEMBER17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 17