16; Atjeh ■MgÊs^U:- '66/6' c-^Av AA' -O" Uit de kunst lÖ^r^5fes^y.Vvnv.'v~-. ^V-"V~": Cv'- A^ ^<VV'--~v V - De graftombe voor generaal Joannes Benedic- tus van Heutsz (1851-1924) is het grootste grafmonument van de Nieuwe Oosterbegraaf plaats in Amsterdam. Het bekroonde ontwerp heet Atjeh en is van de beeldhouwer B.M.A. Ingenhousz en de architect D. Roosenburg. Zij hadden ingeschreven op een prijsvraag van een comité van bewonderaars van Van Heutsz die, na organisatie van een grote inzame lingsactie, een grafmonument wilden laten bouwen. De graftombe bestaat uit een granieten grafkelder en een bovenbouw. Opvallend zijn de dodenwachters van gestileerde krijgers aan beide zijden van het graf. Een stenen trap leidt naar een bronzen deur met daarboven de naam van Van Heutsz in metalen letters. Aan de achterzijde zijn aan weerszijden ook twee figuren gebeeldhouwd die meer zijn geïnte greerd in de tombe die door Van Roosenburg is ontworpen. Van Heutsz was een omstreden figuur, zeker door zijn rol als 'pacificator' van Atjeh, waarbij naar schatting ten minste zestig duizend doden zijn te betreuren. Desondanks vind ik het grafmonument, mede door de beelden, heel mooi. Het heeft het een grote cultuur-, en funerair-historische waarde. Hoewel het ontwerp Atjeh heet, is er niets exotisch aan te ontdekken, maar eerder de invloed van Duitse beeldhouwkunst. In 2005 is de tombe van zijn prominente plaats - pal achter de aula - verplaatst, omdat die het zicht over de 400 meter lange baan wegnam. De directie besloot om het originele ontwerp van landschapsarchitect L. Springer uit 1874 te herstellen. Op de nieuwe plek is naast de tombe ook een bord geplaatst waarop gewag wordt gemaakt van een veranderde kijk op het koloniale verleden. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. NOVEMBER19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 19